Guest Andreas Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Hei, Jeg har en mercedes 200D, w124 86 modell. Varmeapparatet i bilen er ute av kontroll. Det står på full guffe heletiden og lar seg ikke regulere ned og dere kan tro det blir varmt etterhvert ja. Er det noen som har tips til hva som kan feile bilen min. Ønsker ikke å møte sommeren med det varmeapparatet (Har hørt at det kan være en defekt kran eller no, kan det stemme? Og er det vansklig å komme til den?) Quote
H-P Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Har en 200D jeg også av 1986 modell, vet ikke om dette hjelper akkurat ditt problem, men det sitter 2 kraner inne ved siden av batteriet, på høyre siden under panseret. Mulig det er de som spiller deg et puss, og ikke stenger. Men hva kan ikke regulerers, svarer den ikke på hjulene for temp innstilling? Eller står vifta på fult hele tiden, med full blås..? Quote
Trond Roald Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Hei, Jeg har en mercedes 200D, w124 86 modell. Varmeapparatet i bilen er ute av kontroll. Det står på full guffe heletiden og lar seg ikke regulere ned og dere kan tro det blir varmt etterhvert ja. Er det noen som har tips til hva som kan feile bilen min. Ønsker ikke å møte sommeren med det varmeapparatet (Har hørt at det kan være en defekt kran eller no, kan det stemme? Og er det vansklig å komme til den?) du har mest sannsynlig feil på duoventilene ved batteriet.(er en type kran) når de tar kveld eller mangler spenning står de på full varme. kan være greit å se om de får strøm,evt demontere de og rengjøre de. Quote
Guest Andreas Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Hulene med temp innstilling reagerer ikke. Så det blir helt utrolig varmt inni bilen når motoren har blitt varm. Vifta får jeg regulert. Men skal ta å se på de duo ventilene, kan hende det kan være noe der ja. Tar også imot andre innspill hvis noen har noen tanker. Kan også legge til at det at temperaturen ikke lot seg justere var noe som skjedde nærmest over natten. Quote
Guest 1042 Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Sjekke sikring nr 7. Ta den av og fjern eventuell irr og prøv igjen. Om det ikke hjelper ville jeg ha målt om det kommer strøm til duoventilene. Når varmeapparatet står på kaldest skal det være rundt 10-12 volt inn på dem (hvite ledningen med brun stripe er pluss og de 2 andre er jord) Om det er strøm dit, så er det duoventilene som er gåene, om det ikke er strøm dit, så kan det være kabelbrudd på veien, eller kanskje gåen varmereguleringsenhet. Quote
Guest Andreas Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Fantastisk! Nå funker varme anlegget som det skal igjen og jeg kan endelig også justere det til kaldt. Tror det var en sikring som ikke ledet strøm (for erstattet den gamle 7 sikringen med en ny en), men det kan også ha vært et brudd i ledningen oppe ved kontakten. Men dette er herlig, nå går det an å kjøre merca igjen uten å føle seg som en bakt potet etter 15minutter. Tusen takk alle sammen for tanker og forslag Quote
Guest 1442 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Fantastisk! Nå funker varme anlegget som det skal igjen og jeg kan endelig også justere det til kaldt. Tror det var en sikring som ikke ledet strøm (for erstattet den gamle 7 sikringen med en ny en), men det kan også ha vært et brudd i ledningen oppe ved kontakten. Men dette er herlig, nå går det an å kjøre merca igjen uten å føle seg som en bakt potet etter 15minutter. Tusen takk alle sammen for tanker og forslag Vær også oppmerksom på om sikringen igjen ryker er det temperaturbryteren som sitter ved termostathuset som er defekt ( kortslutter til jord) Quote
Guest MB Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Sikring 7 gir som sagt strøm til duoventilene,men vil bare minne om at de to andre ikke er konstant gods,men et vekslende signal som blir styrt av styreenheten som temphjulene står i ettersom hvor mye varmtvann som skal slippes igjennom varmeappvevene.Derfor holder det ikke bare å måle at det er strøm til de,men også at det er spenning mellom den mitre og de ytre kontaktene når hjulene står på kaldt.Tempbryteren som er nevnt er til radiatorvifta.Den kortslutter som regel ikke før tempen overstiger 100 grader. Quote
Recommended Posts