Jump to content

Frakte bil på bilfrakthenger, hvordan fester dere bilen?


Jonas94

Recommended Posts

Da var 190n solgt, eller sier ikke noe sikkert før kjøper har kjørt den hjem, men blitt enig. Han kommer til værnes med fly så for å være litt snill så var jeg villig til å få den til værnes. Kjører da til familien som bor 3mil unna værnes også kjører jeg bilen til værnes.

Turen til familien er 27mil ca, og må komme meg hjem, så 211n har jo lov å dra ganske tungt. samt jeg har BE så den biten er i orden.

 

Det jeg lurer på er hvordan folk her inne stropper fast bilen?

Har vinterfelger på bilen som gjør muligheten for å ha stropp gjennom felgen umulig.

Tenkte å kjøre en "luup" rundt hjulene, men spent å høre hvordan folk gjør det:)

 

Takk

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bruke festet til slepekrokene først på bilen, både foran og bak. I tillegg stropper jeg fast bilen i alle hjørnene. Dvs gjennom det som kan passe med bærebru foran og stikkaksler bak. Jeg har alltid en hel haug med stropper, så jeg bruker sikker mer enn nødvendig. Men gidder ikke sitte inni bilen å lure på om det sitter fast. Bedre med for mye enn for lite

Link to comment
Share on other sites

Fester gjør du helst i hjulene, men det må gjøres skikkelig. Grunnen til å feste i hjulene, er at bilen oppå skal kunne stå og fjære i dumpene uten at stroppene begrenser den.

 

Hvordan du fester kommer helt an på hengeren.

 

Legger ved to bilder av god løsning, og ett av en løsning der man like gjerne kunne latt være å stroppe.

 

Bra:

 

bfe7044cc54cc8127e1dbdc7ed617a73.gif

 

 

Bra:

 

ba2093ae9aa68296a451d35c37b51305.jpg

 

 

Veldig lite bra!

 

1bdebc2ed641e05328592b505be52ff8.jpg

 

 

Sørg også for å få bilen greit plassert på hengeren. Du bør ha minst 50 kg vekt på kula. Syns du at hengeren "river og sliter" i bilen, så kan det være at du skulle hatt litt mer kulevekt.

 

Og som Syver'n sier: Stroppe så du er sikker på at det holder. Løper det noe ut i veien, så skal du ikke lure på om du kan bråbremse. Du skal kunne smelle bremsen inn alt du har, og være trygg på at lasten sitter der den skal.

Link to comment
Share on other sites

Skal du leie henger bør utleieren også ha stropper som er beregnet på slik, jfr bildene til FrodeS. Hvis ikke ville jeg for en såpass lang tur som 27 mil tatt kostnaden med å kjøpe eller leie slike stropper.

Når det gjelder lasting er det bedre med for mye kuletrykk enn for lite. Når jeg kjørte med ML og vogn hadde jeg som regel ca 100 kg kuletrykk.

 

4699bb45a6ed2d3ddd217370851e7286.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utlåner hadde kun 2stk vanlig 5tonns stropper som var med på leien av henger.

Tenkte å handle 4stk 4tons stropper på jobben og stroppe rundt hjulene som på bilde.

I tillegg ha en stropper på hver drivaksling tilfelle en bråstopp så har jeg litt ekstra som holder igjen.

 

Vil dette være forsvarlig?:)

 

Beklager dårlig paint ferdigheter.

908baa4ce8532ceee0cb91926b153349.png

Link to comment
Share on other sites

Veldig lite bra!

 

1bdebc2ed641e05328592b505be52ff8.jpg

 

 

Sørg også for å få bilen greit plassert på hengeren. Du bør ha minst 50 kg vekt på kula. Syns du at hengeren "river og sliter" i bilen, så kan det være at du skulle hatt litt mer kulevekt.

 

Og som Syver'n sier: Stroppe så du er sikker på at det holder. Løper det noe ut i veien, så skal du ikke lure på om du kan bråbremse. Du skal kunne smelle bremsen inn alt du har, og være trygg på at lasten sitter der den skal.

 

Fyren på det bildet har ihvertfall en type stropper som er godt egnet, bare dumt han ikke klarer å bruke de riktig.

Link to comment
Share on other sites

Med de stroppene han har kunne han festet stroppene ned omtrent rett ved siden av hjulet, på den måten kunne han fått et godt feste.

Jeg ville lagt stroppen litt høyere på forhjulet og endret plassering litt bak også, ringen bruker man slik at den havner ca i senter og på den måten får man strammet godt.

Å sette stroppene ca helt på tvers som det er gjort der (altså 180 grader mellom stropper) har ganske liten effekt siden det fort kan gjøre at stroppen rett og slett plutselig henger løst.

 

Link to comment
Share on other sites

Sånn volvomannen har festet, så er det bare å sette bilen i gir og rygge/kjøre rett ut av stroppene.

 

Dekkene gir etter, så om det skal funke å feste i de, må man vite litt hva man driver med. Jeg har laget meg løkker til å ha på utsiden av hjulet, så har jeg stroppen både forover og bakover. Som på det ene bildet over.

Link to comment
Share on other sites

Sånn volvomannen har festet, så er det bare å sette bilen i gir og rygge/kjøre rett ut av stroppene.

 

Dekkene gir etter, så om det skal funke å feste i de, må man vite litt hva man driver med. Jeg har laget meg løkker til å ha på utsiden av hjulet, så har jeg stroppen både forover og bakover. Som på det ene bildet over.

Slik som den her?

bfe7044cc54cc8127e1dbdc7ed617a73.gif

Hvordan laget du du løkker på utsiden?

Tenkte hvis man hadde hadd en stor sjakkel, men bør kanskje ha strop?

 

Link to comment
Share on other sites

Hver stripe på stropper teller i dag som 500 kg. Etter at Norge endelig kasserte sin egen (slappe) norm og gikk for EN 12195 er det stroppens oppgitte LC (lashing capacity) som skal brukes, ikke bruddstyrke som tidligere. Det som tidligere ble omtalt som "2-tonnsstropp" er nå en "1-tonnsstropp" etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...