Marius.h.h Posted November 14, 2018 Posted November 14, 2018 Hei. Har ein s124 93 mod med om603 motor ståandes i. Påveg te jobb idag kubba bilen og vil ikkje starte igjen. Før den stoppte hørte eg ein lyd som kunne minnast om noko som knakk ? Var vertfall ikkje ein alvorleg lyd, men bilen stoppte rett etter dette. Etter eg har sett under panseret og skal starta biln igjen, sleit han veldigt me og kjinne fyrst, men etter fyrste omdreining kjinnet den grett igjen. Usikker på om bilen får disel, men såg sånn ut. Litt vanskeli og stadfesta da siden eg måtte starte bilen selv og ikkje fekk sjå etter dette under panseret. Har nåken nåke tips til ka eg kan sjå etter seinare idag ? Var litt magert med info de fekk, men om nokon har tips til feilsøking eller har tips om ka som kan vera probleme, hadde da våre fint ! Takk for svar Quote
FrodeS Posted November 14, 2018 Posted November 14, 2018 Hei. Har ein s124 93 mod med om603 motor ståandes i. Påveg te jobb idag kubba bilen og vil ikkje starte igjen. Før den stoppte hørte eg ein lyd som kunne minnast om noko som knakk ? Var vertfall ikkje ein alvorleg lyd, men bilen stoppte rett etter dette. Etter eg har sett under panseret og skal starta biln igjen, sleit han veldigt me og kjinne fyrst, men etter fyrste omdreining kjinnet den grett igjen. Usikker på om bilen får disel, men såg sånn ut. Litt vanskeli og stadfesta da siden eg måtte starte bilen selv og ikkje fekk sjå etter dette under panseret. Har nåken nåke tips til ka eg kan sjå etter seinare idag ? Var litt magert med info de fekk, men om nokon har tips til feilsøking eller har tips om ka som kan vera probleme, hadde da våre fint ! Takk for svar Begynn med å løsne på rørene ned til dysene og se om det kommer diesel når du kinner. Hører du noe som helst antydning til at den tenner i det hele tatt? Kinner den med "normalt" tempo, så du hører at alle sylindre komprimerer? Quote
Marius.h.h Posted November 14, 2018 Author Posted November 14, 2018 Kjinner med normalt tempo ja, men virker som om bilen starter tongt med og kjinne, men blir lett etter ein omdreining som sagt. Finn ut seinare idag om alle sylinderene komprimerer Quote
Hans Kåre Isdal Posted November 14, 2018 Posted November 14, 2018 det med å starte med dårlig kobling på batteri er kan forutsake at den er strøm tap 4v og meir. det kan lage problem, sjekk det. Quote
Marius.h.h Posted November 14, 2018 Author Posted November 14, 2018 konklusjon på problemet: kjekkt kamm og gåen topp. Mest sansyneli ødelagte ventiler og... ellers takk for hjelp Quote
FrodeS Posted November 14, 2018 Posted November 14, 2018 Knekt kam tenkte jeg på også, derfor jeg spurte om den kinnet med normal fart. Kjedelig, men det bør vel kunne fikses? Er du sikker på at toppen er gåen? Quote
Marius.h.h Posted November 15, 2018 Author Posted November 15, 2018 Kjedeli ja, men fiksast ska da ! Kan jo selfølgeli ikkje sjukemelda toppen, men e vell fare før att den har fått seg ein skade ? Da vil eg nok finna ut. Men kor vil du anbefala og kjøpa pakningssett te toppen henne ? Quote
FrodeS Posted November 15, 2018 Posted November 15, 2018 Kjedeli ja, men fiksast ska da ! Kan jo selfølgeli ikkje sjukemelda toppen, men e vell fare før att den har fått seg ein skade ? Da vil eg nok finna ut. Men kor vil du anbefala og kjøpa pakningssett te toppen henne ? Jeg handler alt sånt hos stjerneservice, så vet jeg det blir riktig. Quote
Marius.h.h Posted November 15, 2018 Author Posted November 15, 2018 Ka tenkte du frode ? Er de behov for og skifte toppen ? Elle heldt da me akslingen ? Toppen er tett. Har du tips til eventuelle syntomer som kansje er tegn på att toppen er slitt ? Bilde av akslingen dar den er knekkt, og belte nummer 2 som og e knekkt. Quote
FrodeS Posted November 15, 2018 Posted November 15, 2018 Umulig å si. Du bør vel uansett ta den av og se Quote
E_S Posted November 15, 2018 Posted November 15, 2018 Sjekk vakuumpumpen og bytt denne med det samme. Svikter den kan det gi motorhavari.. Quote
Marius.h.h Posted November 19, 2018 Author Posted November 19, 2018 Trenger nåken tips angåande kjedet til akslingene. Sliter med og få løsna kjedet. Har prøvd å skrudd ut kjedestrammar men ingenting skjer ? Ein an ting eg lure på kordan eg ska kunna vri veivaksel sånn att eg får justert tannhjule oppe med kamakslingen ? og kordan veit eg når tannhjule er i nullposisjon ? ser det er eit merke på tannhjule. Takk for svar Quote
FrodeS Posted November 19, 2018 Posted November 19, 2018 Trenger nåken tips angåande kjedet til akslingene. Sliter med og få løsna kjedet. Har prøvd å skrudd ut kjedestrammar men ingenting skjer ? Ein an ting eg lure på kordan eg ska kunna vri veivaksel sånn att eg får justert tannhjule oppe med kamakslingen ? og kordan veit eg når tannhjule er i nullposisjon ? ser det er eit merke på tannhjule. Takk for svar Jeg har svar på alt detta, men ikke tid akkurat nå. Kommer senere. Quote
FrodeS Posted November 20, 2018 Posted November 20, 2018 Skal vi se. På siden av dieselpumpa er det en plugg du kan skru ut. Da ser du inn på et tannhjul inni der, og ett sted på tannhjulet stikker det ut en liten tapp. Når den er sentrert i hullet, er dieselpumpa timet riktig. Sjekk også avlesing på grader nede ved remhjulet. Selve kjedet trenger du ikke løsne. Stripse det fast i tannhjulet, og skru tannhjulet løs fra kamakslingen. Jeg har bare latt det ligge løst, uten at det har gjort noe tull. Øverste kjedeguide sitter festet med to bolter som er banket inn forfra på toppen. Den øvre av disse mener jeg er holderen til strammemekanismen, så den stikker et godt stykke ut og er grei å få tak på. Den andre flukter med fronten av toppen, så du må skru inn en bolt og dra den ut. Sørg for å få bolten ganske langt inn, så den tar godt tak i gjengene, og legg på med skiver etter hver, så du får den stadig lenger ut. Denne siste kan være guffen, og ødelegger du gjengene i den, så er det ganske dumt. Husk at når kjedestrammeren skal inn igjen, så må du skru den i småbiter og først sette inn hylsa, deretter innmaten. Dette er for å "nullstille" strammeren. Den har en fjær som sørger for å holde noenlunde spenn, i tillegg fylles den med oljetrykk, og det er denne olja man vil ha ut igjen før man starter opp. Når du turner motoren frem og tilbake, så turne ALLTID den veien motoren går. Veiva vrir du med en 24/27 (husker ikke) mm pipe rett på nedre reimhjul. Quote
Marius.h.h Posted November 20, 2018 Author Posted November 20, 2018 Takk Frode ! Blir orden på da no Quote
Recommended Posts