Jump to content

Har du en kanne bensin i bagasjerommet?


Olaf

Recommended Posts

Jeg hadde en underlig opplevelse for et par dager siden. Jeg kjørte en tur til Biltema i Drøbak, og da stoppet moteren min akkurat idet jeg trillet inn på en ledig parkeringsplass - snakk om timing! Det orange lyset på tankmåleren hadde vært på et par dager, men jeg mente at jeg ikke hade kjørt så langt at det skulle gå tomt. Det er jo et par kilometer å gå til nærmeste bensinstasjon, men jeg nevnte problemet for en kundebehandler inne hos Biltema, og han foreslo noe jeg burde ha tenkt på sjøl, at jeg skulle kjøpe et par flasker med Alkylatbensin for 4-takt. Jeg kjøpte med 3 litersflasker, fylte 2 av dem på tanken, startet bilen, og kjørte ned på Shell og tanket opp.

Alkylatbensin er jo egentlig beregnet for å slippe sjenerende eksos når man bruker motorredskaper som gressklippere, motorsager o.l., men kan like gjerne brukes i en bilmotor - hvis man har råd. Det er en høykvalitet bensin uten benzen, den inneholder ikke etanol, og den beste varianten som heter Aspen finnes faktisk i en høyoktan racingversjon for bil, mc, båt, snøskuter.

Det kan jo være et tips å ha en 5-liters dunk i bagasjerommet, istedenfor den vanlige reservekanna, for alkylatbensin er i motsetning til vanlig kjøpebensin holdbar i flere år på uåpnet kanne. Det kan jo også være et alternativ å ha på tanken på en bil som skal lagres over vinteren? Prisen er omtrent det dobbelte av dagens bensinpriser. Litt å lese her: https://www.aspen.no/ (det er første gang jeg har sett en GOD forhandlerliste i reklame!)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Det er jo gledelig at noen kan kjøpe bensin til kr. 8,75 per liter, men det er litt for langt for meg å kjøre til Dubai for å tanke. :-)

Og selvfølgelig bør man tanke når lampa lyser. Men, jeg spurte jo om noen hadde en bensinkanne i reserve bak i bilen. Jeg har sjøl hatt det, og jeg aner

ikke hvor gammel den bensinen var da jeg omsider helte den på tanken. Jeg mener at da kan dette være et godt alternativ med hensyn til lagringstiden.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Til gjengjeld kommer man seg iallefall hjem med en skvett i en reservekanne. Før når jeg kjørte gammelvolvo, så hadde jeg alltid en Jerry kanne i bilen. Hadde bruk for den ved et par anledninger. Det etter å ha vært uheldig å stått uten et par ganger. Jeg bodde da langt unna en bensinstasjon. Da man opplever dette uten å ha noe i reserve, så blir det ufattelig mye krøll

Link to comment
Share on other sites

Det folk flest ikke vet, er at vanlig bensin, i dag, har en lagringstid på 3-9 mnd. Og bruker man reserven f.eks hvert fjerde år, er en kanne Aspen god garanti for start etter man har kjørt tomt.

 

Men på en ny motor (f.eks en gressklipper), kan det lønne seg med å kjøre et par tanker vanlig bensin, før man fyller Aspen

Link to comment
Share on other sites

Det folk flest ikke vet, er at vanlig bensin, i dag, har en lagringstid på 3-9 mnd. Og bruker man reserven f.eks hvert fjerde år, er en kanne Aspen god garanti for start etter man har kjørt tomt.

 

Men på en ny motor (f.eks en gressklipper), kan det lønne seg med å kjøre et par tanker vanlig bensin, før man fyller Aspen

 

Så min 280TE som har nå stått i et år, bør jeg tømme å fylle på ny bensin?

Link to comment
Share on other sites

Starter bilen, så starter bilen. Gjør den ikke det, ville jeg vurdere ny bensin.

 

På nye motorer er ofte motordeler innsatt med konservering, så det ikke skal korrodere før de går ut av butikken. (F.eks i forgassere)

Pumpebensin vasker vekk dette belegget, mens Aspen gjør ikke dette. Den har såpass lite rensende effekt at drit setter seg i konserveringsbelegget.

 

Et lite eksperiment for de som er litt nysgjerrig:

Ta to syltetøyglass. Fyll det ene halvfullt med pumpebensin, og det andre med Aspen.

Finn sånn emballasje som ofte er i pakker man får i posten. Vet ikke hva det heter, men er litt som isopor. Ofte ligner de et potetgullflak eller så er de formet som en "S".

Hiv en oppi pumpebensinen, sett på lokket og ta en kjapp risting av glasset.

Gjør det samme med Aspen etterpå.  :)

Link to comment
Share on other sites

Starter bilen, så starter bilen. Gjør den ikke det, ville jeg vurdere ny bensin.

 

På nye motorer er ofte motordeler innsatt med konservering, så det ikke skal korrodere før de går ut av butikken. (F.eks i forgassere)

Pumpebensin vasker vekk dette belegget, mens Aspen gjør ikke dette. Den har såpass lite rensende effekt at drit setter seg i konserveringsbelegget.

 

Et lite eksperiment for de som er litt nysgjerrig:

Ta to syltetøyglass. Fyll det ene halvfullt med pumpebensin, og det andre med Aspen.

Finn sånn emballasje som ofte er i pakker man får i posten. Vet ikke hva det heter, men er litt som isopor. Ofte ligner de et potetgullflak eller så er de formet som en "S".

Hiv en oppi pumpebensinen, sett på lokket og ta en kjapp risting av glasset.

Gjør det samme med Aspen etterpå.  :)

Godt forklart.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å ha det på Harley`n ved vinterlagring.

Det tror jeg er veldig lurt. Vi har jo hatt en tråd her fra før vedr. svineriet de blander i bensin og diesel nå for tiden. Etanolen i bensinen går jo over til syre til slutt, så det er ikke bra å ha stående for lenge. Jeg husker at det var et innlegg fra et medlem som også hadde gammel restaurert VW, den rustet i tanken uten at bilen hadde blitt kjørt noe særlig.

 

Så min 280TE som har nå stått i et år' date=' bør jeg tømme å fylle på ny bensin?[/quote']

Den sølvfargede 230TEn min sto utenfor garasjen til en kompis i 17 måneder før jeg hadde råd til å få hentet den for registrering. Jeg satte i nyladet batteri, dro den 3-4 omdreinger på starteren, og så brum brum. Jeg merket ingen problemer da, men jeg stoppet og fylte opp tanken på stasjonen like i nærheten etterpå. Ikke lenge etterpå hadde jeg en tråd her om skifte av slangen mellom tank og bensinpumpe som var så morken at det rant av den.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid en 5 liters bensinkanne i S124'en. Tankmåler klikker etter halv tank, så man vet aldri hvor mye man har igjen ( må banke på speedometeret ), det fant jeg ut etter 2-3 flaue tilfeller.

 

Nå har da Merca stått i Moskva akkurat 1 år nå, så jeg skal ned dit i første uke av desember og få den ut av landet - hvis bilen står der enda da lol.

Blir kanskje roadtrip til Dubai da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...