Jump to content

S204 - MB C180 CDI - levetid på orginale støtdempere?


Dan-Henning

Recommended Posts

Hvor lang levetid er det egentlig på Mercedes sine ordinære støtdempere? Er de like gode helt til de får oljelekkasje eller vil de gradvis bli dårligere?

 

Hva er den beste måten å sjekke tilstanden på de? Er det gyngemetoden?

 

Min C180 CDI 2012 har rullet 224 000 km med orginale dempere til nå. Har forsøkt gyngemetoden for hånd og syns at det virker ok foreløpig. Har begynt å få litt hul lyd ved kjøring over fartsdumper, og syns kanskje dempingen er noe hard. Men jeg vet jo ikke hvordan den var som ny, siden jeg har hatt bilen siden forrige eier hadde kjørt 140 000 km.

 

Er bare litt nyskjerrig på hvor lenge de "holder"

Link to comment
Share on other sites

Støtdempere er noe av det vanskeligste å si mye om. En demper vil bli gradvis dårligere hver dag fra ny. Men siden man kjører hver dag, vil man også venne seg til status. Så "dagens tilstand" vil være "normalen" for deg. Dersom en bil blir stående ubrukt en stund, vil kunne medføre rust på stempelstangen og når bilen så blir brukt igjen, vil korrosjonen rive i tetninger. Dette er som regel årsaken til at en demper lekker. Jeg tror sikkert at lekkasjer er mer utbredt blant biler som står endel, enn hos de som brukes daglig.

Tre metoder for sjekk av dempere: 1. gyngetesten 2. sammenligne med lik bil med nye dempere 3. Det finnes leverandører/forhandlere som har utstyr for test. Det er ei plate man kjører opp på som slår opp/ned, og det måles virkningsgrad på dempinga

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...