Jump to content

Ny Mercedes eier søker informasjon ang W210 av erfarne Mercedes eiere.

Recommended Posts

Guest telemark
Posted

Hei!

Som overskriften sier er jeg en ny ang mercedes og har akuratt kjøpt meg en W210. Bilen skal på rustgaranti men jeg er veldig veldig usikker på hvor jeg skal sette den inn. Jeg er veldig opptatt av at det gjøres bra grunnarbeide og kunne også godt tenkt meg og få dekket all rust som er på bilen som ikke er "sjølforskyld" altså sånn som steinsprut bulker og blankt metall. Hvis noen har noen erfaringer og dele med meg her er jeg veldig takknemmlig.

Jeg har også et spm ang senkefjører og hvor mye man kan senke bilen. Jeg har planer om og ha 19" felger på til sommeren og har tenkt og senke bilen. Jeg har søkt litt rundt på forumet men ikke funnet noe konkret ang hvor mye man kan senke bilen før den vil gå og subbe i skjermene. Jeg har ikke lyst at bilen skal gå og subbe i skjermene siden de ruster lett nok som de gjør når hjula ikke pusser de blanke. Hvor mye kan jeg senke bilen uten at den subber med 19". Bilen er skyhøy sånn som den står nå, det er en classic 2001mod med org høyde. Hvilken merke på fjører anbefaler dere?

Håper på mange svar fra engasjert mb folk.

Posted

Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men lurer du på hvilket BOS verksted du skal bruke til å rette opp rustskader på bilen som går inn under rustgarantien til Mercedes?

Er det så stor variasjon på BOS verkstedenes arbeid der hvor du bor i så fall?  :roll:

Posted

Jeg kjører 9x19 felger med 235/35-19 foran og bak på vinteren, og har en Avantgarde (Sports-understell). Subber ingen steder, men krever litt modifikasjon foran for at de ikke skal ta i. 8x19 foran og 9x19 bak er helt perfekt hvis du bare skal "plug-and-play".

Eksakt hvor lav min bil er i forhold til din Classic vet jeg ikke, men det er en god del lavere.

Angående "garanti-rusten" så trodde jeg også at dette kun blir dekket gjennom Mercedes Benz/BOS, så da er det jo de som bestemmer hvor og hvem som skal fikse??

Guest ole i
Posted

hei ser du er litt bekymret for om de gjør en bra nok jobb,svaret på det er ja bos ha normer fra mercedes i stuttgart for hvordan de skal hådtere dette om det da kommer noe tilbake så må de ta det igjen uten at det koster deg noe.det største problemet er jo dørene under gummi lista oppe sammt for og bakskjermer,noen få tak og bakluker understells rust er det lite av men finner de noe tar de det,dette er helst på import biler som har gått i så kalt normale klima områder de er litt dårligere beskyttet en nordiske biler.Litt kort om årsaken til rust problemen som er på 210 bilen og s classe i samme tidsrom,det er rett og slett brukt for mye gjenvinnings metal og det har det blit problemer av som dere vet,men en ting som iritere meg er at mercedes har blit hengt noe voldsom ut pga dette men vi hører ikke noe om at feks bmw 5 serie produsert i tidsrommet som w 210 ruster på samme måte.nei når bilen din har vært inne tror jeg nok at du er kvittrusta og den kommer som regel ikke tilbake.

når det gjelder senking av bilen din så er avantgarde ca 17mmlaver det er ikke mye men du ser det odt på bilene.

oki da har vel jeg skravlla nok her men håper du har fått svar på litt da,har hat 5 w210 biler siden 1997 og det er gode biler så det og er sagt. :)

mv.ole i

Guest ole i
Posted

bare meg igjen glemte å fortelle deg at når det gjelder bulker og stein sprut er ikke det et mecedes problem det finner du på nesten alle biler som er noen år gammle så det må du nok ta på egen kappe.

mvh.ole i

Posted

hei ser du er litt bekymret for om de gjør en bra nok jobb,svaret på det er ja bos ha normer fra mercedes i stuttgart for hvordan de skal hådtere dette

God grunn til å være bekymret, BOS gjør til tider en patetisk møkkajobb. Skal snart inn for 3. gang på 18 mnd.

understells rust er det lite av men finner de noe tar de det,dette er helst på import biler som har gått i så kalt normale klima områder de er litt dårligere beskyttet en nordiske biler.

Mye rust i understell som de fleste andre steder.

Litt kort om årsaken til rust problemen som er på 210 bilen og s classe i samme tidsrom,det er rett og slett brukt for mye gjenvinnings metal og det har det blit problemer av som dere vet

Mange biler lages med resirkulert stål, og de ruster betydelig mindre

Posted

Joda, rust er det, overalt, og husk at BOS skade/Rust rep er alt annet enn noe å skryte av.

De 2 stedene jeg har vært er de lite imøtekommende, og påstår at intet blir dekket inntil du truer med advokat og NAF..  (Men det var min erfaring)

Og min var inne til rust rep. dro rett på Tectyl etterpå, og han nektet å ta i bilen fordi det var rustskader under.

Og dessuten....... da spurte jeg han, og det er IKKE forskjell på biler som er far Tyskland kontra de i Norge.

BOS etter behandler ikke sine MB etter ankomst norge, så da da har eiere gjort det selv.

Men nå er diskusjonen igang igjen, de hadde bilen i 4 uker for annen gang nå, og da er den full av rust under, som de ikke har sett ](*,)

Så da er jo diskusjonen igang, for de sier at de er et karrosseri verksted, så de kikker ikke under..  Det sa de på Grorud pr. tlf, ba meg ta det med verkstedet mitt, men de henviser meg tilbake til Rustavdelineg på Grorud.

SIRKELEN ER SLUTTET, og jeg som kunde løper rundt uten bil i lange tider......... :evil:

Pass på dem, og ta diskusjonen skikkelig før du leverer kjærra, men vær hyggelig og imøtekommende, men still krav til dem, om hva som skal gjøres.

LYKKE TIL

Posted

Joda, rust er det, overalt, og husk at BOS skade/Rust rep er alt annet enn noe å skryte av.

De 2 stedene jeg har vært er de lite imøtekommende, og påstår at intet blir dekket inntil du truer med advokat og NAF..  (Men det var min erfaring)

Og min var inne til rust rep. dro rett på Tectyl etterpå, og han nektet å ta i bilen fordi det var rustskader under.

Og dessuten....... da spurte jeg han, og det er IKKE forskjell på biler som er far Tyskland kontra de i Norge.

BOS etter behandler ikke sine MB etter ankomst norge, så da da har eiere gjort det selv.

Men nå er diskusjonen igang igjen, de hadde bilen i 4 uker for annen gang nå, og da er den full av rust under, som de ikke har sett ](*,)

Så da er jo diskusjonen igang, for de sier at de er et karrosseri verksted, så de kikker ikke under..  Det sa de på Grorud pr. tlf, ba meg ta det med verkstedet mitt, men de henviser meg tilbake til Rustavdelineg på Grorud.

SIRKELEN ER SLUTTET, og jeg som kunde løper rundt uten bil i lange tider......... :evil:

Pass på dem, og ta diskusjonen skikkelig før du leverer kjærra, men vær hyggelig og imøtekommende, men still krav til dem, om hva som skal gjøres.

LYKKE TIL

Herregud, jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Og helt korrekt, vær hyggelig mot dem, men still krav til det som blir gjort. Ukesvis uten bil hvert år er noe 210-eiere må regne med. De som ikke har opplevd det, er utrolig heldige.

Posted

Uten tvil kjipe greier dette med 210-rusta. Trøsten får være at alle (?) får dekket dette og at DC har fått en dyrekjøpt erfaring som vi ikke trenger være redd for skjer igjen.

Meget bra rustgaranti på bilene da (heldigvis) og hvilke andre merker har det samme? Ingen meg bekjent. Når det gjelder rustbehandling i Norge ved kjøp av ny bil hos BOS så leveres de til ekstra antirustbehandling før levering kunde. Dette ble gjort med min.

Posted

Hei!

Som overskriften sier er jeg en ny ang mercedes og har akuratt kjøpt meg en W210. Bilen skal på rustgaranti men jeg er veldig veldig usikker på hvor jeg skal sette den inn. Jeg er veldig opptatt av at det gjøres bra grunnarbeide og kunne også godt tenkt meg og få dekket all rust som er på bilen som ikke er "sjølforskyld" altså sånn som steinsprut bulker og blankt metall. Hvis noen har noen erfaringer og dele med meg her er jeg veldig takknemmlig.

Håper på mange svar fra engasjert mb folk.

Sving innom Star Autoco... hvis du bor i området da...

Der har jeg vært med 2 biler, knallservice hver gang, ikke noe mas ala BOS groruddalen hvor bilen skal være ren, så kan du gå over bilen sammen med en derifra for å se om du finner noe rust...

Star Autoco ringte jeg 5 min før jeg skulle pasere dem, og fikk beskjed om å bare komme innom, dem gikk over alt, tok bilder, og fikk godkjent alt...

Eneste er Bulker, stenstprut på panser, osv som da ikke skyldes "dårlig" lakk, grunning osv dekker ikke MB

Guest ole i
Posted

ser noen her som har hat problemer med bos når det gjelder rustgaranti arbeid,det er jo synd er jo ikke kundene sin feil at dem ruster,men som jeg skreiv så har jeg kun positiv erfaring med den jobben de gjør nå har bilene mine blit ordnet av mercedes i valdres med godkjening av bos gutta der gjør en kjempe jobb,ser og at noen tror at w210 ikke blir behandlet i understellet det er tull for det blir de har kjøpt 2 helt nye brukt som taxi begge er blitt behandlet før levering.Men det er en del som importerer bilene fra bla sveits østerriket disse blir ikke behandlet som de her,har fått bekreftet fra min kontakt i tyskland der jeg har kjøpt de  siste jeg har hat at biler levert i norden er behandlet etter andre normer en i sør europa eller amerika feks,den siste jeg kjøpt nå er en 2000 mod 270 cdi gått i tyskland kjørte rett til mb i valdres for full sjekk der fant dem ingen ting men den vil bli behandlet så det ikke blir noe problem har også fått den tectylert,fikk dekket bare 50% siden det ikke er påvist noe rust men skal kun behandles så det ikke kommer noe.

Guest telemark
Posted

Hei igjen!

Fint og se så mange som ville bidra med et svar her. Jeg hadde planer om å bruke BOS Buskerud ved gamle lierbommen eller evt BOS Skien. Noen som har erfaring med disse? Og som flere sier her så er jeg også klar over og fullt innforstått med at bulker og steinsprut ikke dekkes, dette er jo helt greit siden det kommer med tid og stunder. Men det jeg ikke godtar er rust som har kommet pga dårlig stål, grunning eller lakk. Som rust midt på dører under list, rust i hjulbuer etc. Noe jeg også er veldig opptatt av er at jeg vil at grunnarbeidet som taes på rustgarantien er nøye gjort, altså at de sliper bort all rust så det er helt blankt stål når de grunner, og at de grunner før de evt sparker er også viktig. Ellers er rusta tilbake på et par år, akuratt det har jeg god erfaring med. Når det gjelder tida de bruker på garantijobben kan de godt bruke 3 uker for min del bare det blir gjort en bra jobb, og at sluttarbeidet med lakk og allt er bra.

Når det gjelder senking så kunne jeg godt tenkt meg og sett noen bilder av biler med avantgarde fjører og 19 hjul hvis noen har noe liggende? Og evt hvis man skal kjøpe senkefjører som ikke er orginale hvilket merke er da og foretrekke? Einbach, HR etc? Og hvor mye kan fjørene da senke uten at det subber? Er det noen her som har erfaringer med detta så blir jeg veldig glad for svar.

Posted

Hei igjen!

Fint og se så mange som ville bidra med et svar her. Jeg hadde planer om å bruke BOS Buskerud ved gamle lierbommen eller evt BOS Skien. Noen som har erfaring med disse? Og som flere sier her så er jeg også klar over og fullt innforstått med at bulker og steinsprut ikke dekkes, dette er jo helt greit siden det kommer med tid og stunder. Men det jeg ikke godtar er rust som har kommet pga dårlig stål, grunning eller lakk. Som rust midt på dører under list, rust i hjulbuer etc. Noe jeg også er veldig opptatt av er at jeg vil at grunnarbeidet som taes på rustgarantien er nøye gjort, altså at de sliper bort all rust så det er helt blankt stål når de grunner, og at de grunner før de evt sparker er også viktig. Ellers er rusta tilbake på et par år, akuratt det har jeg god erfaring med. Når det gjelder tida de bruker på garantijobben kan de godt bruke 3 uker for min del bare det blir gjort en bra jobb, og at sluttarbeidet med lakk og allt er bra.

Når det gjelder senking så kunne jeg godt tenkt meg og sett noen bilder av biler med avantgarde fjører og 19 hjul hvis noen har noe liggende? Og evt hvis man skal kjøpe senkefjører som ikke er orginale hvilket merke er da og foretrekke? Einbach, HR etc? Og hvor mye kan fjørene da senke uten at det subber? Er det noen her som har erfaringer med detta så blir jeg veldig glad for svar.

Min frustrasjon gjelder kjøp hos, og utbedringer hos BOS Buskerud ved gamle Lierbommen... De har en lang vei å gå når det gjelder kvalitet på arbeidet ved bruktbilavdelingen. Vanskelig å får de til å gjøre ordentlig jobb på ting jeg fikk skrevet i kjøpekontrakten. I rettferdighetens navn har de ryddet opp hver gang når jeg har tatt turen om igjen og erfaringene der er todelt; Kulanseutbedringer som traversbytte og utbedringer i koffertrom var det en annen avdeling ved samme sted som tok seg av, og de gjorde en merkbart bedre jobb enn de som tar seg av bruktbilene. Ikke spør meg om hvorfor det er slik, men jeg har måttet forholde meg til ulike personer avhengig av hva som ruster...

Guest telemark
Posted

Så du har dårlige erfaringer fra rustgarantijobb på karosseriverkstedet på BOS lierbommen? Altså dårlig arbeid?

Er det noen som har positive erfaringer fra noen rudt i dette distriktet? Hva med BOS Skien, BOS Hønefoss, BOS Tønsberg og BOS larvik?

Posted

Tenkte jeg skulle prøve et annet sted og valgte Bertel O. Steen Bilskade AS

Østre Aker vei 243 i Oslo for å utbedre kanten på bagasjerommet i fjor sommer. Dette var en reperasjon jeg betalte selv og de var veldig hyggelige og seriøse og gav meg en A-klasse til låns da bilen ikke var ferdig til avtalt tid. Et veldig positivt inntrykk og så langt alt bra. Men nå er det mer rust på bakluka enn før reperasjonen i juli 2006 så jeg blir uten bil mens de retter opp dette i Oslo. I tillegg blir jeg uten bil for 3. gang på 18 mnd når de skal utbedre kanalene hos BOS Buskerud. Flere uker årlig uten bil pga rust var liksom ikke det jeg forestilte meg når jeg kjøpte en 7 år gammel MB med km stand på 113000.

Burde vel egentlig klype meg selv i armen siden jeg likevel er glad i den bilen.

Edit: Kontrasten blir stor når jeg tidligere hadde en '96 Chevy Suburban i 5 år uten at jeg oppdaget en eneste rustflekk, kun litt lakkslipp pga galvanisering som knapt ble rustbrunt etter 2 år i saltlaken på Østlandet...

Guest telemark
Posted

Synd at rusta skal ta knekken på en ellers så fin bil. Men er det noen her som har bra erfaring med BOS rustjobb i østlandsområde? Noen som de kan garantere gjør sikklig grunnarbeid og bra finish?

• 2 months later...
Guest Vegard Friksen
Posted

Skrevet av: telemark

Synd at rusta skal ta knekken på en ellers så fin bil. Men er det noen her som har bra erfaring med BOS rustjobb i østlandsområde? Noen som de kan garantere gjør sikklig grunnarbeid og bra finish?

BOS Skien bruker bilskadesenteret..

Dama fikk en skade i Høyre bakdør å litt i hjulbue på W124 250D..

Etter lakkeringa å bilen ble hentet:nupper(sitronhud) i lakken og sprekk i sparkelen..

Jeg ble sur å ba hu dra tebake å klage..

Sitat fra det han sa rett opp i trynet til dama å svigermor: Du må regne me litt svinn på gammal bil!! sa "verksmesteren" 

Etter litt diskusjon så avslutta han glatt med : Vi får ikke nok penger av forsikringselskapet til å gjøre en bra jobb!!

What!?! så dit skal alldrig min bil igjenn.. når di takster en skade..i dette tilfelle 15tusen så bør det bli bra!!

Prata med han ene lakkeren der oppe seinere engang å sa dere burte skamme dere..dere hadde ikke engang tatt av dørhantaket før lakkering! å hele denne siden ble lakka i en garasje året føre med vann på gulvet å det ser strøkent ut!! tilogmed fargeskille har det blidt etter dem!! på sølvfarga bil!!

Men er klart at dette KAN ha vert et engangs tilfelle..men dorlig reklame..vertfall når jeg skrur bil vær dag å vis noen spør om hvor di kan dra å få lakkert noe så sier jeg bare hold dere unna bilskade senteret vertfall..

//Vegard

Posted

Hadde rust i dørene og panser på en Focus.  Fikk vite at det var samme leverandør som merc. døre etc.  Ble byttet og lakket uten diskusjon.

Har hatt rust i dører, panser, bakluke, hjulbuer, drakrok og travers på min 210.  Bos rust skade senter i Vestfold fiksa det uten diskusjon.  Kjører nå en 210 som fremstår som ny og er veldig fornøyd med det.

Jeg hørte årsaken til rusten er at verktøyet som klipper blekket lager en rufsete grad i kuttet.  Grunning og lakk dekker ikke de ytterste "hårene" og derfor begynner det å ruste ganske raskt.  Deretter eter rusten seg innover osv.

Har begynt med understells behandling med penetrerende olje.  Skal være veldig bra på biler som ikke er helt nye siden oljen jobber seg inn i sår og påbegynt rust.  Men vær forsiktig! Bos sier at det vil ødelegge garantien på bilen dersom det er gjort på steder som normalt dekkes av rustgarantien!!

Posted

Jeg tror heller på forklaringen en lakkerer kom med, nemlig at det har blitt benyttet resirkulert stål med for høy grad av karbon. Grunnen er visstnok at det er vanskelig og dyrt å få tak i nytt stål, og derfor bruker man resirkulert for å spare miljøet og penger. Jeg vet ikke om det er riktig, men det er den forklaringen hittil som virker mest plausibel.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...