FrodeS Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Min 1992 300 TD Turbo har fått en snodig syke. Hvis tanken er ned mot mellom halv og kvart og jeg svinger litt brått, så stopper den, eller trenger et lite pusterom før den begynner å dra igjen. Det virker rett og slett som om den får i seg luft i stedet for diesel, og den går dårlig på bare luft. Jo nærmere tom jeg kommer, jo mindre sving skal til. Dieseltanken ble byttet for et par år siden, men jeg merket ikke noe til dette da. Kjørte den tom en gang uten at den varslet med lampa. Antar / antok det var fordi den "nye" måleren hadde satt seg etter at tanken hadde vært lagret i mange år. Har ikke kommet så langt at jeg har fått byttet måler ennå. Jeg stusset da på at det gikk på mindre diesel enn jeg hadde ventet, ca. 70 liter før det var helt fullt. Med den gamle tanken har jeg fyllt opp mot 78 liter uten at den var helt tom først. Da har den riktignok "stoppet" ved 60-65, og så har det latt seg fylle rundt 15 liter til ved å fylle sakte. Bilen har stått mye det siste året pga. ulyd i girkassa, men den ble byttet nå i sommer, og bilen er i godt driv igjen. Noen som har vært borti tilsvarende og/eller har gode tips å komme med? Quote
Eirik Tømmerås Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Har ingen erfaring. Men diesel- og bensininnsprøyting har tanker med skvalpekammer. Kom tanken fra en sånn bil? Regner med det siden du ikke har hatt problem tidligere. Kan vær kammeret som har løsnet, eller er defekt på annen måte. Quote
FrodeS Posted October 23, 2018 Author Posted October 23, 2018 Har ingen erfaring. Men diesel- og bensininnsprøyting har tanker med skvalpekammer. Kom tanken fra en sånn bil? Regner med det siden du ikke har hatt problem tidligere. Kan vær kammeret som har løsnet, eller er defekt på annen måte. Det er mange år siden jeg kjøpte tanken, så jeg husker / vet ikke. Jeg mener å huske at bensinbiler uten innsprøytning har lik tank (like mange stusser) som diesel, og at de med innsprøytning har en ekstra. Altså kan jo tanken komme fra en uten innsprøytning. Er de uten skvalpekammer? Vil ikke det i såfall gi samme problemer på en sånn bil? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Med slike kammere, går da sugerøret fra toppen og ned, eller fra bunnen og opp? Quote
Eirik Tømmerås Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Har ingen erfaring. Men diesel- og bensininnsprøyting har tanker med skvalpekammer. Kom tanken fra en sånn bil? Regner med det siden du ikke har hatt problem tidligere. Kan vær kammeret som har løsnet, eller er defekt på annen måte. Vil ikke det i såfall gi samme problemer på en sånn bil? Nei, man kjører jo lenge på den bensinen som står i flottørkammeret på en forgasser. Quote
FrodeS Posted October 23, 2018 Author Posted October 23, 2018 Godt poeng. Er du sikker på at det mangler sånt på bilene uten innsprøytning? Grei dose uflaks om jeg har fått tak i en sånn. Det kan da ikke ha vært mange 200T? Quote
Eirik Tømmerås Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Godt poeng. Er du sikker på at det mangler sånt på bilene uten innsprøytning? Grei dose uflaks om jeg har fått tak i en sånn. Det kan da ikke ha vært mange 200T? Nei, er ikke sikker da jeg ikke kjenner drivstofftankene til Mercedes. Det var bare en tanke som slo meg etter oppførselen du beskriver. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.