Jump to content

1992 300 TD Turbo: Stopper i sving


FrodeS

Recommended Posts

Min 1992 300 TD Turbo har fått en snodig syke. Hvis tanken er ned mot mellom halv og kvart og jeg svinger litt brått, så stopper den, eller trenger et lite pusterom før den begynner å dra igjen. Det virker rett og slett som om den får i seg luft i stedet for diesel, og den går dårlig på bare luft. Jo nærmere tom jeg kommer, jo mindre sving skal til.

 

Dieseltanken ble byttet for et par år siden, men jeg merket ikke noe til dette da. Kjørte den tom en gang uten at den varslet med lampa. Antar / antok det var fordi den "nye" måleren hadde satt seg etter at tanken hadde vært lagret i mange år. Har ikke kommet så langt at jeg har fått byttet måler ennå. Jeg stusset da på at det gikk på mindre diesel enn jeg hadde ventet, ca. 70 liter før det var helt fullt. Med den gamle tanken har jeg fyllt opp mot 78 liter uten at den var helt tom først. Da har den riktignok "stoppet" ved 60-65, og så har det latt seg fylle rundt 15 liter til ved å fylle sakte.

 

Bilen har stått mye det siste året pga. ulyd i girkassa, men den ble byttet nå i sommer, og bilen er i godt driv igjen.

 

Noen som har vært borti tilsvarende og/eller har gode tips å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring. Men diesel- og bensininnsprøyting har tanker med skvalpekammer. Kom tanken fra en sånn bil? Regner med det siden du ikke har hatt problem tidligere. Kan vær kammeret som har løsnet, eller er defekt på annen måte.

 

Det er mange år siden jeg kjøpte tanken, så jeg husker / vet ikke. Jeg mener å huske at bensinbiler uten innsprøytning har lik tank (like mange stusser) som diesel, og at de med innsprøytning har en ekstra. Altså kan jo tanken komme fra en uten innsprøytning. Er de uten skvalpekammer? Vil ikke det i såfall gi samme problemer på en sånn bil?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring. Men diesel- og bensininnsprøyting har tanker med skvalpekammer. Kom tanken fra en sånn bil? Regner med det siden du ikke har hatt problem tidligere. Kan vær kammeret som har løsnet, eller er defekt på annen måte.

Vil ikke det i såfall gi samme problemer på en sånn bil?

Nei, man kjører jo lenge på den bensinen som står i flottørkammeret på en forgasser.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...