Jump to content

Recommended Posts

Posted

Av ren kjedsomhet tenkte jeg at jeg kunne slenge inn litt bilder av min kjære w201. Hatt bilen nå i etpar år nå, og div. ting er stadig blitt gjort. Slik ser/så den ut.

AMERCE532.JPG

DEMP3_FILTERED.JPG

mb25_07.jpg

Logoitak.jpg

Ratt.jpg

Spor3.jpg

Xenon ble også montert.

Garasje.jpg

Xenon.jpg

Xenon2.jpg

Xenon5.jpg

Etterhvert som tiden gikk, ble jeg lei av det høye oljeforbruket og mangelen på effekt (naturlig nok drar endel ponnyer på beite etter nesten 300K på klokka). Så i vinter har jeg brukt mye tid i garasjen.

Begynte med å røske ut maskinen.

BBB02.jpg

MM1.jpg

Lite dekk igjen etter sesongen ;)

MM4.jpg

Klar for demontering.

FF01.jpg

FF02.jpg

Litt kontroll på tingene må man ha.

FF03.jpg

FF04.jpg

Ble også nytt verksted :)

LL01.jpg

Etter litt rengjøring var motoren klar for EBB.

PP2.jpg

Polere litt er alltid en slager.

OO4.jpg

Før:

RR1.jpg

Etter:

RR2.jpg

RR6.jpg

Ny akkumulator til ASD ble og montert. Denne satt  rimelig godt fast. Etter mye undersøkelser var det medlemmer på 190rev som mente at dunkelyden jeg hadde i forbindelse med hydrulikkpumpa var foråsaket av dårlig akkumulator. Blir spennende å se om bytte hjalp.

RR3.jpg

RR4.jpg

Ellers bare etpar bilder for synest skyld ;)

RR5.jpg

RR7.jpg

Etter som jeg skal kaste den gamle innspruten til blokksberg stod utskilling av det gamle ledningsnettet til motoren på tapetet. Selv hadde jeg regnet med store problemer under denne "oprasjonen", men egentlig gikk det greit. Merka som en gal for å ikke miste kontrollen.

Slik så det ut til å begynne med. Løsna ABS og tenningsmodulen.

BL1.jpg

Dette skal bort. Nytt kommer med datasprutet.

BL2.jpg

Etter litt kutting og fjerning av div. strømper kommer hærligheten fram. Veldig greit merka orginalt. Ingen ledninger har samme farge osv.

BL3.jpg

Desverre er noen av ledningen flettet inn i nettet til sprutet.

BL4.jpg

A/C relèt.

BL8.jpg

Resultatet! Det kom ut til slutt :D

BL9.jpg

Fått litt deler og forskjellig, bl.a. ny balatakobling, 2stk. nye motorfester da disse var havarert, ny balansegummisaksomjegikkehuskerhvaheter.

PA1.jpg

Fikk pussa litt metall også. Liker når det blir blankt og fint :) (jada, det er totalt unødvendig, men vatt d hekk) :wink:

PA2.jpg

PA3.jpg

Var nok moden for utskiftning.

PA4.jpg

Jeg holder også på å overhale gearspaken. Nye lager i alu og hardplast settes inn. Beskrivelsen som fulgte med sugde ræv, så legger ut litt bilder her. Fikk ikke gjort det ferdig da litt flere deler skal bestilles opp.

Demontering av bunnplaten.

Gear1.jpg

Demontering av riggen som holder spaken på plass.

Gear2.jpg

Her drar man bare hele stangen ut. Fjøra kommer med ut.

Gear3.jpg

Gear4.jpg

Så demonterer man klipsene som holder akslingen på plass og drar den ut av lagerene.

Gear5.jpg

Når det er gjort kan klemma skrus av.

Gear6.jpg

Nye vs. gamle, mine var igrunn i fin form. Kan nesten se den har vært kjørt mye på autobahn.

Gear7.jpg

De gamle dunkes ut med ei 13 pipe, de nye dunkes inn på samme måte. Forsettelse følger.

Gear8.jpg

Den gamle eksosen blir skrot. Nye rustfritt eksos kommer til å bli satt sammen. Den gamle klarer ikke db kravet, verken på banen eller på eu-kontrollen.

Gear9.jpg

Og enda mere blir blankt :D

Gear10.jpg

Motoren blir hentet til lørdag etter at EBB har hatt fingrene i den. Litt mere info om den kommer siden. Dataspruet ligger straks på posten klar for henting. Bli DTA fra Bjørnstad Bil :)

• Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Fint innlegg. Artig å se folk som tar seg tid med detaljene. Det er slike ting som gir prikken over i-en på det ferdige resultatet. Stå på. Gleder meg til å se den ferdig. Flotte bilder også. Du kan nok mer enn å skru bil. :D

Posted

Ser veldig nais ut dette  :D

Så forresten toppen din hos EBB, ser bra ut

Håper det. Endelig skal jeg få hentet den. Ser fram til å få alt i bilen igjen, selv om det kommer til å bli en liten utfordring. Har heller lite peiling på datasprut ;)

Kjempebra jobb Viper! Og som vanlig tar du utrolig bra bilder!

Takk :) Bilder kommer det mere av ;)

Posted

Da var motoren hentet :D Det som er blitt gjort av EBB, er full portjobb, balansering av hele motoren, nye kammer og alle masjinering som må til. Ellers har den fått en normal overhaling, nytt det som må nytt, lager, ringer, pakninger osv. Stemplene er de samme. Målet var å få en motor som er fin og avbalansert å kjøre, ikke noe voldsomme effektkurver og 839730hk. Jeg skal bruke bilen hver dag, (dama også :? ) så da føler jeg dette er det beste. Gleder meg til å få ponnyene hjem fra beite.

EBB lakket blokka for meg etter at den hadde hatt en tur i delevaskeren hans.

KM1.jpg

Her har han vært til å plukket bort litt :)

KM2.jpg

Laptopen med bilder er grei å ha under monteringen. Jeg er fryktelig dårlig til å huske slike ting :lol:

KM3.jpg

Hydraulikkpumpa skal straks monteres etter litt rengjøring.

KM4.jpg

Fått på litt stuff i kveld. Begynner å se ut som en motor igjen. Tar litt tid da jeg til stadighet oppdager nye ting som må ha en grundig gjennomgang med filla.

KM5.jpg

Grunnen til den lange leveringtiden har vært problemer med deletilgangen. De var lengesiden EBB hadde vært med på en så vanskelig maskin når det gjaldt deler. Eks. fikk han feil (tror det var) rådelager 4 ganger. Men kan ikke grine over slikt, den er ihvertfall på plass, og nå kommer innspurten. Målet er å være helt ferdig med hele bilen til landstreffet 1.Juni. Er "litt" som skal gjøres :? 

Posted

kjempe innsats!! ser veldig bra ut ;-) godt du tar alt grundig, kjenner til det.. holder selv på med prosjekt som bare blir større og større.. hehe

hva pusser du metallet med? 800 og 1500 papir osv. eller bare metallpolish?

konge med blanke deler..

du skal ha i datasprut?

Posted

Jeg har brukt først et litt grovt papir og deretter 1400 og til slutt metallpolish når jeg har pusset metallet skinnende blankt. Bruker gjerne en dremel som ekstra hjelp.

Posted

konge med blanke deler..

du skal ha i datasprut?

Først kjøre jeg over med stålbørsten på drillen. Dette for å få bort rust og drit. (Vasker alt i diesel før dette igjen). Så en 3M sliperondell.

fff.jpg

Så er det bare å gå igang å våtslipe. Jeg tar alle stegene, p120-280-400-600-800-1200, 2000. Gjør du dette får det et supert resultat. Veldig viktig å gå alle stegene, særlig på alu. Etter man har inngått kronisk krampe etter all pussingen, man avslutte alt med å polere med bomullsrondell ifra clas ohlsson. Er man ikke helt fornøyd med resultatet kan man pusse med den grove før man avsluttet med den fine rondellen og den blå pastaen som også beskyttet.

306460_B_2006-07-04_113656_498.jpg

Selv bruker jeg ikke metallpolish nå. 2000 våtslip er mye finere enn hvilken som helst metallpolish. Men alt dette er fryktelig tidkrevende, dere er advart ;)

Dataspruten er bestilt, håper jeg får alt i posten i morra :) Kommer til å bli en liten utfordring å få alt sammen.

Posted

Det ser rålekkert ut Geir, tar meg gjerne en tur opp i garasjen på ****** når jeg kommer hjem!!

Takk, takk Roger, bare å sende en meld. Kommer til å bo i verkstede den neste månden ;)

Posted
Dataspruten er bestilt, håper jeg får alt i posten i morra  Kommer til å bli en liten utfordring å få alt sammen.

Kjempefin bil du har, godt jobba..!! :P

Hvilke type sprut har du kjøpt.?

Har du noen til å Mappe for deg.?

Har du elektroniske dyser originalt på din, eller må du gjøre som meg å borre opp original manifoil og sette inn el dyser.?

Posted
Har du elektroniske dyser originalt på din, eller må du gjøre som meg å borre opp original manifoil og sette inn el dyser.?

Alle M102 hadde k-jetronic dessverre... :(

Posted

Dataspruten er bestilt, håper jeg får alt i posten i morra  Kommer til å bli en liten utfordring å få alt sammen.

Kjempefin bil du har, godt jobba..!! :P

Hvilke type sprut har du kjøpt.?

Har du noen til å Mappe for deg.?

Gått til innkjøp av et DTA sprut. Bjørnstad Bil og Geir Haugen skal mappe den, det som er planen ihvertfall. Så blir en fin innkjøringstur opp dit :) Må sette inn el. dyser ja. Disse passer ikke helt, men med bruk av noen skiver (el.) børr det gå greit. Hvordan gjorde du det? Borret opp? Har fått med 400cc, så de gir nok ihvertfall.

Posted

Det ser rålekkert ut Geir, tar meg gjerne en tur opp i garasjen på ****** når jeg kommer hjem!!

Takk, takk Roger, bare å sende en meld. Kommer til å bo i verkstede den neste månden ;)

:P

Ja, for jeg regner med at du skal få den med deg oppover til Gol!?

Hvis du sjekker papirene dine så skal jeg være påmeldt. Håper bare bilen blir klar til det :?

Posted

Ja, det var det jeg mente! :) Men du har jo en LITEN jobb foran deg, når bilen/motoren står i 1530 deler foran deg - og bare 2,5 måneder igjen til Gol... :) Sitter her med fakturaen din i hånd i dette sekund faktisk - den går avgårde i morgen! ;)

Hehe, den fakturaen sier vi er betalt, ikke sant? (sprutet ligger på posten, klar til å bli hentet. Trenger hver krone her nå ;) )

Posted
Hvordan gjorde du det? Borret opp? Har fått med 400cc, så de gir nok ihvertfall.

Du må nok borre opp ja, de mekansike dysene er smalere men lengre, og for at dysene skal komme langt nok nedi hullet så må en borre opp, det er vikitg at du får dem plassert riktig.!

Jeg satte hele manifoilen fast i en Fres og fikk frest ut alle hullene slik at nå står tuppen på den elektriske dysa på samme plass som den mekansike hadde... :P

Men for å får tomgangsregulatoren til å virke så må jeg fjerne pakningen på dysa nede og heller ha en tetning helt øverst, for det må være 100% tett ellers så sliter en med å får det til å gå skikkelig....

Jeg har installert AMG 3,6 liter altså M104 - 272hk R6, dyser, disse er vel knappe 300cc men det er nok plenty til min.... kan skru opp bensin trykket litt hvis det skulle bli for lite... 8)

Posted

Fikk litt deler i dag :) Ettersom jeg ikke har peiling på hva jeg driver med, mangler det litt selvfølgelig, hehe. Ledningsnettet til sprutet skal jeg stå for selv. (bare få handla inn litt Rk nå). Må også få fatt i en bensintrykksregulator, nok en ting som dukket opp som jeg ikke har tenkt noe videre på. Kikka litt på denne, ser ok ut. http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=XR50043005&vg=&vgpath=

DTA3.jpg

Coilpakke ifra Electromotive.

DTA4.jpg

Pusse, pusse, pusse.

DTA1.jpg

Kommer så smått sammen igjen.

DTA2.jpg

Kikket litt på dysene jeg fikk med. Synes ikke de kom veldig langt ned i innusugskammeret, men gjør det noe? De kom ikke på langt nær så langt ned som de gamle. Gikk liksom parallelt med innsugs-godset.

Posted

Er du i tvil mht dyseplassering bør du teste disse ved å rigge til ei dyse i manifolden med ca 3bar fuel trykk. Dysa kan du aktivisere manuelt med et 9volt batteri eller tilsvarende. Da får du sjekket spraymønster, vinkling osv.

OBS! dysa kaster ca +2meter, gjør dette utendørs !!

Posted

Vil råde deg til å følge original plassering istedet for å "finne opp" noe selv, da vet du at du får det riktig og slipper problemer senere, men jeg er usikker på hva som egentlig skjer hvis dysene blir plassert lengre ifra "hullet" annet en at det tar lengre tid å kommer frem..?? du kan treffe hindringer på veien som reduserer spredningen etc som igjen reduserer effekten..?

Og nå når du er kommet så langt på vei så burde du ikke ta noen snarveier for å spare en times arbeid eller hur.... :wink:

Posted

dysene nær ventilene skal gi best driftsøkonomi

dysene langt ute i runnerene kan gi noe mer effekt

noen småfrekke oppsett har begge deler

Posted

Vil råde deg til å følge original plassering istedet for å "finne opp" noe selv, da vet du at du får det riktig og slipper problemer senere, men jeg er usikker på hva som egentlig skjer hvis dysene blir plassert lengre ifra "hullet" annet en at det tar lengre tid å kommer frem..?? du kan treffe hindringer på veien som reduserer spredningen etc som igjen reduserer effekten..?

Og nå når du er kommet så langt på vei så burde du ikke ta noen snarveier for å spare en times arbeid eller hur.... :wink:

Vel, nå kan vel ikke nye el.dyser sammenliknes med de gamle som satt på fra kj-en. Blir jo rene brannslangen iforhold ;) Jeg kan bare ikke se at det er så mye å borre på. Om jeg driller opp hullet vil ihvertfall ikke disse dysene jeg har nå passe da det ikke sitter noen form for tetting øverst på kroppen. Har lest maaaange konverteringer til EFi på nettet, og jeg har aldri hørt om at noen har borret opp innsuget. Eneste problemet jeg har fått med meg er at det er vanskelig å få dysa til å sitte helt 100% i hullet fordi den er så mye mindre.

Posted

Etter det jeg kan se utav bildet er dysene dine mye slankere i 'kroppen' enn det jeg har vært borti. Er det Bosch dyser eller ?

Denne regulatoren må du ikke kjøpe, det er jo en rising rate 1:1 regulator for overlading. Den vil ikke gi deg stabilt bensintrykk.

imagine.aspx?i=XR50043005.jpg&w=297

Posted

Vil ikke dette være litt forskellig med hensyn på om dysene kjøres sekvensielt eller ikke.?

De dysene du har er MYE smalere enn de jeg har, jeg var nødt til å borre opp for i det hele tatt å få dem nedi.... :o, men får du dem ikke lengre nedi, nesten likt originalt....?

Hva gjør du med tomgangsregulatoren, den krever jo passering av luft på enden av dysa, gjør ihvertfall det på min, jeg må kun ha pakning øverst på dysa ikke nede for å slippe forbi tomgangsluft..... :)

Forskjellen på K-jet dysa og den elektroniske er at K-jet dysa åpner ved trykk, den elektriske ved elektronisk signal, spredingsmønsteret skal være helt likt, så sant dysene ikke er slitt.... :P

K-jet kjører jo også en form for sekvensiell styring av bensintilførselen ved hjelp av bensinmengde fordeleren, sikkert kjempebra opplegg når det er nytt, svindyrt og ustabilt når det er kjørt jorden rundt et par ganger.... :lol:

Her er et par bilder som forklarer det meste.... :P

479599_54_full.jpg

Her ser du forskjell i størrelse på dysene.

479599_55_full.jpg

Her ser du hvor langt nedi de kom før utvidelse av dyse hull.... :lol:

479599_56_full.jpg

Her er det ferdige resultatet.... :P

Posted

Vil ikke dette være litt forskellig med hensyn på om dysene kjøres sekvensielt eller ikke.?

De dysene du har er MYE smalere enn de jeg har, jeg var nødt til å borre opp for i det hele tatt å få dem nedi.... :o, men får du dem ikke lengre nedi, nesten likt originalt....?

Hva gjør du med tomgangsregulatoren, den krever jo passering av luft på enden av dysa, gjør ihvertfall det på min, jeg må kun ha pakning øverst på dysa ikke nede for å slippe forbi tomgangsluft..... :)

Forskjellen på K-jet dysa og den elektroniske er at K-jet dysa åpner ved trykk, den elektriske ved elektronisk signal, spredingsmønsteret skal være helt likt, så sant dysene ikke er slitt.... :P

K-jet kjører jo også en form for sekvensiell styring av bensintilførselen ved hjelp av bensinmengde fordeleren, sikkert kjempebra opplegg når det er nytt, svindyrt og ustabilt når det er kjørt jorden rundt et par ganger.... :lol:

Her er et par bilder som forklarer det meste.... :P

Bunnen av dysene tar i kant i kant med godset. Kan få tatt noen bilder heller, litt lettere det. Når det gjelder tomgangsmotor er jeg ikke mest bekymret over det. Kommer ikke til å gjøre det som det er org. tror jeg. Må jo bare ha noe luft inn bak spjeldet. Har ikke klekket ut noen god plan her, hehe. Trenger strengt tatt ikke tomgangsmotor i det hele tatt da, mulig enkel løsning er å lage et oppheng på gasswiren slik at spjeldet blir stående åpen akkurat nok til at den får litt ekstra luft når den er kald. Eller har jeg misforstått noe? Lærer mye av å holde på, særlig når jeg aldri har gjort noe slikt før :?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...