Jump to content

S204 C180 CDI - tikkelyd fra motor (OM651)


Dan-Henning

Recommended Posts

Bilen:

 

S204, C180 CDI 2012-modell. Har kjørt 223 000 km. Byttet olje hver 12000 km siden jeg kjøpte bilen, det vil si fra 140 000 km. Før jeg fikk den har bilen tilhørt et firma der kjøringen innebar mye langkjøring. Alle servicer fulgt hos MB-forhandler med normale serviceintervall.

 

Problemet:

 

Jeg har fått en tikkelyd fra motoren som er av typen OM651. Lyden kommer kun når bilen står i park eller nøytral, og gir ser ved økning av turtall eller at man begynner å kjøre.

 

Det er en rask metallisk tikkelyd og den er også veldig tydelig når man slår av motoren.

 

Det virker som at lyden kun kommer når jeg trykker inn bremsepedalen. Den varer bare noen sekunder før den forsvinner, og kommer tibake når jeg trykker inn bremsepedalen igjen.

 

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg vet at noen av OM651-motorene sliter med at registerkjeden strekker seg, men har også hørt at det kan være vakumpumpa som er i ferd med å ta kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Ulyden kommer nok fra vakumpumpen, hvis du hører den etter at du har trykket på bremsepedalen.

Har hatt samme på min S204.

Min lokale forhandler mente ganske sikkert det var noe med registerkzedestrammeren og denne ble byttet, uten at lyden ble borte. Reiste til en annen MB forhandler og de fant ganske fort ut at feilen kom fra Vakumpumpen.

Feilen er visst en kjent sak på disse motorene.

Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg det. Takk for info! Samme jeg har hørt, at vakumpumpene har en svakhet.

 

Er det slik at man må bytte denne uniddelbart, eller kan man avvente det en stund? Har hatt lyden en stund nå men den har blitt verre siste månedene. Mister man plutselig bremsekraft når den ryker, eller hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at det var ingen vits i å bytte den da lyden ville komme tilbake. Jeg har hentet bilen i Tyskland og hadde Junge Sterne garanti og det var derfor dumt og ikke få den byttet. min ble byttet for omtrent akkurat 3 år siden. Bilen har gått ca 35' km siden byttet og det er ingen antydning til lyden nå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...