Jump to content

Forsikring og påstand om manglende..TrafikkForsikringsForeningen


Roger H.

Recommended Posts

Når jeg kjøpte CLS'n nå forrige fredag, så tegnet selger forsikring hos Gjensidige, slik at vi fikk på skilt og kunne dra hjem.

 

Jeg og If sa opp Gjensidige mandagen etter, hvor da Gjensidige presterte å tilbakeførte hele saken, alle 3 dagene fom mandagen t.o.m fredagen jeg kjøpte den.

Jeg trodde jo de sendte meg regning for forsikring fra fredag t.o.m mandagen...

 

DA var TFF lynraskt ute og jeg fikk sinte brev på Digipost tvert, hvor de ville ha gebyr for hver dag bilen ikke hadde vært forsikret og de gebyra var ikke snau. Ingen spørsmål om der kunne være forandring i avtale e.l, noe jeg synes er underlig. Da dette er normal prosedyre når ting purres.

If kjempet heldigvis på og fikk løst saken..

 

Men da gikk TFF meg etter i sømmene.. Jeg har en 1965 220S som har skilta på, men ikke har vært godkjent de siste 5-6 åra,(jeg tok over denne for 2 årsiden og If tegnet lagringsforsikring og informerte TFF om dette og masinga fra TFF stoppet )

Der er levert kjøp og salgsmelding, men siden noe rep var påregnet er den ikke fremstilt for eierskiftekontroll, så den står hos SVV som: 'ikke omregistrert men kjøp/salgs melding levert)

Men nå mente TFF at den var uforsikret og da regnet dem tilbake 2 år, med gebyrer.!!

DA svetta jeg litt, tenk da,! 50.- kr pr dag i 2 år! + gebyrer...

 

Heldigvis er min kundebehandler på If våken, og henviste til at bilen var under restaurering og hadde lagringsforsikring. Dette godtok dem såvidt, men de  avsluttet med at det ikke var ok lenger.

 

 

Så jeg fikk 205.08 kr i gebyr for perioden 14/10-18 tom idag og måtte nå tegne ansvarforsikring om jeg ville ha skilta stående. :shock: 8) 8)

 

Skal si det er fart i deler av byråkratiet dere...  :lol: :lol:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom bilen ble omregistrert til deg dagen du hentet den er dette korrekt, det må være forsikring i eiers navn fra vedtaksdato for omregistrering. Vedtaksdato er datoen begge har signert salgsmelding dersom den leveres digitalt..

 

At de regnet to år tilbake i tid høres snodig ut all den tid denne ordningen ikke har vært i 2 år enda..

Link to comment
Share on other sites

Dersom bilen ble omregistrert til deg dagen du hentet den er dette korrekt, det må være forsikring i eiers navn fra vedtaksdato for omregistrering. Vedtaksdato er datoen begge har signert salgsmelding dersom den leveres digitalt..

 

At de regnet to år tilbake i tid høres snodig ut all den tid denne ordningen ikke har vært i 2 år enda..

 

Har ikke ordningen vært i drift i 2 år? Jeg fikk jo ganske kjapt melding fra dem når bilen var på 'mine hender' og ble tilskrevet om at den ikke forsikret.

If fikk som jeg skrev roa dem ned.

Dem har ihvertfall gitt meg beskjed om at jeg ikke har vært forsikret fra 15/11-16...

 

044c2faa61904f5fe40fbce35f60238d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på selskapene skjønner jeg.

Da jeg sjaltet ut 211´n avskiltet jeg den etter 4,5 år i mitt eie, men fortsatte å betale forsikringen så lenge det var pant i bilen, altså 0,5 år til. Da pantet var utløpt sa jeg opp forsikringen og de oppdaget da at bilen var avskiltet 0,5 år tidligere.  Det endte opp med at jeg fikk tilbakebetalt for 0,5 år, enda bilen skal være forsikret så lenge det er pant i den.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig når det blir mye byråkrati, men jeg hilser allikevel ordningen velkommen.

 

Det kjører for mange biler rundt uten forsikring. Overraskende mange, og jeg vil ikke møte disse på veien. Det bør ikke være noen grunn til at en uforsikret bil har skilter på. At lagringsforsikring ikke er "godt nok" er ikke så rart. Er skiltene på, så er et jo teoretisk sett bare å kjøre. Driver man med restaurering, så kanskje man vil teste noe, og da er det jo fort gjort å "skal bare", siden det sitter skilter på bilen.

 

Er bilen tatt ut av daglig bruk, så levér skiltene, ferdig snakka.

Link to comment
Share on other sites

Har mine fremdeles på jeg. Begge to har ikke vært EU ok på flere år.... Betaler full forsikring, ingen er i bruk enda... Kunne sikkert gjort det på en annen måte, men så lenge bilene står er det jo ingen problem. Problemet oppstår jo først når du bruker dem å det skulle skje noe. Men hvordan klarer folk å si opp en forsikring uten å levere skiltene? Selskapene kreve vel en kvittering på leverte skilter før forsikringen opphever?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg leverte skiltene på nybilen før vinterlagring gikk det ikke lang tid før jeg fikk SMS om at forsikringen var kansellert, så det er noen form for automatikk her nå i hvert fall.

 

Jeg spurte først om det var mulig å stoppe forsikringen uten å levere inn skiltene, men det var strengt forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant, derfor skjønner jeg ikke at folk klarer det. Jeg minnes det var slik på midten av 90 tallet også? Kan jo ikke være nytt dette? Jeg kjøpte en 1966 model boble som jeg kom opp i den situasjonen. For jeg kjøpte bilen, men den ble levert til oppussing et halvt år etterpå. Da kom dette opp husker jeg. Mener nå bestemt det var slik iallefall

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er bilen tatt ut av daglig bruk, så levér skiltene, ferdig snakka.

 

Vi burde hatt en ordning slik som svenskene, slik at en ikke trenger å fysisk levere inn skiltene. For mange (meg selv inkludert) er det å besøke trafikkstasjonen for å levere skilter ensbetydende med å ta fri fra jobb noen timer og jeg som reiser mye i jobben må isåfall få lagt et slikt besøk inn når jeg er i nærområdet av trafikkstasjonen. Veldig tungvindt løsning det der når man allerde har godt over til digitalt på så mye annet.

Uansett, skiltene tilhører bilen (på samme måte som motoren og andre deler som er skrudd fast i den) og ikke SVV selv om de oppfører seg som de har eierskap i skiltene.

Jeg personlig lar skiltene stå på alt og betaler forsikring (og avgift) på alt så lenge jeg selv er eier. Om bilen er godkjent eller kjørbar er kun opp til meg, jeg kjører ikke med mine biler før jeg har fått den kontrollert og godkjent.

Det er iallefall slik jeg ser det og gjør det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trafikkstasjon har luke du kan bruke til å levere skilt når som helst.

 

 

 

Det må være noe nytt, sist jeg skulle levere skiltene på en bil måtte jeg pakke skiltene inn i en spesiell pose og så stille meg i kø der inne i ca 30 minutter før jeg kom fram til skranken. Da jeg opplyste at skiltene skulle makuleres lyste det ut av øynene på vedkommende bak skranken. De elsker visst å makulere skilter.

Uansett, det å fysisk levere inn skilter skulle i dag ikke være nødvendig. Svenskene har hatt en ordning i flere år med "avstäld" og "påstäld" hvor man melder i fra om dette uten å levere enn skiltene. Vi kunne lett ha en lignende ordning her også, spesielt nå hvor vi har "Din side" på vegvesen.no og kan levere salgsmelding og sjekke registreringsstatus på kjøretøyene en har registert via en hver liten håndholdt dings. Hadde blitt mindre jobb å gjøre for de som jobber på trafikkstasjonen også, og så slipper de å ta vare på skiltene til biler som ikke skal "makuleres".

Det sjekkes jo elektronisk om en bil har alt i orden når de har kontroll på veiene både av SVV og Politiet og så lenge en har dagsgebyret for å ikke ha forsikring så burde det være grei skuring.

Hvis en satte sin bil som "avstäld" så betaler man ikke avgift men man må fremdeles ha en forsikring, en rimelig lagringsforsikring som alle forsikringselskap kunne enkelt bake inn i den vanlige forsikringa slik at det gikk automatisk over når man endra status på kjøretøyet.

Å levere inn skilter burde egentlig ikke være nødvendig på en bil som man etter planen skal ha på veien igjen. Det kan helder være at SVV og Politiet klipper skiltene på biler som blir stoppet uten å ha alt i orden.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ikke nytt, nei. Vært sånn i alle år. I hvert fall alle trafikkstasjonene jeg har vært innom.

 

Poenget med å levere inn skiltene, er at en bil uten skilter ikke blir brukt. Er det skilter på, kan man i praksis bare kjøre, sjansen for at det oppdages noe feil er uhyre liten.

Link to comment
Share on other sites

Før, så kunne man også levere salgsmelding hos nermeste politistasjon. Det tror jeg man også kunne med skilter om trafikkstasjon var langt unna. Vet ikke om det går i dag med skilter. Nå er jo eierskifte elektronisk, så det lar seg jo ordne ganske lett. Skilter kan man sikkert sende i post i butikk også. Det er jo egentlig ikke noe pes. Men forstår det kan være ekstra pes om man bor midt på Finnmarksvidda

Link to comment
Share on other sites

Meget mulig det finnes andre løsninger men de er det ikke reklamert særlig godt for. Synes fremdeles det er rimelig teit å må levere inn skilter fysisk på en bil som skal på vinterlagring f.eks. da dette lett kunne bakes inn i eksisterende elektroniske løsninger. Det at folk kan finne på å kjøre ulovlig bør ikke være en begrunnelse for å ikke ha denne muligheten da det i dag burde være lett å oppdage ulovlige biler i trafikken med alle bomstasjoner og trafikk kameraer som finnes rundt omkring. Her i Trøndelag må en være lokalkjent og dedikert i sin sak for å unngå å kjøre igjennom et eller annet overvåkningspunkt på veien og værre blir det i årene fremover da både E6 sørover, nordover og E39 vestover for nye bommer og flere kameraer. Burde jo lett kunne implementeres en automatisk regnummer kontroll i slike stasjoner.

 

Det blir i det hele tatt litt som å si at det bør bli forbudt å ha en brødkniv i hjemmet for man kan jo stikke ihjel noen med den og man trenger ikke skjære brødet sjøl da de har brødskjærer på butikken.

Men det er business as usual, vi skal jo ikke tenke nytt eller se på hva andre har gjort før :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ordningen vært i drift i 2 år? Jeg fikk jo ganske kjapt melding fra dem når bilen var på 'mine hender' og ble tilskrevet om at den ikke forsikret.

If fikk som jeg skrev roa dem ned.

Dem har ihvertfall gitt meg beskjed om at jeg ikke har vært forsikret fra 15/11-16...

 

Årsavgiften ble lagt om i 2018 og den nye ordningen med gebyr pr. dag bilen er uforsikret kom samtidig.

 

Fakturaen du fikk var vel ikke på rundt 35000,-? (700 dager uten forsikring)

 

De vil selvsagt opplyse om hvor lenge kjøretøyet har vært uforsikret men det betyr ikke at hele perioden uten forsikring er gebyrbelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...