FrodeS Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Jeg har god erfaring med sonax sin vintervask. Den har de droppet, og nå heter det supervask i stedet. Med litt gnikking og ventetid så tar den salt og annet drit ganske effektivt, i tillegg skal den etter sigende legge igjen litt polish. Hvor mye polish den legger igjen skal jeg ikke si sikkert, men det kan ikke være mye. Hva med å kjøre en grundig runde med supervask, og så legge sonax sin flytende voks rett oppå der? Kan det funke greit? Vil det være dumt å bruke poleringsmaskina til supervask? Jeg tenkte følgende : 1. vask 2. supervask (legge på og la virke litt) 3. supervask med poleringsmaskin (pøser på en del mer guffe og vann, så det holder seg vått 4. tørke med pusseskinn og få bilen skikkelig tørr 5. sonax liquid polish med poleringsmaskin
Guest Kent Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Jeg ville ikke ha polert inn en bilshampo. Denne skal kun legge igjen en liten beskyttende hinne. En bilshampo som er like god om ikke bedre er meguiar sin NXT Wash den legger også igjen en tynn hinne på bilen men uansett ville jeg ha gått over med en spray wax i mellom slagene. Denn legger igjen en beskyttende hinne som varer til neste vask og gir en shine på bilen. Meguiar NXT spray wax fikser det. Eller Pinnacle Souvran Spray Wax. Sist nevnte er GOD! Når jeg først skulle ha dratt frem poleringsmaskinen vile jeg ha brukt produkt tilpasset formålet. Husk at supervasken din er ment til å renne av igjen da den ikke skal holde på skitten. Så det begrenser seg hvor mye som vil sitte igjen. Min gjettning er at du ikke legger igjen noe mer enn ved første vask. Når den er ren skal den vokses. Poleres først om det er 4-6 mnd siden sist. Meguiar NXT Wax (mrk ikke spray voks men skikkelig vare) skal bare på føres, vente i 5-10 min og tørkes av med mikrofiberklut. Done! Easypeasy som noen en gang sa... Da har du et godt produkt ment for formålet som varer mer enn til neste reinkast.
FrodeS Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Jeg ville ikke ha polert inn en bilshampo. Denne skal kun legge igjen en liten beskyttende hinne. En bilshampo som er like god om ikke bedre er meguiar sin NXT Wash den legger også igjen en tynn hinne på bilen men uansett ville jeg ha gått over med en spray wax i mellom slagene. Denn legger igjen en beskyttende hinne som varer til neste vask og gir en shine på bilen. Meguiar NXT spray wax fikser det. Eller Pinnacle Souvran Spray Wax. Sist nevnte er GOD! Når jeg først skulle ha dratt frem poleringsmaskinen vile jeg ha brukt produkt tilpasset formålet. Husk at supervasken din er ment til å renne av igjen da den ikke skal holde på skitten. Så det begrenser seg hvor mye som vil sitte igjen. Min gjettning er at du ikke legger igjen noe mer enn ved første vask. Når den er ren skal den vokses. Poleres først om det er 4-6 mnd siden sist. Meguiar NXT Wax (mrk ikke spray voks men skikkelig vare) skal bare på føres, vente i 5-10 min og tørkes av med mikrofiberklut. Done! Easypeasy som noen en gang sa... Da har du et godt produkt ment for formålet som varer mer enn til neste reinkast. Takker for gode tips her. Supervasken er ikke en shampo. Den har konsistens omtrent som en polish, og arbeides inn i lakken på samme måte som polishen. I tillegg løser den opp salt og annet drit. Den skal fjernes igjen med pusseskinn, den skal ikke renne av. Når jeg nå vasker bilen, så er den omtrent som sandpapir, så det er helt uaktuelt å legge voks over uten først å få renset lakken. Jeg er usikker på om supervask gjør bilen like ren som etter en skikkelig polering, men jeg tviler. Jeg har brukt den med godt hell tidligere, men polish-effekten er ikke noe god. Derfor var planen å legge noe voks oppå.
Guest Kent Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Ahh... problemet er skit som sitter i lakken etter vask. Småe partikler. Meg's NXT wash gjør den samme jobben som din vask. Om jeg da forstår deg riktig er dette problemet: Da anbefaler jeg deg en slik DETAILING CLAY BAR. fra for eksempel meguiar eller pinnacle. Da skal det blir slik: Da skal bilen bli glatt og fin og klar til polering og voksing. Bilen vil ikke få noen polish effekt av vasken alene. men om du bruker denne Clay baren skal du stå fritt til å legge på hva du vil uten noen problemer for oppriping av lakk pga partikler som ligger igjen. En bar kan deles i 2 så har du to ganger. Når du har brukt den en gang og polerer og vokser. kanskje også bruker en sealer før voks så trenger du ikke gjenta prosessen på lenge.
FrodeS Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 Jeg har prøvd Sonax sin Supervask etter å ha brukt Turtle sin Supervask i mange år, men jeg har nå falt tilbake til Turtle sin. Jeg synes den funker godt. Bare for å ta et eksempel...her forleden vaska jeg bilen (den var skikkelig møkkete... ), da "smurte" jeg inn bilen med Supervask og lot den være på en stund "for å virke". Så tok jeg mere SV på svampen og vaska over, og etter litt gnukking kunne jeg ikke kjenne at det var igjen noe møkk i lakken. Det virka som om SV virka bedre enn avfetting (kanskje innbilning). Vintervasken de hadde var bedre. Det virker som supervask er litt mildere. Den må rett og slett få litt tid å virke. Jeg har aldri brukt supervask/vintervask rett på møkkete bil, slik det står på boksen. Det jeg gjorde i går : spylte bilen våt, hadde på avfetting, høytrykkspylte, vasket med vanlig bilshampo (en del sandpapir var igjen), la utover supervask på våt bil og lot det virke litt, gnukket over hele bilen med svampen, lot det stå en stund, og gnukket over dører, bakluke og skjermer på nytt. Da var det ikke noen antydning til sandpapir lenger. Høytrykkspylte og tørket med pusseskinn. Det funket såpass greit å fjerne sandpapiret med supervask og håndkraft, så jeg droppet å bruke poleringsmaskina på det Jeg tok også en runde chromepolish på grillen og et bakhjul. Jeg har gjort dette med de to venstre hjulene tidligere. Nå tok jeg høyre bak, men det begynte etterhvert å bli kaldt og mørkt, så jeg får ta det høyre fremme og de to venstre en gang til senere. Noen som ser forskjellen?? [vedlegget ble slettet av en administrator.]
Geggi Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Jeg har prøvd Sonax sin Supervask etter å ha brukt Turtle sin Supervask i mange år, men jeg har nå falt tilbake til Turtle sin. Jeg synes den funker godt. Jeg er også meget fornøyd med den blå flaska (Supervask) til Turtle. Dritten går rett av med litt SV på Meguiar-hansken Tidligere brukte jeg noe som het Pan vask elns (gul flaske) men den finner jeg ikke lengre i butikkene. Bilen ser nypolert ut (tenker på vannavrenninga) med bruk av SV.
Olav Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 På selvvasken jeg bruker er det skum forvask. Vet ikke hva den inneholder, men den løser ganske godt opp. Lar den stå og virke et par minutter før jeg spyler, og bruker kald høytrykk. Etterpå spyler jeg med voksprogram og skyller til slutt. Bilen er blank og glatt, og vannet preller av. Gidder sjelden å vaske for hånd, og det er heller ikke nødvendig. kjenner ikke noe til asfaltflekker (Går ut fra at det er det som FrodeS betegner som sandpapir) Det virker for at forvasken løser dette godt opp. Voksprogrammet vedlikeholder vokslaget på bilen og gjør at dritten ikke setter seg fast. Å gni utover supervask eller hva dere nå bruker vil lett kunne gi små riper i lakken. Mest skånsomt er å ikke gå på med håndvask før bilen er tilnærmet rein.
FrodeS Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 På selvvasken jeg bruker er det skum forvask. Vet ikke hva den inneholder, men den løser ganske godt opp. Lar den stå og virke et par minutter før jeg spyler, og bruker kald høytrykk. Etterpå spyler jeg med voksprogram og skyller til slutt. Bilen er blank og glatt, og vannet preller av. Gidder sjelden å vaske for hånd, og det er heller ikke nødvendig. kjenner ikke noe til asfaltflekker (Går ut fra at det er det som FrodeS betegner som sandpapir) Det virker for at forvasken løser dette godt opp. Voksprogrammet vedlikeholder vokslaget på bilen og gjør at dritten ikke setter seg fast. Å gni utover supervask eller hva dere nå bruker vil lett kunne gi små riper i lakken. Mest skånsomt er å ikke gå på med håndvask før bilen er tilnærmet rein. En skumsak som er så kraftig at den løser opp sandpapiret kun ved å spyles på og høytrykkspyles av igjen, den vil ikke jeg bruke på bilen min i hvertfall.
Olav Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Hvorfor ikke? Jeg går ut fra at det er kjemikere med mere kunnskaper enn både du og jeg besitter som har blandet denne guffa. Jeg vasker på denne måten et par ganger i uka, og har gjort det på 4 forskjellige biler de siste årene. Finner ikke noe spor hverken på gummi/plast, lakk eller krom. Du vasker jo selv bilen din med parafin. Er det mer skånsomt?
FrodeS Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 Hvorfor ikke? Fordi jeg tror det er i sterkeste laget for lakken. Er ikke bra med for sterke saker heller. Du vasker jo selv bilen din med parafin. Er det mer skånsomt? Antakelig mye mer skånsomt. Det er ikke på langtnær så kraftig som skummet du bruker. Å sette inn med parafin og spyle av igjen uten å gnikke litt gir ingen effekt (har prøvd). Det løser opp bra, men ikke sååå bra.
Olav Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 OK. Jeg stoler på at midler som er lagd for å vaske bil ikke skader lakken eller andre deler av bilen. Jeg finner heller ikke noe som tyder på at det er skadelig etter å ha brukt dette i flere år. Men for all del, gjør som du vil. Det gjør jeg også.
Guest Kent Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 MEEEEEEEEEEEEEEEEN tilbake til sakens kjærne! jeg tviler på du vil ha noe og hente på å polere i supervasken. Ta heller en clay bar eller kjøp megs degreaser om asfalt er problemet. Om du vasker bilen med parafin ville jeg nok umiddelbart ha polert og vokset bilen da dette uttørker lakken en del. om du gjr det så er den nok ikke farlig å bruke, men det fjerner ALL beskyttelsen lakken trenger for å holde seg pen...
FrodeS Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 MEEEEEEEEEEEEEEEEN tilbake til sakens kjærne! jeg tviler på du vil ha noe og hente på å polere i supervasken. Poenget var at når lakken er skikkelig jævlig med salt og annet drit som gir sandpapireffekten, så må jeg jobbe litt med supervasken før alt løsner. Meningen var at i stedet for å gnikke til armen ramlet av (det skal ikke så mye til etter en hel vinter uten poering) så kunne poleringsmaskina få hjelpe meg med det værste. Tror fortsatt det ville funket fint, men det var ikke nødvendig. Ta heller en clay bar eller kjøp megs degreaser om asfalt er problemet. Om du vasker bilen med parafin ville jeg nok umiddelbart ha polert og vokset bilen da dette uttørker lakken en del. om du gjr det så er den nok ikke farlig å bruke, men det fjerner ALL beskyttelsen lakken trenger for å holde seg pen... Selvsagt polerer jeg med en gang etterpå. Jeg har ofte fått skjolder i poleringen hvis ikke lakken har vært ren nok. Hver vår pleier jeg å bruke en liten svamp og sette inn hele bilen med parafin. Lar det stå litt før jeg gnikker forsikrig over med svampen igjen. Da løsner det mye drit. Etter et par-tre runder pleier alt sandpapir og også de svarte prikkene på sacco-platene å være borte. Jeg har lagt på polish og et par lag voks med en gang, og da har jeg ikke fått noe skjolder. Jeg skrev noe om dette en gang her for ganske lenge sida.
Guest Kent Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Jeg skjønner... Lagde bare den MEEEEEEEEEEEEN setningen bare for å dra ting tilbake.. hehe det ble mer en disk om hvilken taktikk som fuunket og litt forum knuffing. Bilpleie er som poletikk og religion, man diskuterer ikke det over middag Hvis du vil unngå skjolder og slike swirls bør du bruke noe annet enn svamp til vasken. En vaske hanske eller Shmitt vaske hanske for eksempel. Den hansken har flere typer. en spesialdesignet for problemet ditt om jeg ikke tar feil.. Problemet ditt er asfalt? det som er sandpapiret du snakker om? Har aldri prøvd parafin så skal ikke utale meg om det. Kommer ikke til å prøve heller Men om det funker for deg så skal ikke jeg komme med pekefingeren.. hehe
Guest Kent Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Ahh.. kan ikke editere.. bekalger :S Men tittet nyss på tråden du la ved siste post og det ser jo ikke så halv gæli ut da..
FrodeS Posted March 9, 2007 Author Posted March 9, 2007 Jeg skjønner... Lagde bare den MEEEEEEEEEEEEN setningen bare for å dra ting tilbake.. hehe det ble mer en disk om hvilken taktikk som fuunket og litt forum knuffing. Bilpleie er som poletikk og religion, man diskuterer ikke det over middag Hvis du vil unngå skjolder og slike swirls bør du bruke noe annet enn svamp til vasken. En vaske hanske eller Shmitt vaske hanske for eksempel. Den hansken har flere typer. en spesialdesignet for problemet ditt om jeg ikke tar feil.. Problemet ditt er asfalt? det som er sandpapiret du snakker om? Har aldri prøvd parafin så skal ikke utale meg om det. Kommer ikke til å prøve heller Men om det funker for deg så skal ikke jeg komme med pekefingeren.. hehe Parafin funker som bare juling, og er ikke skadelig for lakken. Jeg har ikke noe problemer med skjolder så lenge jeg får gjort grundig reint før polering. Jeg vet ikke hva sandpapiret kommer av, men etter en lang vinter pleier deler av bilen å være som 60-korn I tillegg pleier det være mye svarte flekker på saccoene. Jeg regner med at sandpapiret stort sett er salt, mens de svarte prikkene er asfalt. I vinter har jeg kjørt på med supervask og tatt dette faenskapet to ganger tidligere, så tross mye kjøring i salt var den ikke så ille nå. Forhåpentlig blir det varmt nok i været snart til å ta en skikkelig runde med parafin, avfetting, polish og voks. Muliges også en lakkrens for å ta litt riper etter vasking og snømåking og sånt.
ØHN Posted March 10, 2007 Posted March 10, 2007 Har hatt samme favorittvaskehall i 11 år. De har meget effektivt skum som jeg har på først. Har ingen betenkeligheter med slikt skum etter mange års bruk. Lar skummet stå på ett par minutter og ser salt, asfalt og dritt renne av. Så steamer jeg bilen før jeg bruker Turtles Supervask rett på svampen og skyller bilen til slutt. Bilen er skikkelig ren etterpå uten sandpapir og vannet perler seg. Jeg polerer vår, sommer og høst med Autoglym resin polish og lakkforsegleren deres. Jeg er overbevist om at det er viktig at bilen er så ren som mulig før svampvask for å unngå riper, og det skummet tar nesten all dritten. Supervask på svampen tar den siste "hinna" uten mye gnukking. Før jeg begynte med skummet var vintervask en skikkelig drittjobb med steaming, Sabilex, steaming igjen og svampvask med en del gnukking før steaming til slutt.
ØHN Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Håper du mener høytrykkspyling når du skriver "steaming"...og ikke steaming i ordets rette betydning?? Da tror jeg lakken hadde blitt "litt misfornøyd".... Hmmm...kverulerer jeg nå mon tro He he Med steaming mener jeg høytrykksvask med kaldt vann minst 50cm fra lakken...
FrodeS Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Håper du mener høytrykkspyling når du skriver "steaming"...og ikke steaming i ordets rette betydning?? Da tror jeg lakken hadde blitt "litt misfornøyd".... Hmmm...kverulerer jeg nå mon tro He he Med steaming mener jeg høytrykksvask med kaldt vann minst 50cm fra lakken... Er ikke steaming når man bruker varmtvann? Vann litt over kokepunktet som blir til damp rimelig fort når det slipper ut i det fri.
Guest Kent Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Tviler på vannet er over kokepunktet. Det som er i høytrukkspylere er som regel 70 grader Vann fordamper ved lavere temp enn kokepunktet. Det kommer mye damp av kjelen lenge før det koker. dersom vannet er over koke varme hadde systemet gått dukken fort samme med lakken din. Steamin og høytrykkspyling er IKKE det samme.
FrodeS Posted March 11, 2007 Author Posted March 11, 2007 Tviler på vannet er over kokepunktet. Det som er i høytrukkspylere er som regel 70 grader Vann fordamper ved lavere temp enn kokepunktet. Det kommer mye damp av kjelen lenge før det koker. dersom vannet er over koke varme hadde systemet gått dukken fort samme med lakken din. Steamin og høytrykkspyling er IKKE det samme. Mener jeg hørte de brukte vann på ca. 120C når de klargjører nye biler hos BOS for å få av gugga de er satt inn med fra fabrikken.
Roger H. Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Hva er det værste med å bruke steam? Varme opp voks som da forsvinner? ..Har alltid steamet kjerra mi jeg..uten å tenke så mye over det..
Olav Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 120 grader til avfetting hørtes mye ut. Når jeg drev med slikt holdt jeg meg på max 70, men selv da opplevde jeg å skade lakkert plast.(Riktignok på Mitsubishi) Flere bilprodusenter gikk over til en annen type beskyttelse som skulle fjernes med såpe og kaldt vann. Personlig liker jeg best å bruke kaldt vann på høytrykkspyleren. Legger på forvask som får virke noen minutter, og spyler grundig nedenfra og opp.
ØHN Posted March 11, 2007 Posted March 11, 2007 Her går diskusjonen heftig om temperaturer på vannet osv. Beklager at jeg dro igang dette med steaming. Latskap gjorde at jeg skreiv steaming istede for det lange ordet h ø y t r y k k s v a s k. Er jo ikke det samme, men tenkte det ikke var så nøye Har vaskehaller for "vanlig" bilvask steaming i det hele tatt?
Guest Kent Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Nei det er nettop det de ikke har. Veldig greit eksempel er vist vannet hadde vert over 100 grader ville alle pakningene ha daua. og det hadde kommet vann ut alle andre steder enn ut av munningen. i alle fall på de typene som er på bensinstasjoner. 70 grader er det på vannet. I allefall i snitt. kann variere med en grad eller to
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now