Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi har noen ganger tidligere opplevd at bilen ikke responderer på nøkkelen. Det lyser på nøkkel, men ingen ting skjer. Nye batterier hjelper ikke. Det kan gå noen dager og så er det greit igjen. Dette har skjedd ved et par anledninger tidligere. Det har gått noen dager, og så har det fungert et halvt år.

Nå har vi kjøpt spell ny nøkkel hos BOS, og pr. nå fungerer det ikke med den heller.

Da er det nærliggende å tro at feilen ligger i bilen, og ikke i nøkkelen.

Noen som har peiling på hva dette kan komme av? Hvor begynner man å lete?

Posted

Ser ut som jeg glemte å få med noe info. Det går fint å kjøre bilen, problemet er fjernstyring av lås/bakluke. Kommer man seg først inn, så er det ikke noe problem.

Nå fungerte begge nøklene, men det er jo uråd å vite hvor lenge. Vanskelig å feilsøke på ting når de funker også.

Posted

Den/det som mottar signalene fa nøkkelen, hvor sitter den enheten?

Vet ikke. Håper noen har tips.

Nå fungerte begge nøklene. Skikkelig enkelt å feilsøke på.

Posted

sånn jeg tolker hva du skriver så har du problemer med sentral låsen?

du har jo både ir del og radio del som kan brukes til å åpne dørene med.

spørsmålet fungerer ir delen? den er lett å sjekke. se

bruker ofte å være sprukne lodinger på låsen på førerdøra. igjen så viser han alt i videoen.

men hvis sentralåsen ikke fungerer i det hele tatt. kan det være 2 feil. ir delen fungere ikke og radio delen fungerer ikke. ofte ei lodding på ei ledning som er iret sund.

se https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61773.0 lett å finne ledningen å sjekke. 

Posted

IR har egentlig aldri fungert, og jeg har ikke brydd meg noe om det. Jeg har ikke testet det med den nye nøkkelen ennå.

Det er radiodelen som driver og surrer.

Posted

strengt tatt er vel begge feilene ganske vanlig.

for ir delen kreves det litt innsats og en loddebolt. + noe å kappe med, slik som en dremel f.eks. helt grei sak å reparere.

for radio delen, så er det det rimelig fort å finne den. tar kanskje 5 min og finne ledningen. er bare å følge den fra sikringen (bakre sam). husker ikke helt ca 0.5 m fra sikringen, sånn ich er den skjøtet sammen. er den som gir strøm til antenneforsterkeren.  du vil vel merke dårlig fm signal også, når den er gått av. hva vel mulig at når den er gått av så får du ikke åpnet fyllelokket oxo....eller blander jeg sammen 2 forskjellige biler nå?

hos meg var ledninga bare loddet sammen og surret med tesa teip. dermed trakk det fukt fra inn der og lodingen, og ledningene begynte å eire sund. valgte å klippe burt lodingen og la en vanntett krympesleve. men like fort å lodde sammen og ha på  krympestrømpe el for den del bare bruke isolasjons teip rundt.

les tråden til hatlebakk så finner du ledningen lett :)

Posted

Takk for tips. Skal sjekke opp dette.

Påfyllingslokket er «manuelt», og FM-radioen brukes bare til å ta i mot fra DAB-adapter. Kan teste den mot svenske kanaler også.

Posted

innbilte meg at det var lås på "påfylling lokket", men sikkert jeg som blander nå. hadde noe krøll med sentrallåsen på forrige bil også.

de fleste har vel dab nå, har valgt å gå for internett radio. har for dårlig dab dekning, selv med utvendig antenne.

ble mindre klaging i baksete også, med internett :lol:

Posted

Syns DAB funker fint, jeg. Har dekning på alle steder jeg ferdes, inkludert steder uten telefondekning.

Det er lås på bensinlokket, så det låses sammen med sentrallåsen. Ingen egen åpning av det.

Posted

godt du fant feilen :)

dette er strengt tatt såpass vanlig feil at tråden egentlig burde ha vært flyttet til diy, evt lag en diy  8)

siden du er så godt igang, så fixer du vel ir delen også. en strips, en dremel, loddebolt med tynn spiss, en torx trekker og litt ikke ledende silikon og 30-40 minutter ich til rådighet så har du fixa ir delen  ;)

Posted

godt du fant feilen :)

dette er strengt tatt såpass vanlig feil at tråden egentlig burde ha vært flyttet til diy, evt lag en diy  8)

siden du er så godt igang, så fixer du vel ir delen også. en strips, en dremel, loddebolt med tynn spiss, en torx trekker og litt ikke ledende silikon og 30-40 minutter ich til rådighet så har du fixa ir delen  ;)

https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=78493.new#new

Du sier noe. Burde fått sett på IR også.

• 2 weeks later...