FrodeS Posted September 28, 2018 Posted September 28, 2018 På tide: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side6/id2612510/ Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 28, 2018 Posted September 28, 2018 Da blir det mykje rart å sjå. Led lysbjelke etc etc blir vel svenske tilstander no Quote
FrodeS Posted September 28, 2018 Author Posted September 28, 2018 Da blir det mykje rart å sjå. Led lysbjelke etc etc blir vel svenske tilstander no Det er helt greit for min del. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 28, 2018 Posted September 28, 2018 Jeg tenker at det er greit å ha greie regler rundt lysbruk. Om man kan bruke så mye man vil så kan det fort skje litt i momanget når man slår av hellys? Du vil vel ikke se en dritt om du ikke kompanserer med hjelpelys/kjørelys? Men for all del, ser samtidig behov for litt mer lys,det er jo mørkt halve året Quote
FrodeS Posted September 28, 2018 Author Posted September 28, 2018 Får prøve å tilpasse meg litt til de nye reglene Quote
Eirik Tømmerås Posted September 28, 2018 Posted September 28, 2018 På tide at LEDbar kan monteres enkeltvis. Ellers så skal jo lykter fortsatt monteres lovlig og lyktene skal kun ha pære etter hva lykta er merket for. Quote
Odin E Posted September 28, 2018 Posted September 28, 2018 Får prøve å tilpasse meg litt til de nye reglene Par-vis frode. Du må ha en lykt til Sent fra min SM-G390F via Tapatalk Quote
FrodeS Posted September 28, 2018 Author Posted September 28, 2018 Ikke krav om parvis fra 1.10.18 Quote
Odin E Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Ikke krav om parvis fra 1.10.18 Åja, da har jeg misforstått Sent fra min SM-G390F via Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Men de lyktene på taket er uansett ikke montert etter forskriften. Lovdata sier: "Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige – utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater." Bak frontruta er IKKE foran på biler med panser... Quote
FrodeS Posted September 29, 2018 Author Posted September 29, 2018 Sikker? Jeg har fått referert denne, men uten videre henvisning: "Montere ekstra fjernlys foran på kjøretøyet: Hva gjelder montering av fjernlys på taket, er det ingen krav i dag som direkte forbyr slik montering. ECE-regulativ 48 punkt 6.1.4. angir hvor på kjøretøyet fjernlys kan monteres. Dersom lykten er montert foran på kjøretøyet og lyset fra denne ikke er til sjenanse for føreren, hverken direkte eller indirekte gjennom speil og/eller andre reflekterende flater på kjøretøyet, er samtlige vilkår for montering oppfylt. Bestemmelsen innebærer en skjønnsmessig vurdering, og flere etterlyser en klarere definisjon. Vegdirektoratet har forståelse for at vurderingen kan bli vanskelig i enkelte tilfeller. Det foreslås likevel ikke å foreta noen nærmere avklaring i forskriftsteksten, da det vil by på avgrensingsspørsmål som kan komme i strid med ECE-regulativets ordlyd.» Quote
Eirik Tømmerås Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Nei, man kan aldri være sikker. Men i mitt hode er ei plassering nærmere midten av bilen IKKE foran. Quote
Tor Anton Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Ifølge svv for to år siden så tillot Norge mere lux enn Sverige, mulig det gjaldt nærlys. Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
FrodeS Posted September 29, 2018 Author Posted September 29, 2018 I et drøyt døgn til, så er reglene her i Norge max 100% (av 480 lux), men det i Sverige ikke er begrensning. Eirik, sitter du foran eller bak når du kjører? Quote
Olaf Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Hadde bare den samme myndigheten kunnet innføre et påbud om kjørelys både foran og BAK, så fikk vi enda litt mere lys i mørke kvelder! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Det er jo derfor du får lov å ha mer lys framme, så du ser de som ikke har baklys. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Når det er mørkt ER det påbudt med lys bak på bilen også. Så det trengs det ikke enda et påbud om. En annen ting er at på moderne biler så er det et trinn på bryteren som heter auto og setter man bryteren her så skal baklysene tennes når mørket kommer og i tunneler. Quote
Odin E Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Når det er mørkt ER det påbudt med lys bak på bilen også. Så det trengs det ikke enda et påbud om. En annen ting er at på moderne biler så er det et trinn på bryteren som heter auto og setter man bryteren her så skal baklysene tennes når mørket kommer og i tunneler. Når er det mørkt da? Ser de forskjellige bilmerkene tenner baklysene til litt forskjellige tider når de står i auto. Mener det kanskje er like greit at det lyser bak døgnet rundt. Det er rett som det er jeg instinktivt sparker bremsepedalen når baklysa tennes på bilen foran i f.eks. undergang/tunnel. Sent fra min SM-G390F via Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Når det er mørkt ER det påbudt med lys bak på bilen også. Så det trengs det ikke enda et påbud om. En annen ting er at på moderne biler så er det et trinn på bryteren som heter auto og setter man bryteren her så skal baklysene tennes når mørket kommer og i tunneler. Når er det mørkt da? Ser de forskjellige bilmerkene tenner baklysene til litt forskjellige tider når de står i auto. Mener det kanskje er like greit at det lyser bak døgnet rundt. Det er rett som det er jeg instinktivt sparker bremsepedalen når baklysa tennes på bilen foran i f.eks. undergang/tunnel. Sent fra min SM-G390F via Tapatalk Er ikke dette en innstilling egentlig? Veldig mange jeg kjører bak, blir slått på langt inni tunnellen. Spesielt Audi og vw Quote
KennethJ Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Biler med lyssensor tenner baklys automatisk i tunneller og mørket så lenge bryteren står på auto, biler uten (en del billigbiler) derimot har ikke automatisk baklys. Quote
Olaf Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Jeg ser at det er endel som tenner et stykke inn i tunellen, men hvorfor ikke ha kjørelys både foran og bak hele tiden, som det var påbud om tidligere? I mørke og regnvær har jeg kommet ganske brått innpå elbiler som tusler seg hjem i 40 uten lys bak, det er en ganske unødvendig 'innsparing' hvis det øker sjansen for en påkjørsel. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
KennethJ Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Grunnen til det er rett og slett fordi man reduserer CO2-utslippene med et betydelig antall tonn i året ved å ikke ha på baklys på biler hele tiden. Det er også derfor man har DRL foran i stedet for vanlige nærlys. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Når det er mørkt ER det påbudt med lys bak på bilen også. Så det trengs det ikke enda et påbud om. En annen ting er at på moderne biler så er det et trinn på bryteren som heter auto og setter man bryteren her så skal baklysene tennes når mørket kommer og i tunneler. Når er det mørkt da? Kan bare snakke for Lexusen vår og der er det justerbar følsomhet for når hovedlysene tennes. Jeg har den innstillt så lyset kommer på ved lett skumring. Quote
FrodeS Posted October 1, 2018 Author Posted October 1, 2018 Jeg tenker at dette bør legge debatten om tak-montering død: "Avdelingsleder på avdeling for kjøretøy i Vegdirektoratet, Espen Andersson, sier til Dinside at det fremdeles er noen regler du må forholde deg til. – Lyktene skal som monteres på bilen være godkjente. Dette kan du få råd og informasjon om i de fleste faghandler. I tillegg er jo dette fjernlys, så de skal blendes ned når man møter andre kjøretøy, det vil si at de må kobles korrekt. Kan man ikke dette selv, bør man kontakte er verksted. Og det er heller ikke fritt fram hvor de plasseres hen. – Lyktene skal ikke være til sjenanse for føreren. Monteres det lykter eksempelvis på taket, kan man få en situasjon hvor man selv blir blendet som fører av egne lys. Så man må passe på at lyktene er plassert på et hensiktsmessig sted." https://www.dinside.no/motor/nye-regler-fra-mandag/70263091 Quote
Recommended Posts