Guest rs Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Hei. Idag dukket det opp en pipelyd fra kupevifta på min E240T (98) etter at bilen hadde stått en stund i solsteiken. Lyden er en svak piping eller uling akkurat som om et lager er tørt. Lyden har jeg ikke hørt før, og den vedvarte utover dagen, og jeg kan vel ikke regne med at den forsvinner av seg selv? Er disse viftene vanskelige å komme til for å smøre eller bytte ut? Jeg har elektronisk klima, og det høres ut som om lyden kommer omtrent fra omtrent midten foran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Det viste seg etter hvert at lyden hadde sammenheng med om AC var av eller på. Lyden forsvant når jeg skrudde av AC. Problemet har imidlertid blitt adskillig værre nå, lyden er borte, men det virker som om det bare betyr at klimaanlegget ikke starter opp uansett om det er av eller påskrudd.. Skal selvsagt skje like før sommerens planlagte bilferie til Finnmark (er kanskje ikke det værste stedet å dra uten klimaanlegg, men likevel). Er det noen som har tips om feilsøking av dette problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Når det er lite ac-gass i systemet, kan man få en pipelyd som du beskriver. hvis ac-systemet aldri har blitt etterfyllt, tipper jeg det bare er tappet seg med tiden.. ta deg en tur innom et mercedes verksted eller ett aircondition verksted og få fyllt opp anlegget ditt igjen, så blir det nok i orden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Når det er lite ac-gass i systemet' date=' kan man få en pipelyd som du beskriver. hvis ac-systemet aldri har blitt etterfyllt, tipper jeg det bare er tappet seg med tiden.. ta deg en tur innom et mercedes verksted eller ett aircondition verksted og få fyllt opp anlegget ditt igjen, så blir det nok i orden [/quote'] Kan lite gass medføre at kompressoren til slutt ikke starter opp i det hele tatt? Håper det er så enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Stemmer det du sier her.. Det sitter en trykkføler i systemet. Når gassmengden blir for lav sender trykkføleren signal til ac-kompressoren om ikke og å slå inn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Når det er lite ac-gass i systemet' date=' kan man få en pipelyd som du beskriver. hvis ac-systemet aldri har blitt etterfyllt, tipper jeg det bare er tappet seg med tiden.. ta deg en tur innom et mercedes verksted eller ett aircondition verksted og få fyllt opp anlegget ditt igjen, så blir det nok i orden [/quote'] Kan lite gass medføre at kompressoren til slutt ikke starter opp i det hele tatt? Håper det er så enkelt. http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=5757&highlight=gass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Når det er lite ac-gass i systemet' date=' kan man få en pipelyd som du beskriver. hvis ac-systemet aldri har blitt etterfyllt, tipper jeg det bare er tappet seg med tiden.. ta deg en tur innom et mercedes verksted eller ett aircondition verksted og få fyllt opp anlegget ditt igjen, så blir det nok i orden [/quote'] Kan lite gass medføre at kompressoren til slutt ikke starter opp i det hele tatt? Håper det er så enkelt. http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=5757&highlight=gass Takk for tipset, skal se om jeg tør å prøve på å tvangsstarte kompressoren for å se om den er i orden. Jeg har en kamerat som kan fylle på gass for meg (han er mekaniker hos VW/Audi), men det var ikke lett å finne ut hvor påfyllingsniplene er. Vi fant en som ligger like ved ABS-styringsenheten, men det skal vel være en høytrykk og en lavtrykk ventil? Kan noen hjelpe meg med å lokalisere den andre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jwa Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 http://www.edsoto.com./w210/climcontrol.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 http://www.edsoto.com./w210/climcontrol.htm Jeg har sett på denne siden tidligere, veldig informativ og flott, men jeg finner desverre ikke akkurat det jeg søker her. Et annet spørsmål: burde ikke EC-lampa lyst om det er for lite gass, eller var det en funksjon som kom på senere utgaver av S210 enn min? Har også lest at det er mulig å gjøre en viss diagnostikk ved å trykke på diverse taster på konsollet for betjening av AC - Er det noen som kjenner fremgangsmåten her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Georg Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Jeg har ikke peiling på AC, men jeg valgte å ta AC-service på min bil fra E210 2000 modell med klima-automat siden det aldri har vært tatt service på AC'en og jeg hadde lav uling fra den og ugjevn temperatur og EC lampa lyste ikke. Forhørte meg på spesial-verksted og merke-verksted. Hos merkeverksted sa de at det lønner seg å ta service ved hver 60.000 km og bytte tørkefilter var ikke nødvendig på maaange år. På spesialverksted så sa de at AC-service bør tas hvert 3-4 år og samtidig bytte tørkefilter. Forklaring var at kulene i filteret etterhvert mister evenen til å ta opp kondens og når det skjer så vil det bli liggende en del vann igjen i filterhuset med fare for frost-sprengning og lekasje. Filteret kan også løse seg opp og kan begynne å sirkulere i systemet med dyr reperasjon som resultat. De fortalte også at dersom det er lite gass så arbeider kompressoren hardere og slitasjen blir større. Jeg valgte å bytte filter + service. Kom på ca 3400,- Etter det ser den ut til å fungere meget bra. Det manglet mye gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Lyshaug Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Kan dessverre ikke bidra med noe her, men kommentaren om tørkefilter var interessant. Har alle MB klimaanlegg et slikt filter? Jeg har en E220 '96 124, og lurer på om det er noe jeg bør bry meg om å bytte/sjekke? Jeg får masse fuktighet i bilen etter at AC har gått, og jeg 'bare' bruker vifte/varmluft. -Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har alle MB klimaanlegg et slikt filter? Jeg har en E220 '96 124, og lurer på om det er noe jeg bør bry meg om å bytte/sjekke? Jeg får masse fuktighet i bilen etter at AC har gått, og jeg 'bare' bruker vifte/varmluft. Det er helt normalt at det blir kondens på "varmeveksleren", det som skjer er at du trekker inn varm uteluft, den kjøles så mye på "batteriet" at det oppstår kondens, denne har eget dren og renner ut under bilen, det er derfor det renner under bilen..... Når du setter på varme så blir "batteriet" varmt og denne fuktigheten fordamper ganske raskt og kondenserer på den kalde vindusflaten, feks frontvinduet, dette tror jeg ikke du kan gjøre noe med, det bare er slik og det er ikke farlig/skadelig..... Når det er snakk om filter så tror jeg det er et filter inne i AC systemet som tørker gassen det dreier seg om, det kom vel først på 2000 modellen eller noe omkring der.... De fortalte også at dersom det er lite gass så arbeider kompressoren hardere og slitasjen blir større. Ved bare et 20% trykktap som følge av gasslekkasje så stenger kompresoren automatisk, dvs det er ingen fare for at kompressoren eller andre deler i systemet skal ta skade...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Når du setter på varme så blir "batteriet" varmt og denne fuktigheten fordamper ganske raskt og kondenserer på den kalde vindusflaten' date=' feks frontvinduet, dette tror jeg ikke du kan gjøre noe med, det bare er slik og det er ikke farlig/skadelig..... [/quote'] Det er ikke det, nei ?? Prøv en skikkelig fuktig høstdag, når det regner og man egentlig bare vil være innendørs... Kjør med avfukter en stund, og skru den av ... PANG! Alle vinduer totalt dekket med dugg! Det er livsfarlig. Heldigvis var jeg på parkeringsplassen på jobben. Hadde brukt avfukter litt tidligere, parkert bilen, og skrudde det av da jeg kjørte avgårde. Tydeligvis var det mye fukt som ikke var drenert bort. Dette er jeg også blitt advart mot av flere her på jobben som har kjørt en del taxi tidligere. Har man brukt avfukteren, eller AC har jobbet, og man regner med å kjøre avgårde uten neste gang bilen startes opp, bør man skru ac av, og la vifta gå på full pine med full varme et par minutter før bilen stoppes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Om du vi gjøre det lett eller vanskelig, eller om du rett og slett trenger en oppkvikker så gjør du det på motorveien (uten annen trafikk) så skal jeg skrive under på at det er spennende ja..!!Ser ingenting i opptil flere sekunder...gøy!! not!!... Var gjerne litt feil å skrive at det ikke er skadelig..... ikke skadelig for systemet, men kan være skadelig for bil, fører og med traffikanterer vel mer rett tolkning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Lyshaug Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Jeg nekter å tro at symptomene som FrodeS og jeg beskriver er 'normalt' på verdens beste serieproduserte bil. Noe gærent som ikke er rekti' her. Jeg tenkte at hvis det er et filter som fukt 'setter' seg i (ikke varmeveksleren/kondensatoren), og det ikke har vært byttet på alt for lenge, ja da kan man jo forsøke å bytte. Ingen som vet om 124'n har et slikt filter ifm klimaanlegget? FrodeS, fant du aldri ut av problemene dine? Fikk du 'staka' opp all drenering fra AC anlegget, slik at vannet renner ut? Skikkelig mysterium, dette. Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Det er kun "pollen" filter på de siste 124 serie bilene, og ja det er helt normalt, grunnen er enkel, kondens vil det alltid være igjen på "batteriet" uansett, ellers så må det være en "tørke" funksjon som sender den første lufta rett ut av bilen og ikke inn....... Du kan prøve å stake opp dreneringen for å se om det blir bedre, det kan være at det kan "tette" seg litt med tiden og derfor det kommer mer kondens enn når den var ny, men litt vil det alltid være, desverre.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 FrodeS' date=' fant du aldri ut av problemene dine? Fikk du 'staka' opp all drenering fra AC anlegget, slik at vannet renner ut?[/quote'] Vel, dreneringen funker nok. Det rant som bare det av den her om dagen i hvertfall. Jeg har et annet problem som begynner å bli fryktelig kjipt nå, men jeg driver og feilsøker litt. AC skrur seg rett og slett av etter en stund. Det tar kortere tid jo høyere vifta står, men nå som det begynner å bli skikkelig varmt, så skjer det etter en 15-20 minutter selv om vifta bare står på I. Jeg har dratt ledninger ut fra en sensor nå, og koblet til multimeteret, så jeg kan følge med på hva den driver med. Det er kun den og en ting til som kan stoppe anlegget såpass at det ikke starter opp igjen før motoren er skrudd av og på. Det pussige er at dette ikke skjer hvis bilen står på tomgang (ikke i løpet av tre timer i hvertfall og da gadd jeg ikke mer) Denne sensoren skrur AC av og på utfra temperaturen i kjøleregisteret, og hvis den melder under 2500 ohm, vil anlegget stoppe og forbli av. Har ikke fått testet ennå, da vi kjører S40 i går og i dag (totalt uten AC - vaaaaaaaarmt) Den andre tingen som kan stoppe anlegget så det blir værende av, er hvis farten på kompressoren avviker med 30% eller mer av hva den skulle hatt i mer enn 300 millisekunder omtrentlig. Dette har helt åpenbart en sammenheng med hvor hardt anlegget jobber, men jeg greier ikke helt å finne ut av det, og alle ac-firmaene jeg ringer skjønner heller ikke stort. Det jeg VET, er at den føleren jeg skal måle på er byttet ut med en annen en, som er noe bedre pakket inn i plastikk, så det kan jo være en mulighet for at det er den. Ble litt annet enn du spurte om, dette.. Når det gjelder fukt, så har jeg fått høre det samme fra såpass mange andre at jeg i grunn bare har avfunnet meg med at det er sånn det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Jeg har en kamerat som kan fylle på gass for meg (han er mekaniker hos VW/Audi), men det var ikke lett å finne ut hvor påfyllingsniplene er. Vi fant en som ligger like ved ABS-styringsenheten, men det skal vel være en høytrykk og en lavtrykk ventil? Kan noen hjelpe meg med å lokalisere den andre? Er det noen som kan fortelle meg hvor vi fyller på gassen? På VW/Audi er det en høytrykk og en lavtrykksventil som sitter lett tilgjengelig, men jeg finner kun den ene på min bil Er det forresten trygt å la en VW/Audi mekaniker gjøre dette? Prosedyren er vel omtrent som på andre biler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Georg Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 På min så ser det ut til at høytrykk sitter på høyre side foran radiator.Lavtrykk ser ut til å sitte inne i motorrom på høyre side bak ac-kompressor. Ingen garanti for at dette er riktig. Tørkefilteret jeg snakket om sitter i en beholder under kompressoren på min og funksjonen er å trekke ut vann fra gassen(tror jeg). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest norieier Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Tørkefilteret er ikke å trekke vann ut av gassen , den er til å hindre oljen som er i kompressoren til å sirkulere i systemet .Et vanlig tørkefilter i en slik kompressor skifter farge til gul hvis det er fuktighet i annlegget , men skal til vanligvis være grønn innvendig , hvis slike indikatorer er i filteret .En annen indikasjon på om det er nok væske i systemet , er at når en ser i se-glasset i filteret , skal det være klar væske når annlegget er i drift , - er det for mye bobler for lenge , er det for lite væske på systemet . En AC komressor virker slik at den lager et høyt trykk av gassen som er i kompressoren . Den går da over til væske og blir fraktet inn i kupeen i et tynt rør. Der går den gjennom fordamperen ( som er en innsnevring - dyse og sprutes( trykkes ) inn i et større kammer . Ved ekspansjon blir væsken iskald og vifta i systemet blåser på dette røret ( radiator ) som er iskald . Det er denne luften som kommer inn i bilen og kjøler oss ned . Etter at gassen ( eller rettere sagt væsken som kjølemediet er når det er under trykk ) har gått inn i det større kammeret ( ekspandert ) , kalles det for lavtrykk . ( Lavtrykk har større trykk enn atmosfærisk trykk ) Nå går gassen , som den er gått over til gass tilbake i et større rør til kompressoren igjen der den blir trykket opp til ny væske igjen .Hvis det kommer vann inn i et slikt system fryser det til i fordamperen , og annlegget slutter å fungere . ( Det kan også fryse av seg selv ved for hard struping av fordamperdyse - noe som oftest skjer i større " manuelle annlegg " - skrevet i annførseltegn for dette er annlegg der fordamperen - dysen stilles inn manuelt - i butikker o.l.) I en bil er denne unit en fast innsatt - innregulert ting . Det er når varm luft treffer kalde flater at vannet dannes , og det oppstår kondens ( damp ) I en AC skal det være en fast tilsatt mengde med freon - eller freonerstatning , så det er ikke bare å fylle på helt i " villa " . Hvis det er mistanke om lekkaske må annlegget tømmes for væske , tettes , vakuumeres ,sjekkes og refylles . Mengden av freon - eller freonerstatning står på kompressoren , eller i nærheten . Eller det er å finne i innstuksjonsboka til bilen ..... Prøv ikke å åpne et slikt annlegg .... DA MÅ DU IALLEFALL PÅ VERKSTED . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Lyshaug Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Det er kun "pollen" filter på de siste 124 serie bilene' date=' og ja det er helt normalt, grunnen er enkel, kondens vil det alltid være igjen på "batteriet" uansett, ellers så må det være en "tørke" funksjon som sender den første lufta rett ut av bilen og ikke inn....... Du kan prøve å stake opp dreneringen for å se om det blir bedre, det kan være at det kan "tette" seg litt med tiden og derfor det kommer mer kondens enn når den var ny, men litt vil det alltid være, desverre.... [/quote'] Hmmm. Rare greier. Verkstedet sier at min ikke har pollenfilter, enda bilen er produsert i Oktober 1995. DET må vel være 'siste' 124-serie... Har du peiling på HVOR dette filteret sitter, og hvordan jeg kan bytte det? Skal prøve å stake opp drenering neste gang jeg kommer under bilen. Hvis jeg forstår det riktig, må motordekslet under tas av for å se dreneringen? Ellers begynner jeg å innta Frode's holdning til problemet; Leave it alone. Takk for tips. mvh,Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.