Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei MBentusiaster!

Jeg kjøpte min første bil i sommer; en W211 200CDI (2007 modell).

Frem til nå er jeg strålende fornøyd, bilen har gått som en klokke og ingen feil har dukket opp i løpet av de 10 000 km jeg har kjørt den i 3 måneder. (Bank i bordet, bilen nærmer seg 300 000 km)

Spørsmålet mitt til dere er hva dere tenker om å ta km-service før bilen selv anbefaler det?  Blir det "feil", eller har det ingen ting å si?

Sett bort i fra det åpenbare som "det koster penger, ikke ta det unødvendig", etc.

Bilen bytter nå stadig mellom om det er en B eller C-service den skal ha, men den mener det skal gjøres om ca 170 dager dager eller 9000 km. Jeg anslår at jeg bruker ca 3-4 måneder på kjøre dette.

Det er også ca et år siden dette ble gjort av forrige eier, da en B-service.

Grunnen til at jeg ønsker å ta en service er at jeg bor et sted det fort blir under 20 kuldegrader i vinterhalvåret, og tenker det er greit å få byttet ting som olje og filtere, samt at noen med nøkkelkunnskap ser over bilen, batteri, osv.

Den ble heller ikke tatt på en NAF-test eller liknende ved kjøp, og det er også en av grunnene til at jeg vil ha den på en sjekk/service.

Kan dere også anbefale noen steder å ta service på østlandet/innlandet?

Mvh

Mbkl

Posted

Det høres ut som vi kjører relativt like langt. Eg kjører en plass mellom 30-40 000km i året og har akkurat samme bil som deg, dog noe lavare kmstand.

Eg er kanskje litt "voldsom" men eg skifter olje og filter kvar 12-15 000km (aldri over 15 000km) og luftfilter ca 1 gang i året (rundt 30 000km +/-).

Tenker også å få bytta dieselfilteret igjen no ved neste oljeskift(då er det litt over 1 år sida og ca 40-50 000km sida).

Eg henger meg ikkje opp i servicekodene til bilen lengre siden bilen er over 10 år gammal. Bremsevæske byttes annakvart år og automatolja kva 50-60 000km.

Elles deleskift etter behov.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk