H-P Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Har i tillegg til S210 min, en gammel W124, 200D. men nå lyser aldri glødelampa mere.... Jeg har hatt ut instrument panelet og byttet pære, med 0 effekt. Er dette en indikasjon på at en glødeplugg er dårlig eller er det noe annet rart. jeg teller istedet, og bilen starter, men går tungt de første sekundene nå i +2 grader, og starter ikke uten motorvarmer ved ca. -10 og nedover. Noen tips fra noen 124 kyndige der ute?
Alexander Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 På en 123 ville det i hvertfall være en glødeplugg som er gåen. Det er enkelt å sjekke. Det er bare å ohme glødepluggene. Den som skiller seg ut er gåen.
FrodeS Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Har i tillegg til S210 min, en gammel W124, 200D. men nå lyser aldri glødelampa mere.... Jeg har hatt ut instrument panelet og byttet pære, med 0 effekt. Er dette en indikasjon på at en glødeplugg er dårlig eller er det noe annet rart. jeg teller istedet, og bilen starter, men går tungt de første sekundene nå i +2 grader, og starter ikke uten motorvarmer ved ca. -10 og nedover. Noen tips fra noen 124 kyndige der ute? Har du et multimeter? Disse bilene er skikkelig køddne å starte hvis de ikke gløder. Det er to måter du kan finne ut om det gløder. Det ene er må måle batterispenning. Mål før du setter på tenninga, og etter. Når den gløder så går det enorme mengder strøm, og du vil se det tydelig på at batterispenningen faller. Sist jeg målte på min ramlet den ned til litt under 11v med glødingen i gang. Det andre du kan gjøre er å møle direkte på toppen av en av glødepluggene. De får jording via gods, og + via kabelen på toppen. Prøver du ett (eller begge) av dette, så ser du fort om det er noe gløding eller ikke. Jeg tipper det ikke er, siden den er lei å starte. Glødereléet sitter på venstre innerskjerm. Her er mitt : Dette har jeg aldri åpnet selv, men jeg hører flere sier det sitter en diger sikring inni der. Skru ut reléet,åpne det, og se om ikke du finner noe som ser gæli ut inni der. Ta også en nøye titt på hvordan kontaktene ser ut. Lykke til! På en 123 ville det i hvertfall være en glødeplugg som er gåen. Det er enkelt å sjekke. Det er bare å ohme glødepluggene. Den som skiller seg ut er gåen. På 124 vil glødelampa begynne å lyse etter start når en glødeplugg er gåen. Den vil også være relativt grei å starte. Vil nok hoste litt, men starter greit på 3 syl.
Alexander Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 På en 123 ville det i hvertfall være en glødeplugg som er gåen. Det er enkelt å sjekke. Det er bare å ohme glødepluggene. Den som skiller seg ut er gåen. På 124 vil glødelampa begynne å lyse etter start når en glødeplugg er gåen. Den vil også være relativt grei å starte. Vil nok hoste litt, men starter greit på 3 syl. Jeg vet det er slik på nyere 124 diesel, men jeg aner ikke om det er slik på gammel 124 diesel. Hvis du er 100% sikker så er det jo greit...
FrodeS Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 På en 123 ville det i hvertfall være en glødeplugg som er gåen. Det er enkelt å sjekke. Det er bare å ohme glødepluggene. Den som skiller seg ut er gåen. På 124 vil glødelampa begynne å lyse etter start når en glødeplugg er gåen. Den vil også være relativt grei å starte. Vil nok hoste litt, men starter greit på 3 syl. Jeg vet det er slik på nyere 124 diesel, men jeg aner ikke om det er slik på gammel 124 diesel. Hvis du er 100% sikker så er det jo greit... Har aldri hørt noe annet enn at det skal være sånn på 124 diesel. Om det er noe forskjell på nye og gamle vet jeg ikke.
H-P Posted March 8, 2007 Author Posted March 8, 2007 Ja da har jeg vært i garasjen med alle gode tips. jeg målte først spenning på alle glødeplugger, litt vanskelig å komme til, men jeg fikk ca. 11,5 volt på hver plugg, så det er ihvertfall spenning der. Neste step var at jeg tok av minus pol på batteri, og Ohmet alle plugger. Fikk ca. 1,3 - 1,5 Ohm på alle 4. Det er noe rart, her for den forvarmer ikke, den er minst like tung i starten, og slik var den ikke før lampa slukka i dash'en. Nå må jeg prøve å få tak i et Amp meter, så får jeg måle strøm mengden som går til hver plugg. IHT Ohms lov som jeg husker litt av, så burde da strømmen tilsvare ca. 11,5 x 1,3, så i området 15 Amp. Alt tyder jo nå på at alt er som det skal, men jeg får ingen effekt av glødingen, og ingen lampe i dashbordet. ](*,)
FrodeS Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Ja da har jeg vært i garasjen med alle gode tips. jeg målte først spenning på alle glødeplugger, litt vanskelig å komme til, men jeg fikk ca. 11,5 volt på hver plugg, så det er ihvertfall spenning der. Neste step var at jeg tok av minus pol på batteri, og Ohmet alle plugger. Fikk ca. 1,3 - 1,5 Ohm på alle 4. Det er noe rart, her for den forvarmer ikke, den er minst like tung i starten, og slik var den ikke før lampa slukka i dash'en. Nå må jeg prøve å få tak i et Amp meter, så får jeg måle strøm mengden som går til hver plugg. IHT Ohms lov som jeg husker litt av, så burde da strømmen tilsvare ca. 11,5 x 1,3, så i området 15 Amp. Alt tyder jo nå på at alt er som det skal, men jeg får ingen effekt av glødingen, og ingen lampe i dashbordet. ](*,) Kan ikke skjønne annet enn at pluggene varmer som de skal. Tallene du måler ut høres helt riktige ut.
Guest benzoholick Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Slik er min s124 300TDT også, glødelampa lyser ikke når jeg slår på tenninga, men tvert jeg starter bilen (starter med en gang, uten problem) kommer lampa på og den lyser en stund etterpå. Er det en el flere glødeplugger som er gåen da? rekner med det men spør læll...
Alexander Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Slik er min s124 300TDT også, glødelampa lyser ikke når jeg slår på tenninga, men tvert jeg starter bilen (starter med en gang, uten problem) kommer lampa på og den lyser en stund etterpå. Er det en el flere glødeplugger som er gåen da? rekner med det men spør læll... Ja. At lampa lyser etter start er et tegn på at en eller flere glødeplugger er gåene. Ta og ohm de så ser du med en gang hvilke du skal bytte og om det er det som er feilen.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now