Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg opplever trøbbel med motoren på min 94 mod c klasse, den går ujevnt og har en tendens til å kveles når den står på tomgang. Jeg lurer på om de kan være lambdasonden som er gåen, er det noen måte og finne ut av det på ved og for eksempel koble ut lambdasonden og se om det blir forskjell på motoren. Dermed konkludere med at det faktisk er lamdasonden som er gåen, eller er eneste mulighet å få den inn på verksted for diagnose? Takker for alle svar.

Posted

Lambdasonden kan måles ut for å sjekke om den virker, ledningen ligger under matta på passasjersiden, en ny koster ikke mye, men jeg ville heller sjekket luftmengdemåleren din, det høres mer ut som den begynner å harke.....

Har du sjekket alle andre feilkilder slik som tennplugger, luftfilter, bensinfilter, coiler, og fått avlest feilkoder på verksted.?

Stort sett alle verksteder kan lese av feilkoder, hvis der er noen, det er som regel det beste så slipper du å evt lete etter nåla i høystakken selv...lykke til.. :P

Posted

Lambdasonden som du spurte om kan du bare koble fra for å prøve ja.

Posted

Lambdasonden skal gi en avlesning på 450 mV ved en lambdaverdi lik 1. Dvs. en "optimal" bensin til luft blanding. Hvis den ikke gir signal i det hele tatt eller har en svært stabil avlesning i den ene eller andre retningen uten å vise avvik kan det tyde på at den er gåen.

Posted

Det er vel mere riktig å skrive at den skal pendle hele tiden mellom ca 0.2 og 0,8v ved jevn speed hvis en måler mellom den grå og sorte kabelen?Er det brudd i lamdasonden vil den jo også måle ca 0,45v.Dette skal måles ved varm motor.Vil også nevne at optimal bensin/luftblanding som blir nevnt er "optimal" blanding for at katalysatoren skal kunne rense giftstoffene best mulig,og ikke optimal blanding for best mulig effekt.Den grå kabelen til sonden er den som vi kaller sondens gods,men det er ikke det samme som gods i karosseriet.Den sorte er signalet som styreenheten bruker til å kontrollere at blandingen hele tiden blir riktig justert.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...