Bon_Voyage Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Sliter med at Merca bruker sykt mye bensin, noe som knappest kan sies å være noen hemmelighet: Kilde: TV2.no Har sett litt på måter jeg kan kutte drivstoffkostnadene, og det har blitt enda mer aktuelt nå som prisene skyter oppover. Har tenkt å kombinere 3 ting: - Fylle bensin til riktig tid. Det er visstnok mye billigere å fylle på visse dager. - Skaffe et rabattkort for hver kjede. - Bruke drivstoffkort. Noen kredittkort gir gode rabatter på drivstoff (opp til en viss grense) per år. Noen som har tips eller erfaringer å komme med for hvordan drivstoffkostnadene kan reduseres? Dette er jo litt av medaljens bakside når man eier Merce Quote
FrodeS Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Kjøre mindre er vel den beste måten å spare på. Men, uansett må man jo fylle, og da er det greit å gjøre det så rimelig man kan. Tidligere var det alltid rimeligst på søndag kveld / mandag morgen, men dette ser det ut som stasjonene har sluttet med. Nå er det mer bingo. Det er allikevel ganske store variasjoner gjennom uka. Jeg har trumf-kort, og santander flexi visa. Med Santander får jeg 4% rabatt , maks 200,- / mnd, mens trumf gir vel noe sånt som 35 øre pr. liter. På pumpene til Shell, og nå også Esso, ser det ut som disse kan kombineres. Jeg tror ikke Esso godtar kombinasjonen når man betaler inne i butikken. Quote
E_S Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Kjører Mercene så lite at jeg fyller kanskje to tanker per bil per år. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Kjør silkemykt, og tenk på hvordan kjørestil din er Quote
Eirikbg Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Prøver å fylle på de dagene som er billigere, men bortsett ifra det, fyller jeg når det trengs. Quote
Bon_Voyage Posted August 31, 2018 Author Posted August 31, 2018 Kjøre mindre er vel den beste måten å spare på. Men, uansett må man jo fylle, og da er det greit å gjøre det så rimelig man kan. Tidligere var det alltid rimeligst på søndag kveld / mandag morgen, men dette ser det ut som stasjonene har sluttet med. Nå er det mer bingo. Det er allikevel ganske store variasjoner gjennom uka. Jeg har trumf-kort, og santander flexi visa. Med Santander får jeg 4% rabatt , maks 200,- / mnd, mens trumf gir vel noe sånt som 35 øre pr. liter. På pumpene til Shell, og nå også Esso, ser det ut som disse kan kombineres. Jeg tror ikke Esso godtar kombinasjonen når man betaler inne i butikken. Hehe, joda... Det er klart at det å kjøre mindre vil redusere forbruket. Jeg er ikke av typen som kjører for ren morroskyld, enda det har skjedd . Pendler 5 mil hver dag (tur/retur) man-fredag for jobben, og det koster meg mye penger. Ser at det kan være en del å spare her, utover selve pendlerfradraget. Et alternativ er å vurdere bytte til elbil, men det er jeg ikke klar for enda.. Du skriver at Santander gir deg 4% avslag ved pumpa. Er det Santander Flexi du snakker om? Jeg ser på kredittkortinfo.no/ at det er merket som bensinkort. Kan derimot ikke se at verken Santander red eller gebyrfri visa har noen drivstoffrabatter. Er alltid skeptisk til slike tilbud da det nesten virker for godt til å være sant. Hvordan skal Santander tjene penger hvis de gir bort 4% av kjøpesummen? Ser at grensen er på 200 NOK per måned, men 2 400 NOK er jo en betydelig slump med penger, spør du meg. Det ideelle virker til å være at kortet kombineres med Trumf eller lignende. Jeg skal sjekke litt rundt og se hvilke kjeder som har begrensninger på dette. Hadde vært supert om det også kan legges til rabatter fra kundekortet. Quote
Bon_Voyage Posted August 31, 2018 Author Posted August 31, 2018 Kjører Mercene så lite at jeg fyller kanskje to tanker per bil per år. Er det en veteranbil du har? Eller bruker du kollektivt/sykkel så mye du bare kan. Quote
KennethJ Posted August 31, 2018 Posted August 31, 2018 Jeg sparer helst på å fylle billig. Jeg er visst medlem av en sånn Circle-K-klubb eller noe sånt. Quote
E_S Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Er det en veteranbil du har? Eller bruker du kollektivt/sykkel så mye du bare kan. Kjører elbil til vanlig, bruker de bilene bare noen få turer i året, og reiser kollektivt og bruker sykkel så ofte som mulig. Bor i Oslo og bruker heldigvis aldri bil i byen. Quote
Frode Sørensen Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Jeg sparer helst på å fylle billig. Jeg er visst medlem av en sånn Circle-K-klubb eller noe sånt. Det er nok en rimelig spesiell gren av Circle-K sin Extra klubb du er medlem av Kenneth. Man må jo legge til at det koster litt å komme til den pumpa du har bilde av der.. Quote
KennethJ Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Ja, det koster litt å komme seg dit for de fleste. Men poenget mitt var at jeg egentlig ikke bryr meg nevneverdig om drivstofforbruket, jeg kjører bilen ca 12-14kkm i året og gleder meg til hver eneste av de! Quote
E_S Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Jeg vurderte fossilbilen på sommerferie, men når jeg så at jeg ved å kjøre elbilen sparte akkurat samme sum som jeg brukte på å bo i tre uker var det en no-brainer. Ferien hadde blitt 7-8k dyrere ved å kjøre fossilet. Nå som jeg har en cab kan det hende det blir ny vurdering neste sommer Quote
E_S Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Ja, det koster litt å komme seg dit for de fleste. Noen gode får man få ha når man bor nærmest på Nordpolen.. Quote
Recommended Posts