tgnedal Posted August 30, 2018 Posted August 30, 2018 Hei godtfolk. Dette er mitt første innlegg her, håper på god respons og hjelp. Det blir satt veldig stor pris på. Kjører en gammel Mercedes 300D 1996modell. Har i en periode opplevd noe svak risting ved bremsing, men nå er det blitt mye verre. Jeg tror det er kast i bremseskivene, men er slett ikke sikker ettersom det rister noe enormt nå. Eksempelvis når jeg kjører slakk nedoverbakke i 90 kmt og bremser svakt rister det voldsomt i cockpit og gearstanga ser ut til å neste hoppe ut av drive. Har MB-kjennerne her inne noen ideer om hva det kan være? Quote
Tor Anton Posted September 3, 2018 Posted September 3, 2018 Har du sjekket bremseskivene?????? Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
FrodeS Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 Hvis det rister VELDIG, så kan det være sprekk i bremseskive. Det er litt skummelt å kjøre med, så det bør du få sjekket før du kjører noe sted. Quote
Tor Anton Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 Har vært borti at det har vært borte biter på innsiden Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
4Matic 124 Posted September 7, 2018 Posted September 7, 2018 Det kan være flere grunner til risting. Ubalanse i hjulene, bremseskiver, hjullager.... Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
tgnedal Posted September 9, 2018 Author Posted September 9, 2018 Jeg har nå sjekket skivene og tror jeg har funnet feilen da jeg ser tydelig at bremsene ikke tar i deler av den ene skiven. Jeg har dog ikke sjekket dem bakpå etter sprekk - bør jeg ta dem av og gjøre det? Trenger jeg noe spesialverktøy for å skifte skiver selv? Hva med denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy/bremsestempelverktoy-5-deler-2000023846 Eller denne: https://mb-norway.com/nettbutikk/116-bremser/1174-w210-bremser-foran--passer-ogsaa-w202/ Quote
Tor Anton Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Trenger ikke noe spesialverktøy på den der Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
tgnedal Posted September 9, 2018 Author Posted September 9, 2018 OK, takk for svar Tor Anton. Hvilket verktøy trenger man da? Jeg har begrenset med verktøy fra før, men tenkte å kjøpe inn det som trengs Quote
Tor Anton Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Du må jekke opp å skru av hjulet. Så skrur du at caliperen. Disse kan ha alt fra 16-19mm sekskanthode. Bruk gjerne en stor skrutrekker e.l å press klossene litt tilbake først. Da caliper er ute kan du se på baksiden av skiva. Foran er det bare å skru ut den skruen med Unbraco hode å ta av skiva. Bak må du antagelig slakke parkbremsen først. Dette gjør du via et av hullene til hjulboltene. Det ligger garantert videoer på YouTube . Sent fra min H8324 via Tapatalk Quote
4Matic 124 Posted September 14, 2018 Posted September 14, 2018 Godt verktøy er mer enn halve jobben. Biltema har stort sett alt du trenger av verktøy. Billig og greit. Når det gjelder deler, anbefaler ihvertfall jeg å laste ned appen AUTODOC utenom her er Autotrio bra å handle med. Ellers så kan jeg anbefale http://www.baastad-bil.no/ og Turbobandit.com De siste har mye spesielle deler som jeg har handlet med. Ellers så kan muligens www.brakes.no skaffe deg deler. Har opplevd at en må plukke deler litt her og der. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
tgnedal Posted September 14, 2018 Author Posted September 14, 2018 Takk for alle gode svar her! Løsningen var å skifte bremseklosser og skiver, nå rister den ikke lenger Quote
FrodeS Posted September 14, 2018 Posted September 14, 2018 Godt det ble på stell, og fint at du oppdaterer medløsningen. Quote
Recommended Posts