Jump to content

Glenn´s (første Mercedes) - S211 E320 4matic


Glenn

Recommended Posts

Hallo i luken!

 

Rimelig ferskt medlem, med sin første Mercedes. Satt i fellesferien og surfet på finn, og kom over denne. Dro og tittet på den, og ja. Måtte jo bare. Det er en 2004 E320 (bensin), med en hel masse snacks. Automatic, 4matic og 6ymatic! :lol:

Gått 165´ og i mine øyne i hvert fall svært pent behandlet av tidligere eier. Noe småplukk er det jo, men kan vel ikke regne med annet på slike gamle sleder.

 

Allerede fått på skvettlapper foran, fått byttet et utvendig speil som var blitt punktert, koppholdern var defekt i mekanismen, så der ble det ny. Fått god valuta for medlemsskapet allerede bare med rabattene der... :)  Byttet samtlige pærer i interiøret til LED (ble meget snasent!). Samt handlet "nye" felger. Sliter litt med noe vibrasjoner under kjøring, som har vært vedvarende på to forskjellige sett hjul og en balansering. Så regner med jeg trygt kan si det er utelukket at det kommer derfra  :P Så får forske litt vidre på det... Kanskje noe foringer eller bærekule?!  :dontknow:

 

Nok prat. På tide med noen bilder av vogna!

 

0f609406f3b4dcb6485416708316b4d7.jpg

 

7f32dce2884278602cf3ec20a4f1e2d1.jpg

 

84694484a7f6ad5a93fb095319d5673b.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ahh rekke sekser. og eg syns den ser meget bra ut, deilig farge.  og det såg ikkje ut til å vera rust rundt hjulbuer heller.

sett under og?

elles har eg ein slik vibrasjon og. så når eg i snararaste tidsrom skal fiksa det kan eg formidla kva der var på min.

 

kjedelig når alt flyter fint..men ein liten vibrasjon er der.  nei nei.

Link to comment
Share on other sites

ahh rekke sekser. og eg syns den ser meget bra ut, deilig farge.  og det såg ikkje ut til å vera rust rundt hjulbuer heller.

sett under og?

elles har eg ein slik vibrasjon og. så når eg i snararaste tidsrom skal fiksa det kan eg formidla kva der var på min.

 

kjedelig når alt flyter fint..men ein liten vibrasjon er der.  nei nei.

 

Er da V6 i denne mener jeg å ha sett oppunder panseret? :)

 

Har ikke sett et eneste fnugg av rust noe sted. Har tittet oppunder også. Ser veldig bra ut der. Ble mercasolbehandlet på tampen av fjoråret. Kan jo være det gjemmer seg noe grums i noen kroker og kriker eller under noen deksler, men ja... Jeg syns nå den så rimelig "strøken" ut på undersiden. Frem til 2017 gikk den i Toten-traktene, mulig de ikke salter så himla mye borti der?!

 

Håper du finner ut av vibreringa. Jeg skal legge på nye dekk senere i dag, så tenkte å få tatt en titt på det da. Bøye og tøye litt på diverse stag og greier, og se om det kan åpenbare seg noen årsaker..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

ARG. Trenger litt felg-veiledning...

 

Mulig jeg må se meg nødt til å investere i nytt hjulsett. SURT. Felgene som sitter på i bildene øverst kjøpte jeg brukt på finn ifjor, samt kjøpte kliss nye gode dekk

til de, for å få lik rulleomkrets forran og bak. Så jo for meg jeg kom til å ha sommerhjul i 2-3 sesonger...

 

Tredelte skrudde smidde Mandrus-felger i 8.5 og 9.5 x 19. Disse var visst steike dyre når de var ny.

 

Ulemper med disse:

 

En bulk i ene tønna på fremfelg. (Kan forsøke å rette, men risikerer jo at det sprekker opp)

Siver litt luft av ventil.

Får ikke kjøpt ny tønne ELLER passende ventil (utgått modell, fryktelig sære ventiler. Har forhørt meg med to dekksjapper samt den norske mandrus-importøren, og de kunne skaffe ventiler som var nesten, men ikke helt. Enten var det feil vinkler og/eller lengde. Huff).

Litt hardt å kjøre med 19"....

 

Fordeler:

 

Syns de er dritlekre! Gir også veldig fint stuk med bredere kantfelg bak enn forran.

Kliss nye dekk.

 

---

 

Føler ulempene her veier tyngst...

 

Kjøper jeg nytt hjulsett kommer jeg nok til å gå for 18", for å få litt bedre komfort. Da må jeg også ha lik dim forran og bak, da det ikke er noen kombinasjoner av ulik dim som går opp i lik rulleomkrets i 18". (Hvem faen var det som kom på å disse dekk og felg-målene? Felg radius og bredde i TOMMER. Dekkbredde i MILLIMETER, og profil i PROSENT av bredde. ARG. Kunne de ikke kjørt profilen i millimeter også da? Hadde gjort slikt veldig mye mer praktisk for de som vil ha ulik dim forran og bak på 4wd, for ikke å snakke om mye mer intuitivt. Halve verden tror jo at profilen er i millimeter....).

 

Har sett meg ut to kandidater.

 

Bola B1

17353b06bda2564d7948e69a99864029.png

 

Disse fåes i 18x 8.5 eller 9.5. Valgfri ET fra 35-45 med navhull 67.1mm, og ET 30-45 med navhull 72.6mm

 

(Noen bilder av disse på diverse biler: https://bolawheels.co.uk/b1-gallery/ )

 

 

Klutch SL5

291f06cf71865d1cc7645ea4b3826c50.png

 

Disse fåes i 18 x 8.5 eller 9.5. Navhull 73.1. ET 15-42.

 

(Noen bilder av disse på diverse biler: https://www.google.no/search?q=klutch+sl5&client=safari&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiztfO22I7iAhUIlosKHb8mAFcQ_AUIDigB&biw=1797&bih=1129

 

9.5 blir vel for bredt fremme, eller? Er ikke noe fan av masse dekkstrekk heller. Kan jeg alternativt kjøre 8.5 forran og bak, men med forskjellig innpress, for å unngå den litt kjipe looken hvor bakhjulene stikker lenger inn i bilen enn fremme? Eller er det FYFY med forskjellig innpress forran og bak?

 

Gjerne fyr på med innspill og meninger... Eller forslag til helt andre felger??

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte Bola felgene bedre enn Klutchene men det er selvfølgelig veldig smak og behag  :wink:

 

Ja, jeg har egentlig landet på de selv. Syns dette med felger er litt vanskelig. Mange felger ser jo veldig fine ut når det er bilde av bare felgen, men så får man på dekk og klinker de på bilen, så var det ikke noe særlig a like vel... :P

 

Designet på de bola felgene ser liksom ikke noe særlig ut på bildet av bare felg, men syns de ser fine ut på egentlig "alle" biler. Så tror den er ganske safe. Tror designet med litt "runde" kurver, litt hissig konkave og fargen osv vil fungere bra på s211, som har mye runde vinkler, og "crome" lister, lykter osv...

 

Glemte jo helt av å skrive om det med innpress. Var vel det jeg egentlig lurte på :P

 

Hjula bak stikker jo noe lenger inn i karosseriet enn forran når man har lik bredde og ET i begge ender, noe som ser litt kjedelig ut. Hvordan er det å kjøre på med forskjellig innpress forran og bak? Og hva anbefales egentlig med 8.5 bredde? ET42 (originalt) forran, og ET35 bak? Annet? Vil det være problematisk i forhold til 4matic å kjøre med forskjellig innpress? Håper noen her vet noe om dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten oppdatering. Vibreringa jeg opplevde under kjøring fant jeg ut av til slutt. Det viste seg å være noen klædder med guffe som hadde blitt helt forsteinet inne på den delen av navet som stikker ut gjennom bremseskiva, så felg kom aldri -helt- rett på. Fint når det viser seg å være så enkelt.

 

Nye felger har kommet på plass  :cool:

 

cd6067cfcb3bb257cc3bb5c9a56d3bba.jpg

 

Har også fått noe problem med høyre demperen bak. Har lekket olje en stund samt vært litt rar å kjøre med (hekken hopper litt til siden ved dumper i sving feks), samt gir generellt litt dårlig kjørekomfort, og kom nylig også el-feil på denne (håper jeg, og at det ikke er på ledninger eller styreboks). Feilmeldingen var i alle fall "Y54 (right rear axle damper valve unit) Y54y2 (right rear solenoid valve 2): open circuit". Hele airmatic systemet er jo nå da i nødmodus, og potte stivt. Bytter på begge sider og tar i samme slengen luftfjærene, da de også ser noe slitne ut og støvmansjetten på den ene har løsnet helt, så er vel bare et spørsmål om tid før den går til helvete. Sitter originale fra bilstein der nå, og går over til Arnott. Tenkte prøve gjøre dette selv, da jeg syns delene i seg selv ble mer enn kostbare nok. Forhørte meg med noen verksteder om pris, og det gikk i alt fra "selge bilen-pris?" til "SELG BILEN-PRIS!". Det er jo helt uaktuellt. Delene fikk jeg handlet fra USA og kom på såvidt 14k levert på døra inkl mva.

 

7e73a8217fe3bf217462aeaa986361e3.jpg

Stor boks med masse jobb!  :scratch:

 

Tok med lenkarmer til stabstaget også, greit å bytte de i samme slengen.

 

Hvis det er noen her som leier ut STAR-diagnose utstyr, eller vet om noen på sentrale østlandet som gjør det, så hyl gjerne ut. Jeg tror jeg skal klare få til jobben uten, men det hadde vært enklere og tryggere med...

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering. Vibreringa jeg opplevde under kjøring fant jeg ut av til slutt. Det viste seg å være noen klædder med guffe som hadde blitt helt forsteinet inne på den delen av navet som stikker ut gjennom bremseskiva, så felg kom aldri -helt- rett på. Fint når det viser seg å være så enkelt.

 

Nye felger har kommet på plass  :cool:

 

cd6067cfcb3bb257cc3bb5c9a56d3bba.jpg

 

 

Bare kvalitets deler, blir bra det der.

Har også fått noe problem med høyre demperen bak. Har lekket olje en stund samt vært litt rar å kjøre med (hekken hopper litt til siden ved dumper i sving feks), samt gir generellt litt dårlig kjørekomfort, og kom nylig også el-feil på denne (håper jeg, og at det ikke er på ledninger eller styreboks). Feilmeldingen var i alle fall "Y54 (right rear axle damper valve unit) Y54y2 (right rear solenoid valve 2): open circuit". Hele airmatic systemet er jo nå da i nødmodus, og potte stivt. Bytter på begge sider og tar i samme slengen luftfjærene, da de også ser noe slitne ut og støvmansjetten på den ene har løsnet helt, så er vel bare et spørsmål om tid før den går til helvete. Sitter originale fra bilstein der nå, og går over til Arnott. Tenkte prøve gjøre dette selv, da jeg syns delene i seg selv ble mer enn kostbare nok. Forhørte meg med noen verksteder om pris, og det gikk i alt fra "selge bilen-pris?" til "SELG BILEN-PRIS!". Det er jo helt uaktuellt. Delene fikk jeg handlet fra USA og kom på såvidt 14k levert på døra inkl mva.

 

7e73a8217fe3bf217462aeaa986361e3.jpg

Stor boks med masse jobb!  :scratch:

 

Tok med lenkarmer til stabstaget også, greit å bytte de i samme slengen.

 

Hvis det er noen her som leier ut STAR-diagnose utstyr, eller vet om noen på sentrale østlandet som gjør det, så hyl gjerne ut. Jeg tror jeg skal klare få til jobben uten, men det hadde vært enklere og tryggere med...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var demperne byttet! Luftbelgene fikk jeg ikke byttet. Bolten satt rett og slett dønn fast. Sprakk opp en pipe i forsøket. Prøvde med litt varme, 1100nm muttertrekker, rustløser, latmannsarm osv osv... No go. Holdt på i gode 15 timer, og føler meg passe ferdig med å krangle med den der, så det blir nok satt bort. Men, fant i alle fall ut hvordan man tømmmer belgene for luft, uten å bruke star! I kontakten i topp er det tre stikker. Jord på de to nederste, og +12v på den øverste... Da slipper den ut trykket. Fylle opp igjen var ikke verre enn å slippe den ned til litt under vanlig kjørehøyde, for så å starte opp bilen og la kompressor gjøre jobben...

 

Bilen ble i alle fall veldig mye bedre å kjøre nå! Deilig!  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ARG. Girkassa har vært litt rar hele tiden jeg har hatt den. Dette er jo også den første bilen jeg har hatt med automat, så er ikke så veldig kjent med det... Har ikke virker særlig alvorlig. Litt sånn til og fra... Verre når den er helt kald, eller ordentlig god og varm. Verre når kassa står i comfort-modus enn standard. Inntreffer stort sett bare mellom 1000-2000rpm. Oppleves ofte som, sammenlignet med manuell girkasse, at man slurer godt og lenge på clutchen, for så å plutselig dumpe den. Eller at den er litt "nølende", litt nykking og napping før den får ut fingern og drar. Særlig ved/i rundkjøringer, kryss og andre lavhastighets-scenarioer. Eller i litt høyere hastigheter (men fortsatt lavt turtall) hvor jeg har coastet litt uten å være på gassen, og skal på igjen.. Litt nølende/nykking... Litt som om den sliter med å komme ut av lockup. Var i kontakt med Bergs Auto angående dette tidligere i sommer. Mekaniker der kjørte bilen en tur, men da oppførte den seg helt eksemplarisk (selvfølgelig)... Anbefalingen derfra ble å ta en flushing... Dette ble gjort. Uten at det ble noe bedre. Satt her i helgen og googlet litt (for n`te gang) angående dette, og kom da over dette med kjølevæske som lekker over i girkassa. Symptomene folk beskriver rundt dette stemmer jo egentlig på en prikk... Og jeg får helt kalde frysninger når jeg ser hva det koster å utbedre dette her. Radiatorbytte, converter og masse annet hurramegrundt 🥴 Enkelte hadde jo også måttet bytte hele girkassa. Gruer meg til å begynne å nøste opp i dette her 🤣

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvis dette er en 722.6 kasse er det verdt å sjekke dette:

Jeg hadde litt samme symtomer på en 2005mod c klasse, og den ble helt fin etter denne operasjonen. Men først må du selfølgelig få testet olja i kassa for kjøleveske.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Petterhm said:

Hei.

Hvis dette er en 722.6 kasse er det verdt å sjekke dette

Jeg hadde litt samme symtomer på en 2005mod c klasse, og den ble helt fin etter denne operasjonen. Men først må du selfølgelig få testet olja i kassa for kjøleveske.

Takk for tips! Er vel den kassa ja. På datakortet for bilen står det "722668"-og masse andre tall.

Så flere av de trådene jeg fant måtte denne plata byttes. Den korroderer visst i kontaktpunkter osv når det kommer glykol inn i kassa. Samt lamellene (i converter?!) blir rett og slett ødelagt og griper/slipper ikke slik de skal. Synd de ikke plukket opp dette når jeg beskrev hvordan den oppfører seg til Bergs... Det ble det jo bare flushet, og ikke noe annet ble foretatt. Den har jo vært sånn hele tiden jeg har eid bilen, og gudene vet hvor lenge før det igjen. For alt jeg vet kan det jo være byttet radiator tidligere, og at den pdd ikke lekker noe kjølevæske over, og de heller ikke finner noen spor av det i oljen. Er jo klin umulig å oppdrive noe som helst av slik verksted- og reklamasjons/garantihistorikk også (helsikes personvern 😂). Men ja, en ting av gangen. Får få tatt en glykoltest først og fremst, så ta det derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg vært hos lokale Mercedes-verkstedet hvor tekniker har testet og feilsøkt i huet og ræva. Fant ingen spor av glykol i girolja, eller andre indikasjoner på feil med selve kassa. Det han derimot fant var at en hastighetssensor (abs-ring) gav periodisk feil signal, som kunne kødde det til for girkassa. Bak, høyre side. Var masse rust og drit der. Så ikke stort bedre ut på venstre side, så var bare et spørsmål om tid før den også gikk. Så anbefalingen ble å bytte begge sider bak. Bestilt time neste fredag for dette, så blir det spennende å se etter det da, om det gjør susen. Hadde vært deilig om det er så enkelt... Har jo sett for meg de verste og dyreste scenarioene her 😂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...