Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har gått til innkjøp av en Mercedes 400SE 1992 modell med et merkelig motorproblem.. forrige eier har byttet fordelerlokk, rotorer, øvre ledningsnett og to motorstyreenheter. Bensinpumperele ser nokså nytt ut. Men til problemet. Bilen starter og går litt røft på tomgang, og virker litt «dau». Jeg vet att luftmassemåler er defekt. Allikevell. Den starter og går røvt og kan gå en god stund, men plutselig kan den dø og starter ikke uansett hva før dagen etter da den starter rett opp.. idag merket jeg at etter den hadde kjørt en god del at den ved gass gikk ned i turtall før den gikk opp, helt til den døde igjen.. noen som har noe mening angående hva som kan være galt her? Jeg har byttet tennplugger og den ene rotoren ettersom den ble brent..

Posted

En ting du kan sjekke: Når bilen dør og ikke vil starte, sjekk om det er gnist.

Dersom det ikke er det, sjekk om denna bilen har giver på svinghjulet. Sitter som regel rett bak en av toppene.

Posted

Oppdatering: demonterte toppdekselet på «problem» rekken altså sylinder rekke førerside. Fant flere smådeler av kjedestrammeren og en nokså mangelfull glider slik jeg ser så har kamakslene hoppet og gjort at ventiltidene ble feil. Dette forklarer også hvorfor rotorene på den siden brant seg hele tiden, nemlig feiltenning. Tok opp tennpluggene og så raskt på den «gode» sylinderrekken at to av pluggene var svarte, nemlig siden disse ble styrt av fordeleren på «problem» rekken, noe som forklarer at den gikk, men dårlig og en god del ettertenning.

• 3 months later...
Posted

Oppdatering----

Skiftet registerkjede, glidere og skinner + alle pakninger til deler som måtte demonteres. motoren gikk ureint etter bytte, men fant raskt ut at forrige eier har byttet om på to av pluggkablene. stokket pluggkablene riktig, og bilen sviver nå som en drøm! håper dette inlegget kan være til nytte for andre som sliter med rare feil på M119

Posted

Meget bra jobba! Vurdér å bytte veivakselsensoren da disse er kjent for å svikte etter hvert. Da får du ikke start på bilen. Veldig enkel jobb (om enn litt trangt) og ikke så dyr del.

(På engelsk: CPS - crankshaft position sensor)

Posted

Oppdatering----

Skiftet registerkjede, glidere og skinner + alle pakninger til deler som måtte demonteres. motoren gikk ureint etter bytte, men fant raskt ut at forrige eier har byttet om på to av pluggkablene. stokket pluggkablene riktig, og bilen sviver nå som en drøm! håper dette inlegget kan være til nytte for andre som sliter med rare feil på M119

Det er en utfordring å eie en M119 motorisert sak som begynner å dra på åra. :) Jeg anbefaler å søke & lese en del på 500-forumet, det meste på M119 har vært oppe her:

https://www.500eboard.com/forums/forum.php