Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvis jeg lar være å fjerne lakkrensen etter påføring og bearbeiding og legger flytende hardvoks oppå den tørre hinna og polerer vekk begge etterpå, gjør jeg mye feil da? Den flytende voksen vil løse opp hinna idet den påføres.

Min teori er ekstra poleringseffekt (lakkrens inneholder slipemidler) og en halv time spart på arbeidet...

Posted

Hvis jeg lar være å fjerne lakkrensen etter påføring og bearbeiding og legger flytende hardvoks oppå den tørre hinna og polerer vekk begge etterpå, gjør jeg mye feil da? Den flytende voksen vil løse opp hinna idet den påføres.

Min teori er ekstra poleringseffekt (lakkrens inneholder slipemidler) og en halv time spart på arbeidet...

Du vil ikke oppleve da, at lakkrensen riper opp lakken da? Eller at lakkrensen "forurenser" for hardvoksen, slik at du vil få en dårlig/matt hinne....?

Posted

Du hopper over en prosess.

Etter lakkrens MÅ du bruke voks for å fjerne rester av oksidert lakk og annet som ligger på bilen. Hardvoksen har ikke nok rensende effekt til å klare dette. Hardvoks skal kun brukes for å bevare et allerede perfekt resultat.

Men det er ikke sikkert du trenger å bruke lakkrens. En normalt pen lakk uten riper og skjolder poleres greit nok opp igjen med vanlig poleringsvoks med litt rensende effekt. F.eks Autoglym Super Resin. Ønsker du imidlertid å bruke lakkrens så kan du ta en "lettvint" løsning der med å ikke tørke bort alle rester etter lakkrensen før du går på med Polish. Men før du går på med hardvoks skal bilen være helt ren og blank.

Fremgangsmåten du beskriver minner om å gni seg inn med såpe og spraye på deodorant.  :)

Posted

Ønsker du imidlertid å bruke lakkrens så kan du ta en "lettvint" løsning der med å ikke tørke bort alle rester etter lakkrensen før du går på med Polish.

Det er akkurat dette jeg vil fram til...

Jeg glemte å nevne at det er snakk om Sonax og ikke AutoGlym. Sonax Flytende Hardvoks er vel ikke hlet det samme som AG Extra Gloss Protection? Den er vel mere lik en polish enn en ren lakkforsegler? At den varer lenger enn kombinasjonen SRP + EGP er en annen sak...

Posted

Du vil ikke oppleve da, at lakkrensen riper opp lakken da? Eller at lakkrensen "forurenser" for hardvoksen, slik at du vil få en dårlig/matt hinne....?

Lakkrensen riper vel ikke mer opp lakken enn den lille poleringseffekten slipemidlene i lakkrensen skal gi?

Posted

Det er ikke verdt å ta denne "snarveien". Snarere tvert i mot!

Ta deg bryet med å lakkrens om det trengs i egen operasjon.

Så legger du på en god polish. Når det er gjort kan du om du vil legge på en Sealant.

Vent 24t så legger du på voks. Da skal du se dritten renner av bilen:)

Jeg anbefaler på det sterkeste www.autogeek.net for produkter. Ferdig sendt, tollet inn i landet er produktene fortsatt under 50% av norske priser.

BYW: sealanten som jeg sa over er velgfritt. brukes en slik så må du vente 24t med å vokse. brukes ikke sealant kan du vokse med en gang.

• 2 weeks later...
Guest kazzper
Posted

Lakkrens som inneholder slipemidler bør utelukkende brukes med profesjonell polermaskin, ellers får du lakk-virvler eller "paint swirls" som det heter på engelsk. De fleste lakkrensere man får kjøpt i butikken inneholder dog ikke slipemidler, men en kjemisk form for rens. Denne renser ofte mer effektivt enn de med slipemidler dersom man renser for hånd eller med en billig poleringsmaskin.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...