Jump to content

Hvor er de best og handle motor til en 2004 E 270 cdi


Kjetil Otterlei

Recommended Posts

Hei

Har fått tilbakemelding fra mb verksted at de er et gåent rådelager hos meg og lurer på om de er noen som har tips om hvor man kan få kjøpt en brukt eller overhalt motor til en fornuftig pris ??.Er i tvil om hva eg vil koste på bilen og har ingen plass til å ta jobben selv.Takker for tips om noen har å anbefale.Er i tvil om hva eg skal gjøre da dette er en gammel bil,men er tilnærmet rustfri og strøken innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har ikke åpnet motor og sett nei,men vert ute med 4 av 5 dyser .Den 5. fikk dem ikke ut så den står helt fast.Er egentlig i tvil selv og tror de er en ventilløfter eller noe,men er ingen bilmekaniker.Dem skulle egentlig ta jobben med å løsne alle dyser for denne motoren er jo så toskete bygd at man må ut med alle dyser for å få av topp deksel til å kunne sjekke ventilløftere og eventuelt kam aksling.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en slik moderne cdi har en dyse som er gåen, høres det ut som om bilen har rådebank.

Napp av returslangene på dysene og start bilen og se om det er en som pisser ut diesel på tomgang.

Evt kan du sette på hver dyse en klar sånn vindusspyleslange som du putter i ei brusflaske. På tomgang forventer jeg at dieselen renner i slangen med 1-2 cm pr sekund på tomgang

Link to comment
Share on other sites

Har skiftet en dyse på motoren og har tatt diagnose og ingen feilmelding,heller ingen varsellampe lyser.Verkstede som skiftet dysa sa dei ikke kunne garantere at de var dysa og hadde sjekket returen og den skulle være ok.Har ikke sjekket dette selv og dette var et ikke mb verksted.De er mb verkstedet som sier rådebank.

Link to comment
Share on other sites

Ja er billigere og enklere,men eg har ei dyse som sitter,og som dem ikke klarte å løsne på mb verksted så hva skal eg da gjøre uten verktøy til jobben.Hvor får eg kjøpt verktøy til en billig penge for å prøve selv for eg må jo av med topp deksel for å kunne komme til løftere.Naf/viking anntydet ventilløfter /kam aksling når eg vart hjelpt etter at returslangen røk hos meg under belastning og da kom også denne lyden.

Link to comment
Share on other sites

Dyse nr 2 fra front er skiftet til en nyoverhalt og de er dyse nr 3 som sitter fast.Kobler fra en og en dyse så er de på den som eg har skiftet de tikker mest på om eg kobler fra kontakter på dem.Kobler fra ny dyse og synest at den får mindre tikking.Så er kun på den dyse at tikking nesten er borte vekk.Defekt dyse skal vel gi feilmelding og varsellampe og eg har ingenting.

Link to comment
Share on other sites

De dysene skal tikke, det er lyden av at de åpner. Dysebank får man av at en eller flere dyser står åpne, så prøv å koble fra dieseltiførselen til en og en dyse og hør om lyden forsvinner.

Du sier at det røk en returslange og at lyden kom etter dette. Det ligner da på at en dyse har kolapset.

Link to comment
Share on other sites

er de dette settet fra biltema de er siktet til ??https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/karosseriverktoy/glidehammersett/glidehammersett-12-deler-2000021384#

Nei den er for karrosseriarbeider.

Ser ut for at dyseavtrekkeren er utgått av sortimentet nå. Det er noen år siden jeg kjøpte og den funket veldig bra.

 

Ebay er vår venn :D  https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=cdi+extractor&_sacat=0

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fortsetter tråden her i stedet for å starte en ny.Føler at motoren får mere diesel nå etter bytting av dysa på sylinder nr 2 som var en overhalt dyse.Mistenker den eller at som nevnt tidligere i tråden her at de kan være flere dyser som er defekt hos meg.Starter bilen og ser på computer at den går opp til et forbruk på 40l (kansje mere men stopper der) etter ca 10 minutter tomgang og blir der liggende,og etter 10 minutter så er de heller ikke værende i garagen pga eksoslukt.Tidligere så synest eg ikke at den luktet så ille og har heller ikke fått med meg at computer har vist like høgt forbruk før som nå på tomgang.Kom med gjerne med tips og forslag da eg synest de er for dyrt og sette på verksted for å leite etter feil som man kan undersøke selv før man eventuelt ikke har noen valg.Still gjerne spørsmål om noe er uklart så skal eg prøve og svare så godt eg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut den dysa som B.O.S ikke fikk ut tok meg 10 minutter nå med verktøy tilsvarende bilde lenger oppe her.Har og tatt opp 3 andre dyser som skulle vert oppe og skiftet tetningsringer på m,men der var de bare gamle ringer og ikke nye som eg blei fakturert for.Skal nå ta meg jobben med å ta ut resterende dyser og av med toppdekksel for å se om eg kan finne noe annet under toppdeksel som kan forårsake kakkelyden som eg har.Har prøvd å starte bilen nå etter å ha vert ute med 2 dyser men får ikke startet den igjen.De lille batteriet i motorrom er vel memorybatteri og de er trolig defekt hos meg nå og får varsellampe om dette.Dette kan vel kansje vere grunnen til at eg ikke får startet ??.

Link to comment
Share on other sites

Har nå skrudd av restrerende dyser og tatt av toppdeksel ,men for meg så ser de fint ut under deksel.Kan vel være som anntydet her at de kan være løftere som er defekt ,men da må man vel av med kammer for å få sjekket eventuelt byttet.Den delen av jobben tror eg ikke er noe for meg med lite eller ingen erfaring til å skru på slike nymotens motorer.Er vel ikke bare å sku av kammer ,man må vel og løsne på register så ikke de skipler seg.Noen som veit fremgangsmåte på å skifte ventiler på en 2004 270 cdi ??

Link to comment
Share on other sites

Planlegger å bare skru sammen igjen og sette på verksted,men lurer på om de er å anbefale å varme opp kobberskiver før eg monterer dysene igjen.Har brukt biltema sitt dyseverktøy og er nå klar til å montere.Er 7nm+90 grader riktig moment på skruene til dysene ?? Har leitet rundt på nettet og her på forumet og blir ikke helt klok,mener eg har sett en eller annen plass 17nm men der stod inngenting om 90 grader i tillegg 

Link to comment
Share on other sites

Har nå satt på plass alle dyser,men sliter fortsatt med at den ikke vil starte. Er de noen som har noen tips som eg kan bruke eller kan de være at nå som alle dyser har vært ute at de hele må programmeres siden den ikke starter ??.Har ikke så mye å hjelpe meg med,men har icarsoft 980 om dette kan brukes til noe.Bilen er en s211 2004 270 cdi.Noen sier at de skal være bare å starte og noen sier at den må programmeres på nytt ??Ser enkelte skriver star diagnose hva er de for program for en uvitende ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...