Jump to content

Mekaniske oljetrykksmålere er noe dritt!


Olaf

Recommended Posts

På vei hjem til Oslo fra Fredrikstad, med tilhenger, søndag kveld, ca. kl.22.30, på motorvei med 110 fartsgrense. I øyekroken oppfatter jeg at oljetrykket plutselig forsvinner, og får blinket meg inn på veiskulderen. Jeg hiver meg ut, åpner panseret og blir nesten truffet av oljespruten. Jeg stopper motoren med en gang, mens oljedammen under bilen vokser utover. Fy farao!  :shock:

Jeg nevnte for en tid tilbake at jeg hadde problemer med startkransen som manglet mye av tennene, noen steder sto det bare noen stumper igjen, se bildene nedenfor. Jeg bygget om en starter så innslagsdrevet slo litt lengre inn for å få tak i stumpene, men da jeg skulle ha den på plass, klarte jeg å knekke plastrøret som går fra oljefilteret opp til oljetrykksmåleren i dashbordet. Jeg plugget det midlertidig igjen med en Unbrakoskrue inne i nippelen som tettet med hodet mot den koniske anleggsflaten i oljefilteret, og ventet med å reparere det til for etpar uker siden. Jeg vet jo at flere kilos oljetrykk ikke er å spøke med, så jeg reparerte med en slange som gikk trangt på, langt innpå røret, og skrudde fast med 2 klemmer på hver side.

Ha ha ha ha ha ha ha!  :cry:

Den reparasjonen likte ikke alt det oljetrykket i det hele tatt, slangen spratt av med sånn kraft at den slo av koblingene på vakumslangene som gikk i nærheten, før den tømte mesteparten av olja utover. Jeg hadde sjekket peilepinnen før jeg dro fra Drøbak med hengerlasset, og visste derfor at jeg hadde tømt den oljekanna som jeg hadde i bilen fullstendig tom, da jeg etterfylte på motoren. Så det ble å labbe ivei på en lokalvei som gikk paralellt med motorveien, og håpe at bensinstasjonen jeg hadde passert for noen kilometer siden faktisk hadde olje, og ikke bare nystekte boller. Vel tilbake til bilen utpå natta, med olje og noen hundrelapper fattigere, reparerte jeg med nippelen og Unbrakoskruen jeg heldigvis hadde liggende fra tidligere, og med litt over 3,5 liter ny olje i motoren, startet den og gikk som en klokke igjen. Ikke moro å stå å reparere ved motorveien med trailere dundrende forbi på kloss hold, de bryr seg ikke mye om 80-grense om natta! Jeg hadde tilfeldigvis liggende noen sk. 'kladder' i bilen, sitte/liggeunderlag som min gamle mor brukte for å hamle opp med sine lekkasjer. Jeg la dem oppi oljedammen, og rullet bakover noen meter uten å grise til hjulene med olje. Det er forøvrig et bra tips for de som skrur i egen garasje eller ute, jeg brukte dem også ved motorvasken etterpå uten å søle til underlaget, de suger vann og olje helt fantastisk! Jeg sugde faktisk opp mesteparten av oljedammen med de kladdene, snill gutt som rydder opp etter seg på motorveien!  8)

De eneste problemene etterpå er at leddene mine ikke likte den lange spaserturen på flat asfalt, så jeg har omtrent ikke klart å gå etterpå. Som Harald Heide-Steen sa: Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser!  :lol:

 

Så kommer spørsmålet: Jeg vet at senere modeller også hadde oljetrykksmålere, men de hadde vel en elektrisk trykkgiver og ledning opp til måleren i dashbordet.

Vet noen om det lar seg gjøre å bygge om til en elektrisk måler, slik at det ser noenlunde originalt ut i instrumentpanelet til W123?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

sliten-startkrans.jpg.d20c9ad6ecdf12d20dd41b5349682f1b.jpg

sliten-starter.jpg.e6735abf93524f1e65df454baed438f2.jpg

ombygget-innslagsdrev.jpg.aa3e6a9902a3c11f480179910008d1f8.jpg

modifisert-starter.jpg.0b703f548b545865e4cc1a60db451427.jpg

oljegriseri.jpg.91a6dbe070455a7a0d3e722cba49bf7d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bedrøvelig greier! Men én ting som er sikkert, er at bil generelt sett lager mange historier langs veiene. Du glemmer nok ikke dette med det samme. I ettertid sitter du på gamlehjemmet å humrer for deg selv. Du fikk oljebehandlet bilen da. Så noe positivt var det, selv om det var en snedig måte å gjøre det på. Har forrige eier kjørt bilen på starteren tro? At han kanskje også stoppet langs motorveien, å hadde 500 meter igjen til en lomme? Ser jo slik ut på tennene

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser det lyse vacuumrøret til bremsene får det meg til å tenke på at det ser veldig så likt ut som på 201. Dette måtte jeg løsne da jeg byttet et bremserør nylig. Jeg løsnet på br.kraftforsterkeren først og da var hele røret løst. Jeg har alså glemt å skrudd det skikkelig fast på manifoilden da jeg hadde ute motor og gir da jeg byttet kobling for noen år siden. Nå er kenguruoppførselen på spesiellt andre gir borte. Bremsene har merkelig nok ikke vært dårlige. Men muttra stod enda på plass, den var bare løs, så kanskje konen har tettet såpass at jeg derfor ikke har merket noe på bremsene?

Link to comment
Share on other sites

Det var vakumslangen for econometeret og til den lille gule enveisventilen bak luftfilteret som forsvant, det er en Y-slange med 3 uttak, jeg fant den igjen under bilen. :D

 

Du fikk oljebehandlet bilen da. Så noe positivt var det' date=' selv om det var en snedig måte å gjøre det på.[/quote']  :lol: :lol:

 

Synd jeg var så grisete på hendene at jeg ikke kunne holde kameraet, det så jo ganske fælt ut da jeg tok av luftfilteret.

 

Noen som vet noe om de elektriske variantene?

 

Med vennlig hilsen, Olaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...