Jump to content

Motoroverhaling for nybegynnere


_s_y_v_e_r_s_e_n_

Recommended Posts

For å beregne kranslengden, må du ha ut ventilkoppen. Den sitter på venstre akkulasjonsring. Den venstre pleier som regel å sitte litt dypere enn den høyre. Når den er fjernet, så får du lett ut nåvåkammen. Nåvåkammen har i oppgave å hjelpe akkulasjon og kompresjon i rådespjellet. Det artige med rådespjellet er at nivåkoppen lett kan justeres og kompresjon øker drastisk, som igjen øker motorens Hk. Du begynner først og slutter til slutt

Link to comment
Share on other sites

Ja nettop. Når man i tillegg oppsøker verkstedet for hjelp og står mellom to motor ingeniører som man antar vet hva de snakker om. Du står der, føler deg dum som et brød. Skal man nikke å late som man vet hva de snakker om, eller skal man krype til korset å si at jeg skjønner ikke bæret. Det siste er uaktuelt. Men plutselig sier den ene, at jeg får bruke kronjuvelene mine. Jeg antar at disse skal sitte et sted mellom venstre og høyre akkulasjonsring, men er neimen ikke sikker. Vel, det gjelder å ha motet oppe, å fortsette. Kan jo se hvor langt jeg har kommet, fikk iallefall montert reima

 

1487193989_maxresdefault.jpg?resize=350%2C200

 

 

Link to comment
Share on other sites

Helt sjefsbil. Detta er moro og dyrt. Er vel tolver her, om jeg ikke husker feil. Husker når den ble laga, så måtte Pirelli (mener jeg å huske) lage et helt nytt type dekk. Det var ingen ting i markedet som var egnet til noe terrenggående som samtidig var rated for hastigheten disse kunne klare.

På en annen side, så er vel H1 mer eller mindre designkopi av denne?

Link to comment
Share on other sites

Kravet var også at de skulle kunne leveres med fallskjerm!  :shock:

Det var kanskje det som insprerte han som landa på Ferrarien?

Ikke lenge siden det gikk en LM i Oslo. Dagens bensinpriser har vel parkert den nå...

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inni alt rotet i låven, fant jeg jammen i meg bilen jeg har lett etter i ca 8 år. Den sto under noen halmballer. Jeg funderte igrunn på hvorfor jeg hadde plassert den der, men forsto resten da jeg skulle ta en sjekk på bremseskivene. Jeg lot bilen stå, å fylte atter en gang på med enda mer halmballer

 

c6d1bbf337272f56863530c08c851e45.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, da var vi pån igjen.. Jeg har gått å tenkt lenge på å heve bilen. Den er jo så lav. Men tenkte å kjøre den til verkstedet for å få dette gjort da jeg for tiden har urinsyregikt og ikke får på meg sandalene. Langt mindre å skru med ett ben. Så for å få på bilen på hengeren, så fant jeg et passende hevesett. Tok de jeg fant på vaskerommet, gud vet hva de gjør der, men av og til ser jeg kjærringa hiver dem i tørketrommelen av alle ting. Vel, jeg har mer nytte av dem, så den saken løste vi ganske greit

 

f17a878c0b2e5cb9293fdca17304e16f.jpg

 

Han som skulle hjelpe meg med å transportere bilen til verkstedet ringte å sa at han hadde problemer og skulle komme en time senere. I mellomtiden lagde jeg meg et par sandaler av det jeg hadde liggende. Skal si jeg har bena godt planta på jorda etter dette! GNAGESÅR? JA! Til H**** med benet liksom

 

d6049faf49350a1c1c663b5fafefe798.jpg

 

langt om lenge så kom omsider Thomas for å hjelpe meg. Han skrøt forøvrig av sandalene. Slike hadde han også sa han. Anyway, vi stroppa fast bilen, å dro av gårde. Det er her reisen begynner! Olala... Det var 50 mil på øde strekninger. Jeg er vane med å ligge mil etter mil på motorvei selv, så det tenkte jeg gikk greit. Sjåføren sa han hadde fikset lastebilen, men vi opplevde stadig rykking i bilen. Jeg la ut i det vide og brede om alt jeg hadde lært og hva jeg kunne for å berolige det hele, og vel så det. Jugde en god porsjon gjorde jeg også. Det først som slo meg var jo at kronjuvelene hadde røke tvert av. Det virket iallefall slik. Men, det var egentlig helt unødvendig å fåreslå noe som helst, for her snakker vi om en sjåfør som har vært ute i en vinternatt før (eller sommernatt om du vil). Etter 30 mil uti der da, så var det fullstendig stopp. 20 mil igjen til nermeste hus, dårlig dekning, en forbipasserende bil i uka... Ja, hva f*** gjør du? Jeg var veldig frista til å nevne at det kunne være kronjuvelene som var årsaken (for det følte jeg liksom at jeg hadde skikkelig peiling på), men ga blaffen i det

 

 

ab4d71bf0656ddb3eeb5029418256c6b.jpg

 

Ingenting å si på været, 50 grader i sola gjorde susen. Vi kom etter en ukes tid frem å fikk på den fjæra vi hadde bestilt

 

9dda66add54b165c62be5fb8e0be1175.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Du mangler bildene av at lastebilsjåføren din (også kjent som 'supermann'!  :) ) satt inn motoren gjen! Det der setter jo betegnelsen 'rennesteinsmekaniker' i et nytt lys! :lol:

 

Det fine med de nye sandalene dine er at de sitter bra på holkeføre også.

 

Fornøyelig historie, syversen!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe, men det var derfor det tok en uke å ordne motoren. For vi tok den ut i deler, satt den sammen i deler på utsiden, forså å skru den fra hverandre og til slutt sammen igjen oppi motorummet.... Skal si disse maskinene fra MB har kvalitet. Det var jo ikke rare feilen heller etter hva jeg skjønte til slutt... Men som jeg sa, jeg turte ikke spørre om hva det var, men noe var det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...