ingep Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 I vår ( 2018 ) fikk jeg beskjed på panelet at en sensor for ABS / SRS var defekt , og cruisecontrollen sluttet å fungere .... Det var sensoren i venstre bakhjul som hadde tatt kveld . Det så jeg på en handholdt computer som jeg har . Nå hadde bilen nettopp vært inne og ikke blitt godkjent i EU -kontroll . Noen opphengskuler foran måtte skiftes , og dermed måtte jeg ta ned "halve forstillingen " på min 2005 årgang S 211 ... Og da ville jeg ta av og skifte sensorene foran i samme slengen . Tankegangen var at begynner de å ryke bak , ryker snart alle ... Livserfaring med slike ting har jo lært meg dette ... Nye sensorer og givere ble bestilt til alle hjul , og jeg skiftet sensoren på venstre bakhjul først ..... og etterpå sensorene foran . Da begynte problemene . Etter å ha satt sensorer og lager på plass , lyste fremdeles panelet som ett juletre ... Radioen begynte å "skape seg" ; dvs. når jeg kjørte , og hadde radioen på gikk lyden av og på i ett .... Lyden kunne være på i 30 sek , og så forsvant den i 2...3 sekunder , før en ny 30 sekunders lytting ble tilgjengelig .... Trodde til og begynne med at det var DAB-adapteren som fusket , men med spilling på CD og FM bandet oppførte radioen seg på samme måten ...... "En feil kommer jo skjelden alene" tenkte jeg .... Tok en kontroll av dataen angående ABS ; SRS osv , og fant ut at sensoren i venstre framhul ikke fungerte ..... Vel , bestilte ny sensor , og la den i garasjen ....... En dag da jeg var ute og kjørte , gikk plutselig bilen i nødmodus , og fikk komme meg hjem med en fart av 12 , 13 Kmt ..... Avstanden var heldigvis ikke for lang til hjemmet ..... men la merke til at speedometeret oppførte seg rart på denne turen . Bilen ble kjørt rett i garasjen , og den handholdte testeren , som viste at nå var begge sensorene fremme ute av funksjon .... Opp med bilen av med fremhjulene .. Fikk av lagrene , og la merke til at den ene sensorringen hadde satt seg fast helt inne med sensoren , den gikk ikke rundt med hjulet . Magnetbanen på denne var defekt , og jeg satte på en ny .... Denne gangen presset jeg den FORSIKTIG helt inn i navet , smurte lagrene skikkelig med fett og satte hjulene på ..... Jeg nullet ut alle feil som dukket opp på den handholdte dataen , og tok en tur ...... Nå holdt julebelysningen seg borte fra panelet og til og med cruisekontrollen begynte å virke som før ..... Tok meg en liten kjøretur , og alt var Ok ..... Til og med radioen fungerete normalt ..... Tidligere synes jeg styringen hadde blitt litt tyngre , men til og med den var helt Ok nå .. Nå ble bilen en helt annen bil å kjøre igjen , slik en Mercedes skal være ...... Begynner å lure på om slike ting , som problemer med radioen , tyngre styring , uvirksom Cruisecontroll , er tillaget når det er feil med sensorene til bremsene .... Når jeg snakket med BOS , får jeg bare svada svar ..... Ikke noe å få tillit til dem av .... Lurer på om det er noen andre her som har hatt liknende erfaring med bilen ved feil med sensorene ??? Quote
tommern57 Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Når en abs sensor eller en ring går, mister du hastighetsinfo fra hjulet. Da mister du ABS, BAS (om du har) og cruisecontroll. Og har du parameterstyring, blir den tung på rattet. Parameterstyring gjør styringen tung/lett etter hastighet. Edit: Lurer meg på om ikke stereoen har hastighetsinfo. På mine 210 er det i alle fall autovolum som skrur opp volumet med hastighet/støy Quote
Recommended Posts