E_S Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Da har jeg pådratt meg enda en halvgammel stjernebil - denne gangen en 1999-modell SL 500. Import fra Florida i 2016. Som normalt for USA-biler er det ikke snev av rust, ikke engang på bærearmer og lignende. Siden bilen er en 1999-modell er det siste runde med oppdateringer, altså M113-motor og 722.6. Ut over dette ganske greit utstyrt, men det gjelder jo de fleste SL, spesielt fra de siste årene. Bilen har også en utstyrspakke som ble solgt som "Sport" i USA, det innebærer AMG-fangere/sideskjørt, ikke noe mer såvidt meg bekjent. Som alltid på en 20 år gammel bil er det noe å ta tak i. Lakken er i bra stand, men med et skrikende behov for polering. Det lar seg enkelt ordne. Interiøret er i grei stand, men dørtrekket på venstre dør har et par skader, og så er det litt slitasje på førersetet med et hull på størrelse med en halv lillefingernegl. Mekanisk står det bra til - forstillingen trenger en gjennomgang og litt nye deler, men det er ganske overkommelig. Da jeg kjøpte bilen var felgene omtrent gule av lag på lag med bremsestøv og tire-shine, men etter fire runder med felgrens, så lakkrens og voks ble de ganske bra - helt OK bruksstand. Taket virker som det skal, men hydraulikken lekker fra et par sylindre. Det er jo ikke akkurat noen ukjent sak - heldigvis er det ikke veldig omfattende å få ut sylindrene og overhale dem. SL må vel være en av de få bilene som kan få oljelekkasje fra vindusrammen til frontruten! Bilen kom med normale skilt kladdet på med biter av gamle trelister for å holde dem på plass, men jeg har time for godkjenning av små skilter på torsdag, så det lar seg enkelt løse. Quote
tommern57 Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 M113 er snasent. Grattis- Husk at ved visning for små skilter, så må det være bombrikke Quote
E_S Posted August 7, 2018 Author Posted August 7, 2018 Takk! Det er jo litt å ta tak i her også - men amerikansk Ebay hadde mye å by på. Nytt dørtrekk til venstre dør (rett og slett slitent) nye luftedyser til senter av dashen (manglet justeringsknottene) og noe annet småtteri ble anskaffet i går. I tillegg fant jeg to nye lykteglass foran (de som sitter der er ganske slitt) og noe annet småtteri. Bombrikke er på plass, så da blir det små skilter på torsdag. Har en plan om hvordan jeg skal gjøre det for å få det til å bli minst mulig skjemmende. Uheldigvis er det ikke løs plate mellom baklyktene på R129, så man kan ikke enkelt konvertere til standard europeisk skilt. Quote
cityhopper Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Stilig bil, gratulerer. Sent from my SM-G950F using Tapatalk Quote
E_S Posted August 9, 2018 Author Posted August 9, 2018 Da er bilen godkjent med lite skilt foran og bak! Tok 5 minutter, så det var ikke rare greia. På vei til trafikkstasjonen mistet jeg det ene store skiltet, så da blir det nytt nummer også.. Like greit, bilen har BT-skilter og jeg er generelt ikke noe glad i skilter fra Oslo eller Akershus, enda jeg bor i Oslo. Quote
Recommended Posts