Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter tre helger med skruing, er endelig toppverhaling, styringen og reimhjulene ferdige.

Startet med et brøl. Tikket godt til alt var oppfyllt med olje. Går aldeles nydelig i forhold til før toppbytte. Toppen får godt med olje, MEN OLJETRYKKSMÅLEREN VISER NULL. :shock: :shock:

Noen som vet hvilke verdier jeg skal måle meg fram til oljetrykkssensoren?????? :?

Dette er en -91 TE 300-24.

Posted

Grattis Hauk med start på motoren.

Signalet fra oljetrykksgiveren er elektrisk, en leder + jord via motor jording. Vet ikke signal type, men tipper det er noe motstand greier.

Sjekk at ledingen står på og at det ikke er irr inni kobling. Sett den gjerne inn med batterifett. Sensoren står bak oljefilteret, mot automaten. Du må under bilen får å sjekke at ledningen er ok

Posted

Blir nok en sjekk på dette en gang senere. Litt håpløst når bilen står på hi siå av fjorden. Vet ikke når jeg får reist inn igjen. Ser for meg en TRANG feilsøking, ja. :(

Posted

Etter en morsom fredaglørdagsmekking fant jeg ut av dritten, filteret streiket slik at trykket ikke ble oppnådd i filterregionen. Nytt filter og atter ny olje med varmkjøring to ganger i løpet av helgen slik at jeg var sikker på at olja skulle være helt rein. Nå holder oljetrykket seg stabilt på topp på tomgang, både varm og kald motor. Første gang for meg med denne bilen. Trengte nok noe mekking siden toppakningen var røket på seks plasser!

Posted

Hmm...kjenner ikke 300 så godt , men det er vel ikke vanlig at oljetrykket står på maks på tomgang med varm motor?? :shock:

Er du sikker på at det ikke har gått tett et eller annet sted?? Eller at oljetrykksmåleren din jukser?

Posted

Er ikke helt sikker, men før overhaling av toppen, så var trykket ca. 1,5 på tomgang. Selv tror jeg ikke det har så mye å si at trykket er 3,0 når jeg er vant med biler som er oppe i nærmere 5,0. Får man for høyt trykk så slår jo sikkerhetsventilen ut på pumpa, og da må jo bunnpanna av. Har opplevd det på en godt trimma Granada 2,3. Den bånna skalaen på oljetrykksmåleren, og den går en god del lenger enn Mercedes sine målere.

Posted

Hmm...kjenner ikke 300 så godt , men det er vel ikke vanlig at oljetrykket står på maks på tomgang med varm motor?? :shock:

Er du sikker på at det ikke har gått tett et eller annet sted?? Eller at oljetrykksmåleren din jukser?

300E`n min ser endelig ut til å svive som den skal... Må gjøre flere tester når jeg kommer hjem til helgen....

Men før jeg skiftet olje og oljefilter (var nok godt litt over utskiftnings-intervallet....  :shock: ), så lå den på ca 2,5 i trykk ved kjøring og ca 1,5 i trykk ved tomgang varm motor....

Etter å ha skiftet dette, steg den til 3 i trykk ved kjøring, og 2-2,5 i trykk ved tomgang varm motor...

Utover dette, er det ikke gjort noen utbedringer/opprenskinger/utbytting av vitale deler/filter osv, slik at jeg har troa på at du kan få tilnærmet opp mot max i trykk også ved tomgang....

Posted

Når jeg hadde helt ny Mobil1 på AMGen samt nytt oljefilter, hadde jeg maks oljetrykk på tomgang. Det var ikke mye jeg behøvde å kjøre før den sank ned når bilen sto på tomgang dog. Har sett dette på flere biler jeg har hatt, så det er ingenting unormalt med det i mine øyne.

Posted

Det samme her, max oljetrykk på tomgang varm motor, men etter noen timers kjøring så var den tilbake til normalen, ca 2-2,5 bar trykk ved tomgang og slik holdt det seg helt til jeg byttet olje igjen etter 8-10`km.....

Men husk det er milevis fra en nyoverhalt motor til en som er gått rundt jorden tre ganger..... :lol:

Posted

Er enig i at oljetrykk kan vise maks med varm motor og tomgang en kort stund etter oljeskift, men det skal neppe gå lange stunden før den er nede på omlag 2 (litt avhengig av hvor slitt motoren er etc).

Min 250D er nede på godt under 2 på tomgang etter bare 15 minutter med "innkjøring" av ny olje.

Posted

Er enig i at oljetrykk kan vise maks med varm motor og tomgang en kort stund etter oljeskift, men det skal neppe gå lange stunden før den er nede på omlag 2 (litt avhengig av hvor slitt motoren er etc).

Min 250D er nede på godt under 2 på tomgang etter bare 15 minutter med "innkjøring" av ny olje.

Maskinen som står i min bil nå, er en 90-modell (hadde havari med den forrige 2 måneder etter jeg kjøpte bilen), og det virker som at den sviver greit - bortsett fra litt trøbbel med tomgang og jaging på turtall.. Kan jo være at det løses ved å kjøre bilen litt? Etter at jeg også skiftet radiator (TAKK, Eivind!!) - så tror jeg at maskinen reagerer annerledes også....?

Bilen har stått i ro noen måneder nå, og hver gang jeg er hjemme er jeg ute og lar den svive masse.... Den ligger nærmere 2,5 enn 2 på tomgangs"kjøringen"...  :P

Posted

Min lå før overhaling på 2,5 ved tomgang varm motor med "gammel" olej og filter, den var da gått 280`km.

Ved lang og hard kjøring over fjellet sank den ned til 2 ved tomgang, og A/C slått inn, da lå tomgangen på ca 500rpm mens den steg 100-200rpm når A/C ikke var slått inn.

Den kan ligge helt ned mot 1 på tomgang uten at det er noen fare, det skjer ofte med gamle diesler som har gått rundt jorden, men går den under 1 så må en gjøre noe, slik som å bytte olejpumpe etc.

Rundt 2 på tomgang varm motor er helt glimrende, over 2 er ypperlig, men det er like viktig at den spretter opp på max ved minste antydning til gasspådrag.... :P

Posted

Det er jo klart at jeg ikke har kjørt inn olja ennå.

Har jo bare fått motoren varm i gårdsrommet til fatter´n, siden jeg ikke har fått skiltene på bilen igjen pga. den skulle ha vært på EU-kontroll i januar. Så det kan godt hende trykket detter senere.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...