zepto5 Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Hei! Jeg kjøpte meg en S212 E220 2014 med airmatic i januar. Bilen er urolig bak, og litt stiv. Den rister/hopper litt. Dette skjer spesielt mellom 60-80 km/t. Det virker også som det kommer og går, noen dager er det verre enn andre. Har hatt bilen inne hos BOS et par ganger der de ikke finner noe feil. Sist fikk jeg beskjed om at de hadde testet med et annet hjulsett, og at det ble borte da. Dette synes jeg er merkelig, da jeg har prøvd både med sommerdekk og vinterdekk. Jeg har også prøvd å flytte forhjul bak på begge hjulsettene uten at det ble borte. Begge hjulsettene er balansert to ganger. I det siste har jeg lagt merke til at bilen siger nedpå, spesielt på høyre side bak, om bilen står i ro i to dager. En del av høyre bakhjul blir borte under hjulbuene. Ved oppstart fikk jeg meldingen "Vehicle is rising. Please wait". Bilen ser ut til å justere seg til riktig høyde etter dette. Kommer til å kontakte BOS om dette. Kan det være noe feil med airmatic-systemet som også gjør at den rister/hopper? Dette begynner å bli irriterende, spesielt når vår gamle Nissan Primera fra 2000 nesten er mer komfortabel å kjøre..... Har vurdert å kjøpe et helt nytt hjulsett for å utelukke hjulene helt (uten at jeg har tro på dette), men det er kjipt om det ikke blir bedre av dette. Bilens garanti går ut i februar, så begynner å bli litt stresset. Quote
TAN1954 Posted July 30, 2018 Posted July 30, 2018 Hei, søk litt rundt i forumet på airmatic. Eller på "Jana" som er en kløpper på slike problemer. Kan virke som det er en svak lekkasje et sted, men at kompressoren klarer å pumpe opp. Har selv hatt en liknende raritet på en 2003 model og rett etterpå røk en slange til en av demperne: Bare til å skjøte den så var det OK. Siden du ikke får noen feilkoder hos BOS er det vel mest sannsynlig med en (begynende) lekkasje. At bilen blir stiv kan også skje hvis det er feil/brudd/vakkel på ledningen til regulatoren på demperen, men da burde man ha sett det på diagnosen hos BOS tror jeg. Bare litt tips etter egne problemer, men søk på forumet som sagt for mer tips Quote
Recommended Posts