Fagerdaal Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Hei. Skal bytte hjullager bak på en 211 Facelift, og lurer dermed på om det er noen som veit om man må av med alt av foringer osv for og få dette ut? Er nye hjullager som sitter ferdig i nav, og ser noen har kommet til disse fire skruene på baksiden uten og demontere alt for mye. Er dette kronglete, eller er det bedre og løsne det meste? Hvordan var det på facelift, hadde disse SBC som må deaktiveres, eller var dette kun på pre-face? Takker for svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Kjenner ikke hjullagerbytte, men 211 facelift har i hvert fall ikke SBC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Om du skulle få ut boltene, noe jeg ikke fikk til på preface, så kan navet sitte noe så jævlig som hos meg. Jeg tok ned alt og satte det i hydraulisk presse for å få ut navet med lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Jeg byttet dette på vår. Husker ikke helt om jeg skrudde hele d****n fra hverandre, men tror det. Mulig jeg bare løsnet litt for å vippe ut på toppen. Skal se om jeg finner noe, for jeg mener jeg tok litt bilder. Boltene satt noe helt hinsides godt fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Boltene satt noe helt hinsides godt fast. Ja, jeg dro av en bolt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerdaal Posted July 26, 2018 Author Share Posted July 26, 2018 Hei igjen. Viste seg at jeg fikk feil hjullager bak, så disse ble ikke byttet nå. Ikke min bil det er snakk om, men eier sier at bremseskive har blitt varm ut mot midten/navet, kan det være hjullager fordet? Jeg kjenner ingen slakke om jeg tar tak i dekket, og hører ingen lyder om jeg kjører i svinger eller rett frem, uannsett hastighet. Fjær som holder på plass bremsesko var knekt, så bremseskoen lå inntill skiva og gnisset, og fått ordnet det nå. Har også byttet skiver og klosser bak og tatt en kjøretur, og det blir noe varmt på skivene bak. Om skivene blir spytta på "koker" dette i noen sekunder før det slutter. Hva tror dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jana Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 Jeg opplevde at på den ene siden ved bytte av klosser ble slite unormalt varm. Det viste seg at når stempelet i caliper kom i bakre stilling ved nye klosser, kilte det seg litt fast. Det viste seg at den yttre delen av stempel hadde vokst i diameter. Pusset den ned til den gikk fritt i sylinder med begge ender. Etter det var alt normalt. Har aldri opplevd lignende med noen caliper. Oppdager de det på verksted bytter de bare caliper komplett tenker jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 Helt normalt at bremsene bak på 211 henger etter bytte av klosser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jana Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 Kall det gjerne normalt, men det er ikke riktig. Stempelet skal gå fritt i caliper, uansett. Ferdig snakka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 Kall det gjerne normalt, men det er ikke riktig. Stempelet skal gå fritt i caliper, uansett. Ferdig snakka. Stemmer, og det er det helt normalt at det ikke gjør. Det er laget av noe komposittgreier. Jeg vet ikke om det utvider seg eller hva det gjør, men det er helt vanlig at det begynner å gå tregt når en bytter klosser/skiver, og stemplet presses tilbake lenger. Skjedde på vår og en haug andre. En kan gjerne prøve seg med å slipe av litt, men jeg byttet heller til nye calippere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts