Dan-Henning Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 I mai kjøpte jeg nye bremseskiver framme på min MB C180 CDI 2012-mod (har nå kjørt 217000 km) da de gamle var slitt. Jeg valgte Brembo skiver, ingen sportsutgave men vanlig oem skiver. Etter en måneds tid med kjøring begynte det å riste når jeg bremset, og en måned etter det igjen ristet det noe voldsomt. Har nå byttet til ATE skiver og det er ingen risting lenger. Er det normalt å få kast i nye skiver så fort? Trodde Brembo tålte litt mer enn som så. Har ingen aggresiv kjøring heller. Har hatt samme type brembo skiver og klosser tidligere på denne bilen framme og bak, og har da ikke hatt noe problemer. Quote
tommern57 Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Vaska du skivene før du monterte? Har du sjekka de for rust? Quote
Dan-Henning Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 Vaska de ikke nei. De var jo lakkerte. Da skal man vel ikke vaske de? Var helt nye når jeg satte de på, så var ingen rust på de. Jeg gjorde rent på spindelen og selve caliperen. Quote
tommern57 Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Skiver skal vaskes før montering. De blir innsatt med rusthindrende middel så de ikke skal ruste under lagring. (Noe ala tynnstoff som man bruker som rusthindring på karosseri) Man bør bruke bremserens og papir/fille og fjerne alt på flata der klossene ligger an. Dersom du ikke gjør det, vil kanskje belegget slippe noen steder på sirkelen, mens andre steder ligger det som smøring. Dette vil gi ujevn bremsevirkning og føles som vibrasjoner. Det er sjelden skiver slår seg så fort, så det hadde vært artig å spent de opp for måling Quote
Dan-Henning Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 Er du sikker på at dette gjelder alle skiver? Jeg vet at f.eks. skiver som ikke er dekt av slipepasta, men heller rusthindrende olje, skal vaskes. Men Brembo, Zimmerman, Ate m.m. er jo dekt med et lag med slipepasta for at skivene og klossene skal tilpasses perfekt i løpet av de første kilometrene. Har byttet mange skiver og klosser på flere biler og har aldri opplevd noe slikt som dette. Quote
Classic Posted July 18, 2018 Posted July 18, 2018 Har kast jeg også på min C-Klasse 2010. Bremsene er skiftet i fjor for 15 000 km siden, irriterende. Her ble det også brukt Brembo. Quote
Will Posted July 18, 2018 Posted July 18, 2018 Ikke alle skiver skal vaskes. De med slipepasta/grunning er bare å sette rett på, som Dan-Henning sier. Det står på informasjonen som følger med at de ikke skal vaskes. Har vært borti at det har vært levert bremseskiver med kast fra fabrikk, så en får risting fra første kilometer. Men ikke at skivene får kast så fort. Sikker på at en av bremseklossene ikke har sittet fast og at glideboltene i kaliperen beveger seg slik de skal? Det som ofte gjør at skivene får kast er at bremseklossen på ene siden sitter fast og at du dermed får for mye press på skiva fra den klossen som beverger seg som den skal. Quote
Dan-Henning Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 Når jeg byttet skiver og klosser, så fulgte det med nye glideplater for klossene, så de ble byttet. Glidepinnene ble ikke smurt opp, men de beveget seg fritt. Quote
Dan-Henning Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 Jeg snakka med en mekaniker hos Mercedes på Jessheim. Han sa at c-klassene, muligens andre Mercer også, var veldig følsom for rust og ujevnheter på spindelen. Han anbefalte meg å slipe ned spindelen og smøre inn med kopperpasta eller lignende. Har alltid renset spindelet for støv og skit, men pleier ikke akkurat å finslipe den heller. Synes det hørtes litt rart ut at skivene skal være så følsom for mikroskopiske ujevnheter på spindel da.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.