Jump to content

Recommended Posts

Posted

I mai kjøpte jeg nye bremseskiver framme på min MB C180 CDI 2012-mod (har nå kjørt 217000 km)  da de gamle var slitt. Jeg valgte Brembo skiver, ingen sportsutgave men vanlig oem skiver.

 

Etter en måneds tid med kjøring begynte det å riste når jeg bremset, og en måned etter det igjen ristet det noe voldsomt.

 

Har nå byttet til ATE skiver og det er ingen risting lenger.

 

Er det normalt å få kast i nye skiver så fort? Trodde Brembo tålte litt mer enn som så. Har ingen aggresiv kjøring heller. Har hatt samme type brembo skiver og klosser tidligere på denne bilen framme og bak, og har da ikke hatt noe problemer.

Posted

Vaska de ikke nei. De var jo lakkerte. Da skal man vel ikke vaske de? Var helt nye når jeg satte de på, så var ingen rust på de.

 

Jeg gjorde rent på spindelen og selve caliperen.

Posted

Skiver skal vaskes før montering. De blir innsatt med rusthindrende middel så de ikke skal ruste under lagring. (Noe ala tynnstoff som man bruker som rusthindring på karosseri)

Man bør bruke bremserens og papir/fille og fjerne alt på flata der klossene ligger an. Dersom du ikke gjør det, vil kanskje belegget slippe noen steder på sirkelen, mens andre steder ligger det som smøring. Dette vil gi ujevn bremsevirkning og føles som vibrasjoner.

Det er sjelden skiver slår seg så fort, så det hadde vært artig å spent de opp for måling

Posted

Er du sikker på at dette gjelder alle skiver?

 

Jeg vet at f.eks. skiver som ikke er dekt av slipepasta, men heller rusthindrende olje, skal vaskes. Men Brembo, Zimmerman, Ate m.m. er jo dekt med et lag med slipepasta for at skivene og klossene skal tilpasses perfekt i løpet av de første kilometrene.

 

Har byttet mange skiver og klosser på flere biler og har aldri opplevd noe slikt som dette.

Posted

Ikke alle skiver skal vaskes. De med slipepasta/grunning er bare å sette rett på, som Dan-Henning sier. Det står på informasjonen som følger med at de ikke skal vaskes. Har vært borti at det har vært levert bremseskiver med kast fra fabrikk, så en får risting fra første kilometer. Men ikke at skivene får kast så fort. Sikker på at en av bremseklossene ikke har sittet fast og at glideboltene i kaliperen beveger seg slik de skal? Det som ofte gjør at skivene får kast er at bremseklossen på ene siden sitter fast og at du dermed får for mye press på skiva fra den klossen som beverger seg som den skal.

Posted

Jeg snakka med en mekaniker hos Mercedes på Jessheim. Han sa at c-klassene, muligens andre Mercer også, var veldig følsom for rust og ujevnheter på spindelen. Han anbefalte meg å slipe ned spindelen og smøre inn med kopperpasta eller lignende.

 

Har alltid renset spindelet for støv og skit, men pleier ikke akkurat å finslipe den heller. Synes det hørtes litt rart ut at skivene skal være så følsom for mikroskopiske ujevnheter på spindel da..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...