Jump to content

Hjelpesnekke w124

3864

Recommended Posts

er det mulig å skifte hjelpesnekkeforing på s124 tdt 90mod uten å demontere noe rundt hjelpesnekken? er det nok plass til å få bolten opp? eller må man heve motor,løsne eksos? noen som vet? 

Jeg har ingen erfaring med 300TDT, men jeg skiften en gang på en 300E-24 jeg hadde. Der ligger eksosrørene rett over hjelpesnekka. Jeg løften bolten slik at jeg kom til med en krok for å dra ut den nederste foringen. Deretter brukte jeg en rørstuss som akkurat gikk inn i hjelpesnekka og fikk presset/banket ut den øverste foringen. Da fikk jeg såpass vinkel på bolten at den akkurat smatt forbi eksosrøret. Vet dog at mange jukser, kapper bolten og monterer den opp ned. Men det er jo ikke helt optimalt.

Bare tenker litt høyt her: Er sikkert en grunn til at Mercedes vil ha det slik. På 300E-24 er det et varmeskjold over denne bolten siden den er ganske nært eksosanlegget. Husker ikke hvor lang selve bolten er, men den vil uansett komme nærmere varmeskjoldet om den står opp/ned. Da vil den være mer utsatt for varmestråling, noe som vil påvirke selve foringene og ikke minst locktiten på mutteren. Om da varmeskjoldet av en eller annen grunn ramler av i tillegg, så tror jeg ikke det er mye igjen av locktiten i en ekstremsituasjon (les: 3-4 timer med full gass på Autobahn). Da vil kanskje mutteren løsne etterhvert hvis det har vært slurvet med moment osv? Som sagt, krisemaksimerer litt nå. Men i 99,9 % av tilfellene vil det sikkert gå bra å ha bolten opp/ned.