Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja jeg hørte susing , det er i så fall godt nytt  men det blåser ikke kaldt  ( kanskje tomt for gass ) eller hvis kompressor er gåen hvordan merker man det ??

Posted

Ja jeg hørte susing , det er i så fall godt nytt  men det blåser ikke kaldt  ( kanskje tomt for gass ) eller hvis kompressor er gåen hvordan merker man det ??

Antakelig er det bare for lavt trykk til at kompressoren slår inn.

Posted

Jeg sendte en Email til Envirosafe med spørsmål angående vakuumering og den diskusjonen vi har her dette fikk jet til svar .

SV: Henvendelse fra nettbutikk - Battericentralen AS

Jørgen Elfstedt <jorgen@bace.no>

14:13 (for 48 minutter siden)

til meg

Hei, jeg skjønner godt at du blir forvirret. Hvorfor fraråder de å bruke vår gass?

Jeg regner med bilen har vært fylt siden 1990?

Ang vakuumering så skal ikke det være nødvendig så lenge anlegget ikke har vært åpent/flyttet på.

Gassen vår er en naturgass som er blandbar med R12 og r134a. Du vil ikke ødelegge AC-Anlegget så lenge du ikke overfyller det.

Mvh

Jørgen Elfstedt

Battericentralen AS

Jørgen Elfstedt <jorgen@bace.no>

14:13 (for 48 minutter siden)

til meg

Posted

Bestilte selv ett sett fra battericentralen på Gjøvik. R134a , virker enkelt og greit å gjøre. Fikk ikke testet det nå i denne omgang, da jeg målte med "verktøyet" som fulgte med, og fant ut bilen min var full av gass . Tydeligvis kompressor som har gått .. Sånne sett er jo helt vanlig i utlandet, så så veldig mye galt får man vel ikke gjort. Har man en litt billigere bil, så er vel dette null stress.

Posted

Bestilte selv ett sett fra battericentralen på Gjøvik. R134a , virker enkelt og greit å gjøre. Fikk ikke testet det nå i denne omgang, da jeg målte med "verktøyet" som fulgte med, og fant ut bilen min var full av gass . Tydeligvis kompressor som har gått .. Sånne sett er jo helt vanlig i utlandet, så så veldig mye galt får man vel ikke gjort. Har man en litt billigere bil, så er vel dette null stress.

Det er nok ikke r134a- , men r134a - erstatning. R134a får vi ikke kjøpt over disk til normalt her i Norge. Må ha alt mulig av sertifikater, og betale ei bøtte avgifter.

• 2 weeks later...
Posted

Jeg  fikk fylt på gassen i dag  , fylte på 1 boks med leakstopp og 2 bokser med gass og så langt fungerer det og jeg er ganske fornøyd  . En boks ER gass tilsvarer 510 g og annlegget på bilen tar 1,2 KG  . Skal om en stund skaffe meg 1 boks til og fylle på når effekten minker  , det står at en ikke bør overfylle . Det er fordi  gassen har en meget god effekt

Hvis noen her kommer til å kjøpe gassen så husk på å få med en overgang den skal skrus på den eksisterende R12 port ( lavtrykk ) Det gjelder gamle biler som 126 og 124

Verkstedet der jobben ble utført var ikke klar over Envirosafe gassen , så den ble meget godt mottat

t de har en W124 inne som også trenger gassen ,  så dette var gode nyheter for verkstedet så de skulle gå til anskaffelse av gassen 😎

Posted

Jeg  fikk fylt på gassen i dag  , fylte på 1 boks med leakstopp og 2 bokser med gass og så langt fungerer det og jeg er ganske fornøyd  . En boks ER gass tilsvarer 510 g og annlegget på bilen tar 1,2 KG  . Skal om en stund skaffe meg 1 boks til og fylle på når effekten minker  , det står at en ikke bør overfylle . Det er fordi  gassen har en meget god effekt

Verkstedet der jobben ble utført var ikke klar over Envirosafe gassen , så den ble meget godt mottatt de har en W124 inne som også trenger gassen ,  så dette var gode nyheter for verkstedet så de skulle gå til anskaffelse av gassen 😎

Jeg tror nok også at boksen med leak stop inneholder en del gass, så det er ikke sikkert du trenger noe mer. Så lenge anlegget ditt holder tett, bør ikke effekten avta.

Kult at klubben kan bidra til litt folkeopplysning, og kanskje spare eiere av gamle biler for mye plunder og utgifter. Jeg prøvde å fylle på 124'n min, men der er det en stor lekkasje, så jeg får finne den først.

Posted

Ja i følge Envirosafe så skal det gå , det står på sidene deres til alle biler .  Gå inn på www.envirosafe.no der står alle produkter de selger , ta en telefon meget hyggelig og service innstilt firma Tel NR. 61172972

Posted

Kan noen legge ut noen bilder av portene? Jeg har en 300 te 91 mod som jeg tenkte å prøve denne gassen på. Men de portene jeg finner ser helt like ut sitter på høyre side.en i nærheten av kompressor og den andre oppe ved ruta. Hvor skal det fylles ?

Posted

Kan noen legge ut noen bilder av portene? Jeg har en 300 te 91 mod som jeg tenkte å prøve denne gassen på. Men de portene jeg finner ser helt like ut sitter på høyre side.en i nærheten av kompressor og den andre oppe ved ruta. Hvor skal det fylles ?

Sikker på at den er på høyre side?

91-modell har gamle porter. Da trenger su overgang. Veldig viktig at du fyller på lavtrykksiden.

Posted

Når jeg står foran bilen er de på høyre side. Kan laste opp noen bilder i morra. Hadde jo vært gøy og fått igang ac anlegget

Posted

Når jeg står foran bilen er de på høyre side. Kan laste opp noen bilder i morra. Hadde jo vært gøy og fått igang ac anlegget

Altså bilens venstre side. Greit å forholde seg til det, alt annet blir tull.

Det stemmer bedre. Lavtrykkslangen er tykkere enn høytrykk. Jeg linket til ventiler for ombygging over her. Jeg handlet et sett, og de ser helt greie ut.

Posted

Altså bilens venstre side. Greit å forholde seg til det, alt annet blir tull.

Det stemmer bedre. Lavtrykkslangen er tykkere enn høytrykk. Jeg linket til ventiler for ombygging over her. Jeg handlet et sett, og de ser helt greie ut.

Da har jeg bestilt et sett med koplinger så får vi se. Et annet spørsmål til dyktige folk her inne. Anlegget mitt har ikke virket på sikkert 10 år. Må man fylle kompressorolje, og i såfall hvordan gjør man det ? Er det igjennom lavtrykksporten det også ? Ser at Relektra har et tettemiddel som også skal fungere som smøring til pumpa. http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2243&ProductID=PROD628

Posted

Er ikke gjenget ?? Ja den røde pilen peker mot lavtrykks ventilen,  svarte hetta den skrus av på bilde ser det akkurat likt som på min bil  , vi skrudde av hetta så skrudde vi på overgangen  , overgangen den må du bestille for seg

Posted

Ja jeg vet jo det at den svarte hetta skrus av. Det jeg mente var at utfra de bildene til overgangen som deg var linket til lenger opp fra eBay så ut som skulle erstatte ventilen. Men hvis den skrus på eksisterende ventil er det greit.