Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som har vært borti og har erfaringer?

http://envirosafe.no/

Denne skal kunne etterfylles på anlegg hvor det allerede er R134a. Anlegg med R12 må tømmes og vakuumeres.

Det trengs vesentlig lavere mengde.

Greiene er ikke hinsides avgiftsbelagt sånn som R134a, og relativt rimelig i innkjøp.

Skal gi bedre kjøleeffekt enn både R12 og R134a.

Basert på naturgass, med vesentlig større partikler og dertil mindre lekkasje enn R134a.

Selges f.eks. på battericentralen.no : https://www.electroshop.no/butikk/ac-produkter

Dette kunne vært interessant å teste på 300 TDT'n min, der R134a lakk ut igjen etter ganske kort tid.

Det ser nesten litt for godt ut til å være sant. Enten er det akkurat det, eller så fungerer det fint. Noen som har prøvd?

Posted

Hvis det er lekkasje i anlegget, så lekker det der det lekker, enten inne eller i motorrommet. Det er vel vanlig at det blir borte 50-100 gram årlig. Så kan man dele det på timer i året og gange med timer man er i bilen.

Posted

Er det noen som har vært borti og har erfaringer?

http://envirosafe.no/

Denne skal kunne etterfylles på anlegg hvor det allerede er R134a. Anlegg med R12 må tømmes og vakuumeres.

Det trengs vesentlig lavere mengde.

Greiene er ikke hinsides avgiftsbelagt sånn som R134a, og relativt rimelig i innkjøp.

Skal gi bedre kjøleeffekt enn både R12 og R134a.

Basert på naturgass, med vesentlig større partikler og dertil mindre lekkasje enn R134a.

Selges f.eks. på battericentralen.no : https://www.electroshop.no/butikk/ac-produkter

Dette kunne vært interessant å teste på 300 TDT'n min, der R134a lakk ut igjen etter ganske kort tid.

Det ser nesten litt for godt ut til å være sant. Enten er det akkurat det, eller så fungerer det fint. Noen som har prøvd?

Dette er interessant ,  kunne tenkt å gjøre et forsøk på SEC ' en  det er jo godt nytt for oss med eldre biler

Det står " gjør det selv " på produkte  ?  Men på Sikkerhetsblade deres så står det at det skal utføres av kvalifisert personell .

Posted

Bilen min er tom for gass ,  hvordan man vakuumere vet jeg ikke noe om .  Har sendt en forespørsel til Envirosafe om mer info .

Da er det vel bare å kjøpe gassen og så overlate jobben til et verksted

Posted

Når man fyller et anlegg, tømmer man først ut all veske/gass. Så vacuumerer man anlegget før en fyller nytt på, så det er vanlig framgangsmetode.

Er man veldig i tvil på anlegget, er det kanskje en ide og sjekke for lekkasjer før en fyller på nytt. Til en viss grad vil man se evt lekkasjer med å la anlegget stå litt med vacuum, men det beste, i mitt hue, er å trykksette anlegget med nitrogen og bruke en nitrogensniffer for å sjekke.

Posted

Når man fyller et anlegg, tømmer man først ut all veske/gass. Så vacuumerer man anlegget før en fyller nytt på, så det er vanlig framgangsmetode.

Er man veldig i tvil på anlegget, er det kanskje en ide og sjekke for lekkasjer før en fyller på nytt. Til en viss grad vil man se evt lekkasjer med å la anlegget stå litt med vacuum, men det beste, i mitt hue, er å trykksette anlegget med nitrogen og bruke en nitrogensniffer for å sjekke.

Takker for info Tommern57  jeg lærer hver dag  hehe . Som tidligere nevnt så sendte jeg en mail til Envirosafe om gassen passer til min bil , og gjør den det så bare bestiller jeg den og overlater jeg jobben til proffene

Posted

Meningen med å vakuumere, er at man fordamper alt av fuktighet som måtte befinne seg inne i anlegget. Kokepunkt for vann varierer med trykket. Når det settes vakuum på, vil evt. fukt i anlegget fordampe.

Om gassen passer til din bil er sånn sett ikke så mye å lure på. Envirosafe sier den går til R12-anlegg, som du har.

Posted

Fikk svar ,  vakuumering er ikke nødvendig med gassen de selger til etterfylling . Dersom jeg mistenkte fukt i anlegge så kunne jeg bruke en boks med PRO DRY .

Posted

Fikk svar ,  vakuumering er ikke nødvendig med gassen de selger til etterfylling . Dersom jeg mistenkte fukt i anlegge så kunne jeg bruke en boks med PRO DRY .

Jeg har også sett de har det der, men kjenner jeg er litt skeptisk. Vet ikke om det er noen grunn til det.

Posted

Å fylle et ikke vakuumert anlegg fullt av fukt og drit er garantert å gi et dårlig resultat. Do it right, do it once.

Posted

Det går greit å etterfylle et anlegg som har gass, men lite gass uten a vakuumere, men å fylle et tomt anlegg fullt av luft ville jeg aldri ha gjort - det kan i verste fall gjøre at oljen i kompressoren skummer opp eller ikke transporteres rundt i anlegget, og da blir det havari.

Posted

Eyvind setter i grunn ord på det jeg tenker her. Tar du bilen til noen som driver med sånt, så vil jeg tro de ikke tar rare slanten for å vakuumere. Bare ikke fyll 134a rett på anlegget etterpå.

Posted

Det går greit å etterfylle et anlegg som har gass, men lite gass uten a vakuumere, men å fylle et tomt anlegg fullt av luft ville jeg aldri ha gjort - det kan i verste fall gjøre at oljen i kompressoren skummer opp eller ikke transporteres rundt i anlegget, og da blir det havari.

Men vil ikke et anlegg som har lekt ut gass inneholde luft? Eller er enda trykke for høyt til at luften slipper inn?

Har litt dårlig effekt på 211n, så en service på ACen må gjøres..

Posted

Men vil ikke et anlegg som har lekt ut gass inneholde luft? Eller er enda trykke for høyt til at luften slipper inn?

Har litt dårlig effekt på 211n, så en service på ACen må gjøres..

Så lenge det er gass på anlegget vil det ikke lekke inn luft nei, luften kommer inn når det er praktisk talt tomt, altså ikke noe mer overtrykk.

Posted

Eyvind setter i grunn ord på det jeg tenker her. Tar du bilen til noen som driver med sånt, så vil jeg tro de ikke tar rare slanten for å vakuumere. Bare ikke fyll 134a rett på anlegget etterpå.

Frode det er noe her som jeg ikke skjønner , du sier " Bare ikke fyll 134a rett på anlegget etterpå " ?? Det skjønner ikke jeg , hvorfor ikke ? hva skal man gjøre ?

Som du sikkert skjønner så har jeg ikke noe peiling når det gjelder bil / motor

Posted

R134a er den gassen som erstattet r12 tidlig på 90-tallet. Bytter man olje, så "kan" R134a fylles rett på r12-anlegg, men det gir dårligere effekt, og større fare for lekkasjer. R134a vil slippe ut gjennom en mye mindre åpning enn r12, så et anlegg som fungerer fint i årevis med r12, holder fort bare en sesong med r134a.

Grunnen til at r12 ble faset ut, er at den ødela ozonlaget.

Jeg har prøvd R134a på r12-anlegg, og anbefaler det absolutt ikke.

Envirosafe har jeg mer trua på, men skulle gjerne sett mer erfaringer. Jeg har ei pakke med noe som heter duracool liggende på posten, som jeg tenkte å prøve på 124'n min. Jeg kjøpte den før jeg fantEnvirosafe . Det der ut til å være omtrent samme greiene.

• 4 weeks later...
Posted

Hadde planer om å fylle på gassen i dag  , var å min lokale verksted de ville ikke gjøre jobben de hadde sitt egen gass og utstyr . De hadde ikke vært bort i / sett  produkter i fra Envirosafe

Er det noen her som har testet dette ?

Jeg mangler en overgang fra hurtigkobling til gjenger som er å min bil  . Det som følger med i settet fra Envirosafe passer ikke på min bil i

Her er en video om påfylling av gass

Posted

Kjedelig, da.

Den gassen de har, r134a, vil jeg fraråde å bruke på 126’n din, som har R12-anlegg. Jeg prøvde på min tdt, og det fungerte dårlig.

Du trenger overganger for koblingene. Disse f. Eks: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F123227866187

Jeg har sett dem her i Norge for 400,- / stk, så det er ganske stor variasjon i pris.

Jeg mener fortsatt at hvis anlegget er helt tomt, så bør det valuumeres før du har på ny gass. Det burde i hvert fall verkstedet kunne gjøre for deg.

Posted

Ikke godt å si, men jeg merker meg "til etterfylling". Der er jeg enig. Om det er gass på fra før, og man etterfyller med mer, så er det ikke nødvendig å vakuumere. Hvis det er HELT tomt, så kan fukt ha kommet inn, og da mener jeg at vakuumering er eneste riktige. Du kan jo prøve å dytte ned midten på en av ventilene (ser ut som en litt stor bilventil), og se om det er gass der i det hele tatt.

Posted

Jeg trykket på den ventilen og hørte jeg susing , merket ikke noe lukt .

Du anbefaler om ikke bruke gassen de har, r134a, vil jeg fraråde å bruke på 126’n din, som har R12-anlegg.

Det er det som er veldig forvirrende Envirosafe mener at jeg trykt kan bruke den ?????

Posted

Envirosafe er, etter det jeg kan lese, en ypperlig erstatningsgass for både R134a og R12.

Hvis du hørte noe susing, så betyr det at det fortsatt er (litt) trykk på, og da bør det ikke ha kommet fuktighet inn. Da tror jeg det bør være helt greit å fylle på ny envirosafe. Det betyr også at det ikke er noen store lekkasjer i systemet ditt.