Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en s211 med elektrisk bakluke som er litt brå når den skal igjen.

Den åpner helt opp uten problemer, men når jeg trykker på knappen å den kommer ca halveis ned så smeller den igjen bare. Akkurat som om ingenting holder igjen.

Dempere er i orden, så lurer om det er noe med hydraulikken?

Posted

Hva skjer hvis du stopper den med knappen før den har kommet halvveis etter åpning?

Demper og potensiometer på høyre side, hydraulikk på venstre side.

Posted

Skulle tro demper var gåen, akkurat som på en manuell luke: ingenting holder igjen eller hjelper til for åpning.

Hydraulikk uten luft er kompakt og gir ingen fjæring. Ventiler for bade pluss og minus bevegelse er stengt og holder luke I posisjon. 

Posted

Skulle tro demper var gåen, akkurat som på en manuell luke: ingenting holder igjen eller hjelper til for åpning.

Hydraulikk uten luft er kompakt og gir ingen fjæring. Ventiler for bade pluss og minus bevegelse er stengt og holder luke I posisjon.

Så det er kun demperne som holder igjen luka på tur ned? Får se på det igjen en dag da jeg har nye dempere liggende, men jeg prøvde å få sammen den som sto i og jeg hadde ikke sjangs til å få rikka den (prøvde kun en demper)

Posted

Dette er jo bare hvordan man kan tenke seg til at det skal virke. Stengte ventiler er vel en overdrivelse, for man klarer jo å skyve luka igjen etter man har stoppet den. Så man skulle jo tro at det var strupeventiler I det minste..her kan jeg lett ta feil :shock:

https://www.ebay.de/itm/Mercedes-S211-Hydraulikpumpe-Pumpe-Heckklappe-2118000848-2118000848-A21180008-D/263648099170?hash=item3d62a6bb62:g:yjMAAOSwzFxa5zFr

Eller komplett paket: https://www.ebay.de/itm/MERCEDES-W211-E-CLASS-ESTATE-COMBI-REAR-TAILGATE-HYDRAULIC-AUTOMATIC-PUMP-SET/322905701229?epid=1322964315&hash=item4b2eadfb6d:g:BJgAAOSwoG5Z8kBb

Kunne jo vært spennende å høre hva et slik original verksted diagnostiserer det til 8)

Posted

Jeg ble litt inspirert av denne tråden, samt at det virker som det er noe olje av nor slag i bakluka på 211'n vår. Det med olja får jeg forske mer på, for det fant jeg ikke ut av. 

Luka på vår har oppført seg tilsvarende så lenge vi har hatt bilen, 5,5 år nå. For 3-4 år siden kjøpte jeg begge demperne nye, men byttet bare venstre. Det hjalp ikkno, så den andre ble bare liggende, til i dag. Nå er den høyre også byttet, og luka oppfører seg helt annerledes. Den går mye saktere ned, og først like før den lukkes helt, får den ekstra fart og lukkes ordentlig. Det virker i hvert fall mye mer riktig nå, selv om den fortsatt går ganske fort helt til slutt.

Posted

Jeg ble litt inspirert av denne tråden, samt at det virker som det er noe olje av nor slag i bakluka på 211'n vår. Det med olja får jeg forske mer på, for det fant jeg ikke ut av. 

Luka på vår har oppført seg tilsvarende så lenge vi har hatt bilen, 5,5 år nå. For 3-4 år siden kjøpte jeg begge demperne nye, men byttet bare venstre. Det hjalp ikkno, så den andre ble bare liggende, til i dag. Nå er den høyre også byttet, og luka oppfører seg helt annerledes. Den går mye saktere ned, og først like før den lukkes helt, får den ekstra fart og lukkes ordentlig. Det virker i hvert fall mye mer riktig nå, selv om den fortsatt går ganske fort helt til slutt.

Får prøve å bytte de å se om det hjelper, jeg satt bare inn den orginale igjen da de nye virket så trange å få over kula så jeg orka ikke å plages med det den dagen jeg holdt på :lol:

• 2 weeks later...