Jump to content

Tesla Model X må kjøre 580.000 km før den slipper ut mindre C02 enn denne


_s_y_v_e_r_s_e_n_

Recommended Posts

Den rapporten er grundig plukket fra hverandre og konkludert med at det rett og slett er direkte feil. For det første er tallene som er brukt utdaterte (tysk strømmix i 2017 har 70% mer fornybar energi enn i 2013 som er brukt her), for det andre er urealistisk lave utslippstall (NEDC) lagt til grunn for fossilbilen, for det tredje er en diger SUV i GLS-størrelse med over 500 hk sammenlignet med en personbil med minste dieselmotor, for det fjerde er dataene for elbilen basert på synsing og antakelser. Man skal heller ikke se bort fra det faktum at mens fossilbiler legger igjen giftige stoffer i form av eksos (dog ikke så veldig mye som Euro 6, men ennå noe) produserer ikke en elbil noe som helst lokal forurensning ut over det støvet som produseres eller virvles opp av hjulene på enhver personbil.

 

Altså, verdiløst. Men ikke mye annet å regne med en rapport finansiert av.. nettopp, produsenter av tyske dieselbiler.. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Etter 580000 km vet jeg ikke om en Tesla er kjørbar lengre? De topper jo allerede alle klagesakene i forbrukerrådet.

Jeg satser nok heller på en klassisk Mercedes med samme kjørelengde på telleren, og som kan gå i 500000 km til, og med et lykkelig smil om munnen åpner jeg takluka og gir fullstendig f... i CO2.

Nå hører jo jeg til 'tvilarane', og en teori som nevnes oftere og oftere blandt 'våre' eksperter, er jo at dagens CO2-utslipp kun bidrar til å holde unna en global nedkjøling, som jo Brundtlandkommisjonen faktisk engang fortalte at ville komme. Snart. Innen nå. Sånn omtrent. Og henne tror jo alle blindt på! Eller...?

Og i en tid da alle forteller om all isen som smelter nede på sydpolen, og svære isflak som løsner slik de alltid har gjort når breene kalver, så kan det jo være artig å få med seg den nye kulderekorden fra NASA; de har målt -98,6°C på isen der nede. Jadda!  8)

 

Med vennlig og 'hot' sommerhilsen, Olaf  :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker biler og har hatt mange gjennom mange år. Gleder meg til hver kjøretur om det er med den lille EL-bilen eller den fantastisk flotte C 205 250 CDIen.  Jeg bryr meg lite om NOX og CO2. Har fått prøve Tesla noen ganger,si hva du vil.  En spesiel opplevelse hver gang,drar som en stor AMG MB lydløst. JA TAKK ,begge deler om mann er glad i bil. God tur/sommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser nok heller på en klassisk Mercedes med samme kjørelengde på telleren, og som kan gå i 500000 km til, og med et lykkelig smil om munnen åpner jeg takluka og gir fullstendig f... i CO2.

 

 

Det gikk an til og med 124. Etter det ble det alt for mye dyrt dilldall som ryker hele tiden, noe som er felles for alle nyere biler.. :P

 

Link to comment
Share on other sites

  diger SUV i GLS-størrelse med over 500 hk

 

Jeg trodde de sammenlignet med en Tesla, den har vel en nominell effekt på rundt 100hk?

 

Stemmer nok det Kenneth. Tesla model X 100D er oppgitt med 107hk (79kW) i vognkortet. :)

 

Da kan man flisespikke seg inn i evigheten. Med ytelser sammenlignbar med en fossilbil med over 500 hk. Drøyt 3 sekunder på 0-100 er det ikke så alt for mange store SUVer som klarer. At drivlinjen ikke er egnet til runde på runde på runde på Rudskogen fordi man får "restricted power" etter en stund er lite vesentlig for de aller fleste. Det blir som å klage over at bensintanken fort blir tom på en fossilbil med stor motor om man råkjører - det er bare sånn det funker. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...