_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Hvordan anslår man verdien med hensyn til forsikringen? Hvem har den beste ivaretatte forsikringen for bilen? Jeg fikk beskjed om å få en verditakst fra Mercedes-Benz. Hva med dere? Innkjøpsverdi er jo forskjell fra salgsverdi? Når bilene er håpløst å anskaffe i Norge Quote
E_S Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Et alternativ er å dra til Tyskland og gjennomføre en "Oldtimer-Wertgutachten" der. Da får man en detaljert rapport over bilens tilstand og et anslag på bilens verdi, både markedsverdi og gjenskaffelsesverdi. Om det finnes noe tilsvarende i Norge vet jeg ikke, men aldri hørt om det. I hvert fall helt sikkert at det lønner seg å få gjort dette før noe skjer, ikke etterpå.. Quote
Sven Håkon Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Er det ikke dette LMK-tilknyttede personer er til for? MBKN har en håndfull av dem som vel bør kunne gi en realistisk takst? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 5, 2018 Author Posted July 5, 2018 Sikkert flere som kan utføre dette, men det virket ikke som forsikringsselskapet jeg har, hadde noe særlig peil på dette. Fikk beskjed om at Bilextra bland annet, av alle steder??? Utfører slikt. Det virker for meg helt fjernt. Men fikk også beskjed om at bos utfører verditakst på biler,noe jeg anser som mer realistisk enn Bilextra. Quote
E_S Posted July 5, 2018 Posted July 5, 2018 Sikkert flere som kan utføre dette, men det virket ikke som forsikringsselskapet jeg har, hadde noe særlig peil på dette. Fikk beskjed om at Bilextra bland annet, av alle steder??? Utfører slikt. Det virker for meg helt fjernt. Men fikk også beskjed om at bos utfører verditakst på biler,noe jeg anser som mer realistisk enn Bilextra. Høres ut som du har truffet en person som ikke kan noe som helst om bil, som bare kom på det første bilrelaterte som poppet opp i hodet hans/hennes og foreslo det. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 5, 2018 Author Posted July 5, 2018 Du sier det jeg tenkte når jeg hørte det, men han lot meg vente pga at han skulle høre med sine kolleger om det. Og kom da med dette svaret. Han foreslo dog at jeg i mellomtiden skulle sette verdien selv, og høyne forsikringssummen, noe jeg gjorde. Men det er jo mine egne betrakninger om hva jeg eventuelt kan få om jeg skulle selge dem. En annen ting er jo anskaffelse av en tilsvarende bil, som må finnes i eventuelt Tyskland. Å det er her problemet mitt er. Jeg vet jo det at disse bilene ikke vokser på trær her hjemme. Skal jeg få en tilsvarende bil om uhellet er ute, så blir jo prisene i for eksempel Tyskland mye høyere enn mine anslagsvis salgspris her hjemme i Norge Quote
E_S Posted July 6, 2018 Posted July 6, 2018 Da jeg skulle anta verdi på min bil tok jeg utgangspunkt i hva jeg mener en bil i tilsvarende stand koster å skaffe i Tyskland. I Norge er det uansett umulig å finne noe tilsvarende, da det finnes mindre enn fem biler av samme type. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 7, 2018 Posted July 7, 2018 Har forsikring i Storebrand og hørte ikke noe om takst da jeg forandret forsikringen på 190´n til veteran med kasko. Betaler kr 94,- pr. mnd. Nå er jo dette nyere veteran. Veteran nyere enn 1981 heter forsikringen. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 7, 2018 Author Posted July 7, 2018 Da jeg skulle anta verdi på min bil tok jeg utgangspunkt i hva jeg mener en bil i tilsvarende stand koster å skaffe i Tyskland. I Norge er det uansett umulig å finne noe tilsvarende, da det finnes mindre enn fem biler av samme type. Jeg vurderte dette, men jeg var svært usikker på hva jeg skulle gjøre, da jeg spurte om hva som var riktig. Noe jeg ikke fikk svar på. Men, nå skal jeg forske litt mer i det. Kommer tilbake med informasjon Quote
E_S Posted July 7, 2018 Posted July 7, 2018 Da jeg hadde en gammel Trans Am og Amcar-forsikring måtte jeg selv oppgi forsikringssum på bilen, og det var veldig greit. Forsikrer man bilen i overkant slik at man er sikker på å få gjenskaffelsesverdi blir forsikringen dyrere. Uansett er det særdeles viktig - spesielt på eldre biler som ennå ikke er veteran, å informere forsikringsselskapet om at det ikke er snakk om en ordinær nedkjørt rusthaug som ruller sine siste kilometer før skroten. I mange forsikringsselskaps øyne er for eksempel en 30 år gammel 124-bil verdt 10000,-.. Quote
Olav Posted July 7, 2018 Posted July 7, 2018 Jeg var på et lite treff i en annen bilklubb i dag, og der var det flere som snakket varmt om Amcars forsikringsavtale med IF. En av dem jeg snakket med hadde en rimelig spesiell bil (ikke amcar), og hadde fått gunstig forsikring gjennom denne avtalen. Bilen ble da besiktiget av en representant for Amcar/if som går grundig gjennom bilen og dokumenterer tilstand og fastsetter verdi. https://www.amcar.no/amcar+forsikring/ Quote
Olaf Posted July 8, 2018 Posted July 8, 2018 Enig med Olav, dette må da være den beste? https://amcar.no/amcar+forsikring/pris-+og+produkter/906/klassikerforsikring.html Veteranforsikring Norges beste forsikring for veteranbil - uansett hvor bilen kommer fra! Kjøretøy 1963 og eldre – fri kjørelengde. Trafikk/Ansvar, brann/tyveri og kasko kr 350,- pr. år Kjøretøy 30 år og eldre, men nyere enn 1963 – kjørelengde inntil 8.000. Trafikk/Ansvar, brann/tyveri og kasko kr 500,- pr. år Bilen er automatisk forsikret for inntil 300.000 kroner, med mulighet for utvidelse av forsikringssummen hvis nødvendig (kr 170,- pr. 50.000,-). Egenandelen ved kaskoskade er kr. 5.000,- eller kr. 10.000 hvis bilen kjøres av et ikke-medlem på skadetidspunktet. Det stilles krav til at bilen skal være tilnærmet original, og kjøretøyet skal være i samsvar med vognkortet. For mer omfattende ombygde kjøretøy, trykk her. Bilen må besiktiges: En besiktigelse og bilder av bilen er nødvendig for å kunne kjøpe denne forsikringen (kasko). Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted July 9, 2018 Posted July 9, 2018 Jeg forsikret evoen for en mill, den 190'n med kompressor for 200 og en 88 190 til 50 000. Dette er priser jeg har satt. Ved et uhell eller tyveri ønsker de av du har noen før bilder Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Recommended Posts