Jump to content

Mye støy fra dekk w164

Texasgalten

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg originale AMG felger med 295 40 20 dekk til min ML320 w164. Men det støyer noe voldsomt. Denne bilen er jo godt isolert, men jeg ble sjokkert over hvor mye støy det ble med disse hjulene. Noen tips her? Er det dekktypen som støyer? Eller er det bredden og lite gummi som gjør det? Er Federal dekk.

Takk for svar. Men AMG variantene ble vel mye levert med disse hjula? Synes det er litt rart at man leverte en ny bil av denne klasse med slik støy. Er vel 295 40 20 som er standard dimensjon. Vil det feks blitt bedre med 295 45 20 dekk? Eller 285 45 20?

Det står ukenummer og årstall prega i gummien på dekket. F.eks 4912, indikerer uke 49 i 2012. Detta tallet står inni en sånn "oval" i støpen på dekksiden.

Dekk kan holde mange år, sålenge de lagres kaldt og mørkt. Varme og sol er gummiens fiende.

Jeg har en 1998 modell bil her som står på dekka den forlot fabrikken med. Helt forferdelig hvor de støyer. Har bestillt nye dekk til den. Lasta ned en støymåler på telefon og har tatt målinger i bilen under kjøring. Når jeg får satt på de nye, skal jeg måle på nytt på samme asfalt og samme fart. Jeg tipper det skal bli veldig stor forskjell.

DSC_5977b.thumb.jpg.737712644e2268dcffcf17ee602c878c.jpg

Her er det nok flere ting som spiller inn. V-mønster er etter min mening pent når man har brede dekk, men den største ulempen for meg er støynivået. Med mindre du har ML'en din for å bedrive sportslig kjøring så spiller det nok ingen stor rolle for veigrepet om du har V-mønster eller ei. :)

Alderen på dekkene spiller også en rolle, men det føler jeg at tommern har dekket (!) godt nok allerede.

Jeg kjører selv en GL450 2009 modell (X164), med 295/40-21 dekk på AMG-felger, og opplever ikke noe stort til dekkstøy i det hele tatt. Jeg kjører på Pirelli P-Zero dekk som nå er et drøyt år gamle. Jeg vurderte å gå ned til en lavere dimensjon, men fant ut at dekkene da blir for smale for mine 21x10" felger.

Jeg tror du vil oppleve at du får et lavere støynivå ved å bytte til nyere dekk, men husk også på at dekk i denne dimensjonen slites forholdsvis fort og at lite støy gjerne betyr mykere gummi og høyere slitasje.

Nå er det vanskelig å ha noen total oversikt over alle merkene der ute. Dersom du går på f.eks dekkonline.com og slår inn riktig størrelse, så kommer det opp en mengde dekk.

Dersom du i tillegg går i ruta "søk etter" og velger støy, så sorterer siden etter fabrikantens støytall.

Støyen er oppgitt i dB, og dess høyere tall, jo mer støy. dB er en logaritmisk skala, så 3dB er bortimot en dobling av den genererte støyen

Har ikke tru på at en størrelse opp/ned vil gi den enorme forskjellen med samme dekktype.

Fant du noe produksjonskode på de du har?

Har du sjekket for trapping?

Da jeg kjøpte nye dekk til 211en i fjor gikk jeg for noen Goodyear-dekk som var merket som veldig støysvake, noe de også var - lydmessig var det omtrent som å gå over til vinterdekk sammenlignet med Hankook-dekkene jeg kjørte med tidligere. Dersom du ønsker mindre støy kan det være verdt å lese seg opp på hvor mye de forskjellige typene skal støye - du kan f.eks. se litt på denne listen her, så ser du at det er store forskjeller.

Men som andre også påpeler her; Dekk som har blitt 'harde' bråker enormt mye mer enn 'ferske' dekk.

Takk for tips.

Kan der ha noe for seg å gå ned til 285 40 20? Evt 295 45 20? Eller 285 45 20? Vil det gi mindre støy?

Har fått anbefaling på Falken Azensis. Noen som kjenner dette dekket? Er det støysvakt dekk?

Mvh Åge

Falken Azensis er, sammenliknet med de jeg har på min, 2 dB mer støyende i følge produsenten, men de har også en E-rangering fra produsenten hva forbruk angår, så det er nok litt mer motstand i de sammenliknet med andre merker. Mine Pirelli-dekk har til sammenlikning en B-rangering hva forbruk angår i den samme dimensjonen som du etterspør.

I samme dimensjon ser jeg at Falken Azensis koster 2.098,- pr dekk, mens Pirelli P-Zero koster 2.775,-. Begge deler hos Dekkonline.com.

• 3 weeks later...