Guest Tore Robert Klerud Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Hallo folkens. Har endelig fått et tilbud om å bytte bilen min - en som kjenner til forrige eier og litt av historikken rundt bilen min er veldig interessert i å overta den, men han sliter med å bli kvitt sin egen. Dermed dukker spørsmål om verdi opp dersom jeg skal ta den i bytte: 1998 E200 sedan, Classic-utgave i mørk blå metallic med sort stoff, bestilt fra fabrikk med original senking men ellers så godt som null utstyr, tror jeg. Så, fordelene: Eneiers bil kjøpt ny i Norge, gått kun 70.000 km, og skal være ekstremt strøken. Jeg skal se på den til helgen, og har sagt at dersom jeg tar hans i bytte så er det for å selge den videre, ergo må jeg beregne meg en viss margin. Hva tror dere i utgangspunktet? 179 ut, 169 inn? Enda lavere? En helt annen sak: Selger jeg min må jeg jo ha noe annet å kjøre med. Har vurdert både Audi og Volvo, men de blir for dyre. BMW kjenner jeg mindre til, men jeg frykter at en slik bil er billig nok, men for dårlig kvalitetsmessig (eller?). Gidder ikke kjøpe en 210 til på grunn av rustproblemene selv om det er gode biler å kjøre, og 211 er for dyr foreløpig. C-klasse har jeg aldri likt (unnskyld!). Men så kom jeg på at det kunne vært greit å slippe å låne faderns Tahoe eller Audi Quattro for å komme på hytta - lurer derfor på hva dere mener om ML. Er det tilsvarende rustproblemer på dem? Hva får man med grønne skilter for rundt 250´? Eller skal jeg mimre fra gamle dager og finne meg en fin CE coupe, eller til og med en CE cab, eller.... Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Her må nok noen andre inn på banen, men det eneste aberet med ML sånn som jeg ser det er ett relativt høyt forbruk. Så du bør ta høyde for det før du kjøper deg en. Du får den ikke under literen. En annen ting er at 230'n, som er den billigste, ikke blir levert med automat. Derfor skulle jeg, hvis jeg skulle hatt en ML (noe jeg egentlig kan tenke meg, fine biler), gått for modellen over 230'n: 320. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Mannen sammenligner ML med bl.a. Tahoe - tror ikke forbruk er noe tema da!! Skjønte heller ikke det med BMW - som faktisk lager veldig gode biler, med god kvalitet de også! Før var det gjerne slik at MB var klassens udiskutable ener - slik er det vel ikke nå; de andre ligger tett opptil, og noen helt sikkert forbi også! Nyt tiden på biljakt - det er himla gøy!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Mannen sammenligner ML med bl.a. Tahoe - tror ikke forbruk er noe tema da!! Det var ikke sånn jeg tolket det han skrev, han nevnte ingenting om forbruk...Det eneste han skrev var at han ville slippe å låne faderns Tahoe eller Audi Quattro...Det med forbruk var MIN oppfatning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Prisen fro en E200 vet jeg ikke men det ligger nok i det området du nevner. Har ikke hørt noe negativt om ML til dags dato og jeg hadde tatt en ML foran alle andre SUV/4x4, stor bil, god å kjøre.Når det gjelder forbruk så kan den fås i 270CDi og da er det godt under literen på mila, ellers så fås den jo i 320, 320CDi, 400CDi, 500 og 55AMG osv.... alt etter som lommeboka befaler.... Kvalitetsmessig så er ikke Tahoe noe match for ML, 100% bedre kvalitetsmessig så prøv en, men 230 er etter min smak alt for liten motor til denne bilen, 270CDi er et minimum. Lykke til i jakten på ny bil...... Sjekk denne: http://www.autoborsen.no/ab2/search.wa?_cmd=view&id=135164&amsTypeOffset=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Er helt enig. Hvis jeg skulle hatt en ML hadde det blitt en 270CDi, og som Frode Larsen sier går denne på under literen. Men, til drøye 250' er det kun 230 og 320 du har å velge i mellom og da hadde jeg klart valgt 320. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Gamle M-klassen fåes ikke som 320 cdi. Kun 270 cdi og 400 cdi på dieselsiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Har ML230 identisk motor som E230? (M111,4-syl,150hk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Er helt enig. Hvis jeg skulle hatt en ML hadde det blitt en 270CDi' date=' og som Frode Larsen sier går denne på under literen. Men, til drøye 250' er det kun 230 og 320 du har å velge i mellom og da hadde jeg klart valgt 320. Lykke til![/quote'] En annen fordel med 270cdi, er at diesel-utgavene er bygget i østerrike, mens de med bensin er bygget i USA. Såvidt jeg har skjønt. Det skal visst ha ett og annet å si for kvaliteten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Er helt enig. Hvis jeg skulle hatt en ML hadde det blitt en 270CDi' date=' og som Frode Larsen sier går denne på under literen. Men, til drøye 250' er det kun 230 og 320 du har å velge i mellom og da hadde jeg klart valgt 320. Lykke til![/quote'] En annen fordel med 270cdi, er at diesel-utgavene er bygget i østerrike, mens de med bensin er bygget i USA. Såvidt jeg har skjønt. Det skal visst ha ett og annet å si for kvaliteten.Iallefall de to første produksjonsårene (-97/-99) skulle det ha noe å si på kvaliteten på biler skrudd sammen i USA. Ryktes det. Forøvrig skal samtlige av den nye M-klassen skrues sammen i USA grunnet amerikanske tollregler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Har ML230 identisk motor som E230? (M111' date='4-syl,150hk)[/quote'] Det skal være samme motor i E 230 W210, C 230 W202 og ML 230 W163 ja. Alle har 2295 ccm, samme boring, samme dreiemoments/effektkurve, samt at alle har 150hk og 220nm fra 3700-4500. Så er nok samme motor. Jeg ville valgt ML 270 cdi hvis man skal ha W163. Nettopp fordi den er laget i Østerrike og fordi det er en fin motor til bilen hvis man ser bort fra litt vel støyende motor på lave turtall (5 sylindret). Motoren gir bilen helt greie ytelser uten at den blir racerbil, og forbruket er relativt beskjedent. Det er heller ikke store problemer med henger bak. Skal du ha bil med bensin kjøper man ikke "traktor" likevel. ML 270 cdi er mitt billigste tips altså. Hvis du vil ha en bedre bil med større motor så sats på enten ML 400 cdi eller ML 500. ML 55 AMG er også greit. 320 blir litt lat og tørst. Så hverfor ikke da gå på en 8'er. Lyden er grom i alle bensinutgavene og 400 cdi. 270 har litt "caravelle"-lyd. Derfor valgte jeg 320 cdi fremfor 270 cdi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Har ML230 identisk motor som E230? (M111' date='4-syl,150hk)[/quote'] 270 har litt "caravelle"-lyd. Derfor valgte jeg 320 cdi fremfor 270 cdi okey,er jo "bare" litt over 100000kr i prisforskjellpå de to motorene.men,koffer ikke!lyden må jo stemme med resten av bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Det er kanskje bare meg, men jeg synes 270'n har en fin lyd, jeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 På min daglige joggetur (sant!) så løper jeg forbi en relativt strøken enebolig i vannkanten - der står det en ML 55 AMG i oppkjørselen. Nesten verdt turen alene!? Og Espen - ikke ta meg så seriøst!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 På min daglige joggetur (sant!) så løper jeg forbi en relativt strøken enebolig i vannkanten - der står det en ML 55 AMG i oppkjørselen. Nesten verdt turen alene!? Prøvde en ML55 Amg for en måned siden heftig bil!!!!skiftet plugger på den!"bare" 16 stykker.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 På min daglige joggetur (sant!) så løper jeg forbi en relativt strøken enebolig i vannkanten - der står det en ML 55 AMG i oppkjørselen. Nesten verdt turen alene!? Og Espen - ikke ta meg så seriøst!!Skal prøve... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 " okey,er jo "bare" litt over 100000kr i prisforskjellpå de to motorene.men,koffer ikke!lyden må jo stemme med resten av bilen?" Jeg synes en Mercedes skal ha 6'er minst. Spesielt viktig synes jeg dette er på en dieselmotor da jeg mener dieselfirere høres forferdelig ut. Men det er jo bare min smak. Bensinfirerne er greie. Før vi bestilte W211 prøvde vi en 270 cdi. Den skuffet litt på skyvet og lyden i forhold til det jeg var vant med i min forrige MB 300 E W124. Skyvet var nok det samme omtrent, men det føles tregere i en mer støyisolert bil. 6'er lyden i 320 cdi samt et mye bedre drag uten at drivstoffutgiftene steg nevneverdig og forsikringen den samme pluss at den sannsynligvis er mer populær og sjelden som brukt (= god andrehåndsverdi) gjorde at det ble 320 cdi. Vurderte også 400 cdi og S-klasse. Men 400 cdi ville være å overdrive da den ble mye tyngre og dyrere og litt kjappere, men bruker mer og koster trolig mer å forsikre. I tillegg faller den kanskje mer i pris. S-klassen var litt utdatert i forhold til den mer moderne E-klassen. Neste gang blir det enten E-klasse facelift E 320 cdi V6 eller nye S-klasse med samme motor. Hadde jeg kjørt mindre ville det blitt bensinmotor, men kjører nesten 50 000km i året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tore Robert Klerud Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Du verden - her var det mange råd, ja. Joda, jeg skal bruke bilen til og fra jobb, og med rundt 40.000 km i året så har forbruk litt å si, selv om jeg tåler å kjøre Chevyen til far når jeg skal på hytta. Hadde derfor håpet på en ML270CDI, men som dere sier er det kanskje umulig å finne en slik for denne summen, i hvertfall når skinn, automat og litt stæsj er ønsket. Visste forøvrig ikke at diesel-MLene er bygd i Østerrike, trodde alle ML var amerikanske. Men nå har jeg som dere vet litt høyere toleranse for amerikanske ting enn de fleste andre her på lista - synes til og med Tahoen til min far er en glimrende bil, og den har det aldri vært NOE tull med, samt ALT som det var det MINSTE å utsette på kvalitetsmessig ble byttet på garanti uten spørsmål - inklusive motorstyringen, selv om både verkstedet og vi egentlig trodde mikroskopisk "rykking" på lave rpm hadde med AC-clutchens inn- og utkobling å gjøre. Dessuten har jeg faktisk kjørt den på 1,04 hjem fra hytta i Fåvang en natt for noen år siden, med cruise controllen på 110 kilometer i timen - det er ikke dårlig med en luftmotstandskoefissient omtrent som Postgirobygget... Takker også for bekreftelsen på at jeg er i nærheten av korrekt prisoppfatning på den foreslåtte innbyttebilen. Skal se på den til helgen. Betraktningene om BMW-kvalitet var ikke så seriøst ment. Hvis man sammenligner eksempelvis den E300TDTen jeg har med tilsvarende årsmodell, utstyr og kilometer på en BMW 530 diesel touring så ligger BMWen rundt 50 lapper over, ser det ut til. Jeg skjønner det ikke helt, men det MÅ vel bety at BMW er bedre enn det var kjent for å være for noen år siden? Som sagt, jeg vet lite om BMW i det hele tatt, annet enn at jeg hater den nye 7-serien og elsker den nye 5-serien tilsvarende (i hvertfall utvendig). Men min lommebok strekker seg ikke lenger enn til forrige versjon, så kanskje får jeg finne meg en 525TDS å prøve for å finne ut hva dette egentlig er for noe. Samtidig plager det meg at den gamle drømmen om en R129 SL spøker i bakhodet. Jeg holdt i sin tid på i tre år med å planlegge å kjøpe en 300SL, konstaterte at bilene aldri gikk under 300.000 selv om de ble eldre, og var i ferd med å handle en da en kamerat bråkjøpte en 90 500SL. Hjemstedet mitt er ikke stort nok for to slike biler, spesielt ikke når folk ville trodd jeg bare hermet, mens det i utgangspunktet var jeg som hadde hatt planene, så det ble skrinlagt. Nå vil han ha Corvette og er ute etter å selge SLen, og ettersom jeg er hyret inn til å lete etter Corvette for ham går jeg og sikler litt mer på SLen enn jeg egentlig burde. Selv om disse bilene (nå snakker jeg om 300-versjonen) fremdeles er kunstig dyre her i landet er det kanskje mulig å få inn en fra Tyskland til en noenlunde fornuftig pris nå - det finnes jo endel av disse bilene med ryddig historie og kilometerstand der nede, også. Kameratens 500 blir for ordens skyld ikke aktuell, for det første har jeg for mange V8-motorer å holde med bensin allerede, og i tillegg har bilen hans grått skinn. Jeg vil ha blåsort eller sølv metallic med sort skinn. Eller kanskje burde jeg se på en 300CE cab i stedet. Eller kanskje burde jeg kjøpe en utslitt Opel Combo og bruke pengene på noe verdifullt - var med en bekjent og kjørte hans "nye" 1931 Packard i går, og etter det er det komplett uforståelig hvorfor folk kjøper Munch-malerier... Uansett - takk for innspill, og keep´em coming... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Eller kanskje burde jeg se på en 300CE cab i stedet. Eller kanskje burde jeg kjøpe en utslitt Opel Combo og bruke pengene på noe verdifullt - var med en bekjent og kjørte hans "nye" 1931 Packard i går' date=' og etter det er det komplett uforståelig hvorfor folk kjøper Munch-malerier...[/quote'] Kanskje en Opel combo og en god gammel 300 SEL 6.3 hadde vært det ultimate for deg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.