Sven Håkon Posted June 30, 2018 Posted June 30, 2018 (edited) Ny bruksbil er innkjøpt! Denne gang ble en gammel drøm realisert og følgelig er bilen takløs. Slik så den ut da jeg hentet den: Kort oppsummert er det en én-eiers bil, leaset til en middelaldrende advokat siden førstegangsregistrering den 13. mai 2014. Godt utstyrt fra fabrikk og i en annerledes farge (296 Aragonite Silber) enn de resterende 97% av tilsvarende biler på markedet, som later til å være sorte eller hvite. Jeg hentet den i Dresden i slutten av juni 2018, midt i en varm periode som skapt for cabriolet. Utstyrsliste fra fabrikk: 210A LEATHER 211 EPS STEERING (ELECTRIC STEERING) 211A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE 233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS) 235 ACTIVE PARK ASSIST 237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST 238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP) 23P DRIVING PACKAGE 242 ELECTRICALLY ADJUSTABLE RIGHT DRIVER SEAT W MEMORY 249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING 253 REAR-END COLLISION WARNING AND PROTECTION SYSTEM 266 DISTRONIC PLUS CROSS SUPPORT (DTR+Q) 268 EXPANDED BRAKE ASSIST (BAS+) 269 BRAKE ASSIST PLUS CROSS TRAFFIC (BAS+Q) 271 AUTONOMOUS BRAKE INTERVENTION/WARN. FOR PED. PROT. 275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR) 288 DRAFT STOP FOR CONVERTIBLE (KOF4) 291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG) 296U ARAGONITE SILVER - METALLIC FINISH 300 COLLISION MINIMIZATION BRAKE INTERV./WARNING (CMS) 310 DUAL CUP HOLDER 347 EMERGENCY CALL SYSTEM ECALL EUROPE 386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE 401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL 403 AIRSCARF SYSTEM AT FRONT 409 FRONT LEFT AND RIGHT MULTICONTOUR SEAT 427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED 428 STEER.WHEEL GEARSHIFT BUTTONS/SHIFT PADDLE PAINTED 477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER 501 360 DEGREE VIEWING SYSTEM (SURROUND VIEW) 502 3 YEARS OF MAP UPDATES FREE OF CHARGE 513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION 518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI) 51U BLACK FABRIC ROOF INTERIOR TRIM 527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION 550 TRAILER COUPLING 580 AIR CONDITIONER 628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+) 642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC 739 TRIM PIECES - ALUMINUM 740 SOFT TOP FABRIC BLACK (9C19) 804 YOM 13/1 810 PREMIUM SOUND SYSTEM 875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM A21 SHIFT BY WIRE B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION B54 MBCONNECT - REAL-TIME TRAFFIC DATA K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING P44 PARKING PACKAGE P50 CONVERTIBLE COMFORT PACKAGE P64 FRONT MEMORY PACKAGE R01 SUMMER TIRES R08 18" LT ALLOY WHEEL 5-HOLE DESIGN WITH MIXED TIRES U01 REAR BELT STATUS INDICATION U09 LEATHER-CLAD INST.PANEL + BELTLINE (ART. EMBOSSED) U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE) U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN Kravet til nybilen var enkelt nok; Mest mulig utstyr og 4-sylindret bensinmotor. Annonsen for bilen jeg endte opp med var temmelig anonym, og hadde det ikke vært for at forhandleren som solgte den var presis nok i utstyrslisten hadde jeg glatt hoppet over denne: Som så ofte skjer, ble bilen lagt ut for salg før den var klargjort eller det hadde blitt tatt ordentlige bilder av den. I tillegg stod den på tidenes schtøggeste vinterfelger, og så egentlig litt kjip ut. Ansvarlig selger var dog utrolig hyggelig og behjelpelig, og sendte raskt et knippe høyoppløselige bilder som bedre viste bilens tilstand - dog fortsatt på tidenes grimmeste vinterfelger: Da jeg kom for å hente bilen var heldigvis de originale (fabrikkmonterte) 18" felgene påmontert, noe som løftet utseendet enormt - dog, selv om jeg liker dette felgdesignet godt på 205, synes jeg ikke det kler linjene på 207 noe særlig. I forkant av både kjøp og henting googlet jeg A207 facelift en hel del, og fant en bråte med pressebilder fra Mercedes som hadde en cabriolet i samme farge: Denne bilen hadde noen kledelige 19" felger som jeg tilfeldigvis fant på eBay en ukes tid før bilen skulle hentes, så nok en deal ble gjort, og de originale felgene ble dermed tiltenkt rollen som vinterfelger: Meen, etter å ha fått inspisert bilen nærmere klarer jeg ikke helt å se for meg å ødelegge denne ved å kjøre den gjennom norsk vinter. Riktignok har den overlevd fire vintre i Dresden, men det later ikke til å ha gjort stort med den (selv ikke på undersiden av bilen viser den særlig tegn på dette), men foreløpig er planene lagt for å spare den for vinterbruk. 211en blir dermed degradert til å kun brukes i de kaldeste månedene, og står nå bare og venter på å bli stuet vekk så lenge det ennå er varmt og godt: Edited December 27, 2023 by Sven Håkon Quote
tommern57 Posted June 30, 2018 Posted June 30, 2018 Der var'n ja. Grattis. Vi får håpe det regner i morgen så du får prøvd regnsensoren Quote
Sven Håkon Posted July 2, 2018 Author Posted July 2, 2018 Turen hjem gikk - ikke overraskende - greit, og etter en liten stopp på grensen med kortbetaling av den største enkeltsummen jeg noen gang har gjort, kom både jeg og bilen trygt frem. Kontroll på Mysen førstkommende fredag, siden dette var den eneste trafikkstasjonen som hadde time på denne siden av sommerferien. Litt annerledes tall enn jeg er vant med på slike turer: Quote
tommern57 Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Svarte kjøpet til forventningene? Hva er din umiddelbare reaksjon til komfort, kjøreegenskaper, osv sammenlignet med det du tidligere har kjørt? Quote
MB JON Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Gratulerer med ny bil - her må det straks komme mer info... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Gratulerer med bil! Skal bli moro å se resten av bilen etterhvert. Du har en fitish med instrument foto, så vi får vel sett x antall av dette før det kommer ut hehe Quote
Stian Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 OI! Imponerende forbruk. Keep up the good work, hilsen oss i oljerelatert virksomhet. Jeg regner med at det er enten køkjøring og ikke V8 som har fått det såpass opp. Quote
Sven Håkon Posted July 2, 2018 Author Posted July 2, 2018 OI! Imponerende forbruk. Keep up the good work, hilsen oss i oljerelatert virksomhet. Jeg regner med at det er enten køkjøring og ikke V8 som har fått det såpass opp. Haha, dagens kommentar! Ingen V8 her, det ble valgt bort til fordel for nyere bil. Årsaken til forbruket er mer denne typen kjøring: Gratulerer med bil! Skal bli moro å se resten av bilen etterhvert. Du har en fitish med instrument foto, så vi får vel sett x antall av dette før det kommer ut hehe Takk! Det ble i hvert fall ett til - så langt Gratulerer med ny bil - her må det straks komme mer info... Takker - det kommer mer info om ikke voldsomt lenge Svarte kjøpet til forventningene? Hva er din umiddelbare reaksjon til komfort, kjøreegenskaper, osv sammenlignet med det du tidligere har kjørt? Det er jo ikke så ofte det er slik, men kjøpet var faktisk langt OVER forventningene! Som jeg så vidt antydet i denne tråden har bilen gått litt over gjennomsnittet for tilsvarende type og årsmodell, uten at det finnes ett eneste tegn på det. Den har vært leaset til en middelaldrende advokat (selger presiserte dette) de første fire årene, og vedkommende har tydeligvis tatt enormt godt vare på bilen tross en kjørelengde på +25Kkm årlig. 'Inspeksjonen' i Nederland avdekket heller ingen skuffende overraskelser, og for å sitere Steve; "Jeg har fortsatt ikke funnet én eneste ting som har fått meg til å reagere negativt." Quote
Sven Håkon Posted July 2, 2018 Author Posted July 2, 2018 'Ny bil' holder seg ikke ny særlig lenge: På innsiden er det heldigvis trivelig: Quote
Classic Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Faceliften er virkelig lekker i coupe Montere AMG-pakke da? Synes den tar seg godt ut på disse. Liker også fargevalget, må være deilig å ha lys bil etter alle årene med svart, med tanke på vedlikehold! Quote
hlieberg Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 Gratulerer, liker disse meget godt. Minste motor, fortsatt diesel? Var en tur i England med et par kompiser for et par år siden og leide en (2015) E350d cab. Alle ble imponert over bilen, både ift. kjørefølelse, motor/girkasse og komfort, selv med AMG-understell og 19" på dårlig engelsk asfalt. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 Hvordan ser dere det er en cab eller coupe? Kan ikke se i farta at det står noe sted her hva det er for en bil 🤔 Quote
hlieberg Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 Hvordan ser dere det er en cab eller coupe? Kan ikke se i farta at det står noe sted her hva det er for en bil 🤔 Tja, jeg "hang meg bare på kommentaren" om at det vare en coupé, men hvem vet. Kanskje det er en cab?? Vi får vel vite det før eller siden, når insektene er skrapet vekk fra fronten med litt stålull og nye bilder kommer. Quote
Sven Håkon Posted July 3, 2018 Author Posted July 3, 2018 Faceliften er virkelig lekker i coupe Montere AMG-pakke da? Synes den tar seg godt ut på disse. Liker også fargevalget, må være deilig å ha lys bil etter alle årene med svart, med tanke på vedlikehold! AMG-pakke står på lista, men det var andre ting som var viktigere for meg i første omgang. Fargen er utrolig lekker i virkeligheten, og var noe av det jeg var mest skeptisk til før jeg bestemte meg - alt forsvant da jeg faktisk så bilen for første gang, dog! Gratulerer, liker disse meget godt. Minste motor, fortsatt diesel? Var en tur i England med et par kompiser for et par år siden og leide en (2015) E350d cab. Alle ble imponert over bilen, både ift. kjørefølelse, motor/girkasse og komfort, selv med AMG-understell og 19" på dårlig engelsk asfalt. Takk! Minste motor, men for første gang på nesten 20 år; bensinmotor. En, for meg, kvikk liten firer med turbo på 184hk. Hvordan ser dere det er en cab eller coupe? Kan ikke se i farta at det står noe sted her hva det er for en bil 🤔 Tja, jeg "hang meg bare på kommentaren" om at det vare en coupé, men hvem vet. Kanskje det er en cab?? Vi får vel vite det før eller siden, når insektene er skrapet vekk fra fronten med litt stålull og nye bilder kommer. Hehe, jammen på tide med litt spekulasjoner her Insektene har jeg fortsatt ikke hatt tid til å fjerne, men vi får nyte et bilde av baksiden først da: Quote
hlieberg Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 Godt det var bensin siden det var cab, føler ikke helt at diesel og cab hører sammen, i alle fall ikke 4 sylindret diesel Quote
CHARLIE Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 GRATULERER så mye!!! :supz: Blir kjekt å følge denne tråden. Håper på masse oppdateringer og bilder Quote
Sven Håkon Posted July 3, 2018 Author Posted July 3, 2018 Gratulerer med ny bil Svenni Takk Aleks, gøy å bli med i to-dørs-klubben omsider! Godt det var bensin siden det var cab, føler ikke helt at diesel og cab hører sammen, i alle fall ikke 4 sylindret diesel Helt enig - jeg holdt på å fire på prinsippene et par ganger da det ikke var så mange bensinbiler med riktig specs for salg, men er veldig glad jeg ikke gjorde det.. Selv om forbruket sikkert hadde vært det halve med dieselmotor GRATULERER så mye!!! :supz: Blir kjekt å følge denne tråden. Håper på masse oppdateringer og bilder Takk takk! Har planer om et slags reisebrev om da jeg kjøpte den og hva som har blitt gjort med den, men må bare få satt av tid til det Quote
tommern57 Posted July 3, 2018 Posted July 3, 2018 Det viktigste spørsmålet er: Smiler du når du kjører den? Quote
Sven Håkon Posted July 4, 2018 Author Posted July 4, 2018 Det viktigste spørsmålet er: Smiler du når du kjører den? Det er vanskelig å slå denne på smil-per-mil, ja - plutselig er det greit å kjøre til jobb Nydelig ! Takk! Quote
Sven Håkon Posted July 5, 2018 Author Posted July 5, 2018 Temmelig stas å parkere denne utenfor kontoret på morran mellom alskens sorte og grå familiebiler - for ikke å snakke om å sette seg inn i den igjen på ettermiddagen! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.