Jump to content

Sven Håkons 2014 E200 Cabrio


Sven Håkon

Recommended Posts

5 hours ago, FrodeS said:

Kjedelig. Det kan vel neppe være hærverk heller?

 

klubben har avtale med Riis, de har vel avdelinger over alt?

Jeg tenkte tanken, men håper ikke det - kikket dog etter stein eller lignende mellom panser og frontrute, heldigvis uten resultat.

 

Jeg vil ha original frontrute, så BoS er vel kanskje eneste mulighet da? Så vidt jeg har forstått er det ikke merkeverkstedene som gjør jobben uansett, forrige gang var det faktisk Riis som byttet på 211en (selv om jeg leverte den inn på Autostern). Den gang manglet det diverse klips etter montering, og jeg måtte faktisk levere bilen til Riis i etterkant siden ruta «skled ned» ca 1 cm etter hvert..

 

På denne bilen er jeg litt mer bekymret for nøyaktighet med tanke på AirCapen samt diverse antenner og kameraer, derfor jeg lurer på om noen har anbefalinger. 👌

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag opplevde jeg å punktere to ganger!

 

Første tilfelle var av typen ‘skruehull’ i høyre bakdekk og ble oppdaget før vi kjørte avgårde. Dette fikk jeg raskt og enkelt plugget selv med et kit jeg kjøpte på Biltema, klok av skade etter å ha ventet flere timer på veihjelp (som kom med samme plugg) en natt i Sverige for noen år siden..

 

Med dekket plugget og pumpet opp til riktig trykk kjørte vi avgårde, og alt så ut til å være som det skulle. Men, etter noen mils stirring på høyre bakdekk i displayet som viser dekktrykk, la jeg merke til at trykket begynte å falle i venstre bakdekk! Vi stoppet og fikk inspisert dekket, men fant ingen feil og fylte det opp med kompressoren i bilen. Etter noen kilometer begynte trykket igjen å falle, men denne gangen var det ikke noe godt sted å stoppe før trykket tydeligvis ble altfor lavt og dekket gav etter.

 

B1F53FDB-91C8-4A69-B5F2-D719594C368C.thumb.jpeg.bec937b271db27ce9b2f6c3658d3535d.jpeg

 

Temmelig motløs etter dette, var det tross alt godt å kunne montere reservehjulet som jeg fikk ettermontert hos MBenzNL da jeg kjøpte bilen - også dette en beslutning basert på tidligere opplevelser. Selv om funksjonen selvsagt er viktigst her, må det vel likevel være lov å si at det ser litt teit ut med reservedekk:


FF5566EA-449B-48B8-A787-81A0321E3257.thumb.jpeg.890780ace546cbdefb8475509a874afc.jpeg


I ettertid ser jeg at vi absolutt burde ha stoppet tidligere, men antakelig har dekket blitt slitt/svekket av å ha blitt kjørt flere korte strekk med lavt trykk slik at dette kanskje hadde skjedd snart uansett. Man kan kanskje kalle det et slags lyspunkt at det skjedde ganske nær hjemme og ikke midt oppå Valdresflya når det først skulle skje.

 

Siden vinterlagring har ventilen lekt mens bilen har stått parkert, noe som akkumulert sett nok har blitt en del kilometer med lavt trykk. Skjerpings for slapp oppfølging av både dette og dekkets tilstand for min del! Nå gjenstår bare å prøve å få tak i ett eller to passende dekk fortere enn svint, siden planen er å kjøre på tur igjen over helgen - hyl ut om du har noen dekk i 255/30-19 liggende 😱🙏

 

 

 

Edited by Sven Håkon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ordner seg for snille gutter, heter det visst, og tydeligvis har jeg vært snill nok i det siste. Etter et par kjappe telefoner viste det seg at Dekkmann Skøyen kunne levere nye dekk på dagen - dessverre ikke Continental som jeg ønsket, denne gangen ble det Gislaved. Jeg har aldri prøvd Gislaved før, men valgte å gi det en sjanse for å komme videre med ferien 😄

 

819979F5-8B4F-46E8-8BD4-1AC0B9BC4CB8.thumb.jpeg.34e3810c1fa8ca386de4936e42aa9e22.jpeg


06FEEFD4-20A8-4F9A-BE2F-DA2759312752.thumb.jpeg.4ad4769aecb994702a27cd403d4e8f47.jpeg

 

Ifølge selger er det bra dekk for prisen, noe som vel ikke egentlig sier så mye om dem..

 

 

Dekket som hadde revnet på innsiden har tydeligvis fått en god del mer belastning enn ønskelig, noe som nok antakelig også har blitt forsterket av lav sidevegg og bittelitt camber. Jeg har i hvert fall lært min lekse om å kjøre med for lite luft:

 

1E75705B-69F2-46F7-8B08-BC17F444EC35.thumb.jpeg.34c424b179a06c3a4af6203969523eaf.jpeg

 

26EF477F-C2CC-4A92-816A-C9922A48C0DA.thumb.jpeg.f54dec27ee47e162d61fb73f2bb0fdb0.jpeg

 

 

Jeg fikk dem også til å stramme ventilene til riktig moment, og deretter la de begge hjul i vann for å se etter lekkasjer. Ikke spor av bobler noe sted, så forhåpentligvis er jeg bukt med problemet.

 

FA2FD65F-8640-4CA6-AFC0-CD336894FDAE.thumb.jpeg.4f5c55119a92a4b16fcdbb7c2abea6a0.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En får kalle det flaks i uflaks at det skjedde såpass sentralt, og løste seg greit. 

 

Vet du om de pluggene fra biltema er lovlige? Jeg mener å ha hørt at det egentlig skal plugges fra innsiden. Godt å ha i bakhånd er de uansett, jeg har sett i de fleste bilene her, og har fått testet det noen ganger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2021 at 11:02 AM, FrodeS said:

En får kalle det flaks i uflaks at det skjedde såpass sentralt, og løste seg greit. 

 

Vet du om de pluggene fra biltema er lovlige? Jeg mener å ha hørt at det egentlig skal plugges fra innsiden. Godt å ha i bakhånd er de uansett, jeg har sett i de fleste bilene her, og har fått testet det noen ganger. 

Jeg har også hørt at disse pluggene er ulovlige, men mener det da var snakk om på autobahn i Tyskland.. Sikkert greit å se på det som en nødløsning i alle tilfeller, men jeg har personlig aldri opplevd noe tull med dem 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fikk jeg omsider gjort en oppgradering som jeg har hatt lyst til å få til lenge!

 

Før:

2BE55ED2-7532-437F-8A5F-819325BEADBF.thumb.jpeg.0a029fa72a28ddbc864bc43d7ded2a0a.jpeg

 

Etter:

F3768845-2E2E-4FDF-A10B-408248DFB481.thumb.jpeg.7e92c9c52fff4c843ade64cf43474b73.jpeg
 

 

Det er kanskje litt vanskelig å se forskjellen? Her er et litt mer oppklarende bilde:


9C5876B9-A118-478C-BC3B-8C00678A9FC8.thumb.jpeg.38549738ff315669226c00ba40319c4c.jpeg

 

Oppgraderingen bestod i å ettermontere REST-funksjonen som Mercedes av en eller annen grunn bestemte seg for å fjerne på enkelte modeller. Med denne aktivert sirkuleres kjølevannet samtidig som ventilasjonsanlegget aktiveres i 20 (eller var det 30?) minutter. Den fungerer uavhengig av tenning, og er fin å bruke dersom man feks venter i bilen med motoren av.

 

Min motivasjon for å ettermontere den er først og fremst for å kunne lufte litt ekstra etter at taket er satt på og bilen er parkert, siden det tidvis kommer noen dråper regn i interiøret.

 

Jobben i seg selv var enkel nok, det hele ble løst ved å demontere luftdysen i midten, løsne COMANDen og deretter bytte kontrollpanelet. Jeg demonterte i tillegg oppbevaringsrom og koppholdere i midtkonsollen for å få litt mer plass:

 

7047E2AC-B728-4097-B60D-36BB145487C7.thumb.jpeg.69291aa2e9797df93320ea81c2e1a5a0.jpeg

 

Alt i alt en rask og god oppgradering - nå må jeg bare prøve å få til det samme i CLSen..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rest er genialt. Jeg var nære unna å ettermontere det på 124’n min en gang, men det var ikke så nødvendig etter at den fikk webasto.

 

Fungerer rest med kald motor også? Altså kun lufting? Jeg mente den skrur av etter en viss tid ELLER motortemperatur under et visst nivå. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, FrodeS said:

Rest er genialt. Jeg var nære unna å ettermontere det på 124’n min en gang, men det var ikke så nødvendig etter at den fikk webasto.

 

Fungerer rest med kald motor også? Altså kun lufting? Jeg mente den skrur av etter en viss tid ELLER motortemperatur under et visst nivå. 

Det er et godt spørsmål - jeg har inntrykk av at det bare er en tidsstyring, men det må jeg følge med på 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Som nevnt i tråden om vinterbilen er det igjen sesong for sommerbil. Etter ganske nøyaktig 6 måneders hvile ble denne bilen nok en gang vekket fra dvalen, noe som (igjen) skjedde uten større overraskelser; Litt tikking fra det som antas å være ventilløfterne de første minuttene var alt som kunne merkes.

 

DD757E67-9972-4CD9-8873-E57C392A865E_1_102_o.thumb.jpeg.627d337117cea7d21c77f245db9f9155.jpeg

 

 

'Fuktposen' som har hengt inni bilen siden i høst så heldigvis ut til å ha gjort jobben sin:

DAA33EEB-35C4-4226-9525-1431D4EE747A_1_102_o.thumb.jpeg.7020a75967e6a006e2355bdff3848f12.jpeg

 

 

Også denne bilen fikk en lett polering, og også denne bilen hadde et veldig godt utgangspunkt. Med drøye 150Kkm har den levd litt mer enn CLSen, men det var likevel tydelig at vinterbruk og sommerbruk ikke kan sammenlignes basert på lakkenes tilstand. Jobben gikk relativt radig siden det er et begrenset antall lakkerte flater på denne bilen, og deretter fikk den en enkel voks som forsegling. Sistnevnte er jeg ikke videre imponert av den vannavstøtende effekten på, så vi får se om det blir noe annet utover sesongen. Jeg hadde egentlig planer om en keramisk behandling av denne (også), men ble snakket bort fra det av selgeren i bilpleiesjappa som mente at en god voks var bedre.

 

EA9B285E-817C-4C7F-9EAC-E9823200565E_1_102_o.thumb.jpeg.253db2f415b2076bca68af745ffb1c3a.jpeg

 

32607B0F-D3C6-4BBF-AC8A-9FF163E84CAC_1_102_o.thumb.jpeg.010a48d4d00aeda49e30c2bcb7edb415.jpeg

 

A0E85F41-ADB5-4545-88FA-0984ED4C739A_1_102_o.thumb.jpeg.15af16db991340864f497000a7c1b4b2.jpeg

 

 

Resultatet ble bra, så med shiningen unnagjort ble sesongen kickstartet med en langtur. Litt utfordring var det å få plass til alle vaskesaker og annet som lett fikk plass i CLSen, men alle timene brukt på Tetris i barndommen kom igjen til nytte og til slutt kunne bagasjelokket lukkes:

 

2C79E3C7-9039-4CA8-B91D-43F897480A17_1_102_o.thumb.jpeg.b812e4ea9b309241ba90c3594f613471.jpeg

 

 

Fra Stavanger gikk turen nordover E39 helt til Førde, før jeg dreide østover og endte i Fjærland. Turen var en suveren start på sesongen med sol hele veien, og noen tidvis spektakulære landskap:

 

85604F4A-F99A-4F8C-AADE-E989D7198189_1_102_o.thumb.jpeg.6d1fef27c9286235fd4fade637483219.jpeg

 

43546362-6B47-40CA-A64B-D4E1B5EC2570_1_102_o.thumb.jpeg.819c555b0f6c3c9b6c7cebda1fbae108.jpeg

 

01EC268E-CBC0-49D8-8A57-17B565C9BFC4_1_102_o.thumb.jpeg.5b7b2ec705c6b7b09d58d4d070108602.jpeg

 

71B9FCEC-9FDB-44C4-A5EA-3A792AD50960_1_102_o.thumb.jpeg.97ef4117dc0c2b4cf6d99a9375b2949a.jpeg

 

8699B89C-F35F-425D-943D-4C54BDA65355_1_102_o.thumb.jpeg.d7c29f8a51488311af142846da73f86d.jpeg

 

B1378EFE-9A9A-48A3-A07E-3714CCCC6CFC_1_102_o.thumb.jpeg.e3a44309fd77a78b19f0a02b87b0a026.jpeg

 

 

Også i Fjærland var været bra, og selv om det ikke ble noen langturer herfra fikk vi i det minste sett oss litt omkring. I motsetning til f.eks. Sogndal og Lærdal hvor det ikke var tegn til snørester igjen var det i Fjærland ganske mye fortsatt. Med unntak av ett tilfelle av 'buklanding' med påfølgende behov for skyvehjelp presterte cabrioen på sommerdekk prisverdig:
 

D1DC461D-2E88-405F-A224-C80F8C4111B4_1_102_o.thumb.jpeg.bf82a6f19ab0a3cb13e0249e927b78fe.jpeg

 

AE61242E-90A0-474F-8AD8-E45EB44C9219_1_102_o.thumb.jpeg.f1b19804fc7e6c156fdc0d64136aa5ca.jpeg

 

8EDFBF0B-65CB-4E53-B208-ACEC64611CF4_1_102_o.thumb.jpeg.98900fbdb032235c09b1dd4aecee9db5.jpeg

 

B5526BC6-77E9-4FD3-8DEA-6DCBD525EAA6_1_105_c.thumb.jpeg.dc095de0bfeb0e05bfc949867a34d638.jpeg

 

2D8BA19D-0194-4197-9DF1-E285E5897B6C_1_105_c.thumb.jpeg.d2cab085e9a088a20ff8b35bf19ce1df.jpeg


91998101-667F-4896-9F15-33C549EE1E6F_1_102_o.thumb.jpeg.bdbbb1a6cebb822b517525be51e1010f.jpeg

 

Etter noen deilige dager ved fjorden var det på tide å vende nesa mot Oslo igjen, og ei heller denne turen bød på skuffelser - især over Hemsedalsfjellet var det fantastisk!

 

B0372831-8141-4F9E-A566-C358EB4DDF10_1_105_c.thumb.jpeg.be9b1f19b02f08c8f9a948e3a33b5c56.jpeg

 

67406F73-E0CC-4169-BC5A-D453C8501206_1_105_c.thumb.jpeg.9d3f2a9fd7a278678085a5d7abedb6c2.jpeg

 

E8D3DD15-C1CB-44CA-9854-3543D7756A2A_1_105_c.thumb.jpeg.928d4a410ccaa4d8ee5e661f03051e17.jpeg

 

.

På Gol var det faktisk nærmere 20 grader - forhåpentligvis er det et frampek til landstreffet 😉

 

4791523C-76C5-42C6-9DD0-B175DDC620FB_1_105_c.thumb.jpeg.a59982573641e7012e132473502a087b.jpeg

 

 

Edited by Sven Håkon
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Selv om jeg eeegentlig går med planer om å bytte ut denne bilen (i hvert fall på litt sikt), så røyk jeg på noen større oppgraderinger av den nylig... 🙈🙉🙊

 

Før jeg avslører hva det er, kan du jo få prøve deg på en gjettelek - Hva skiller de to bildene under her?

 

79047A0B-448D-433E-88AC-158ECA80C1FF_1_105_c.thumb.jpeg.e80a02527fba833d94d3a0e44528298a.jpeg

 

C90FE721-5762-4CE2-96AE-5E411C37F46F_1_105_c.thumb.jpeg.f2abd6231b5e166e205cc47974d570f4.jpeg

 

.

.

.

3.

2..

1...

 

Klarte du det? Vel, for det første er det flere dagers arbeid, og for det andre er det en god del 'behind-the-scenes' som er annerledes.

 

Det mest åpenbare er kanskje rattet? Helt siden jeg kjøpte bilen har jeg hatt planer om å bytte til et sportsratt, hvor bunnen er flat og knappene er omkranset av sølv. Jeg har aldri fått somlet meg til det, men etter at knappene på originalrattet begynte å vise tegn til å flasse bestemte jeg meg for at det var på tide. Det jeg ikke visste var at også airbagen er forskjellig på de to rattene (blant annet står det ikke 'AIRBAG' på den som hører til sportsrattet, siden det da står nederst i den midterste ratteiken), noe som ville gjort prosjektet betydelig dyrere enn forventet. Men, som flaks var hadde tilfeldigvis Steve en bil stående med standard ratt og sports-airbag, og tilbød seg å bytte for å få ryddet opp i begge bilene.

 

Så vidt jeg kunne se er både diameter og tykkelse på rattet identisk foruten bunnen, men kjørefølelsen ble likevel en helt annen:

 

IMG_4652.thumb.jpeg.89068cb179990d4d78ee0191e46a0090.jpeg

 

 

-

 

 

Det nest enkleste å legge merke til av forskjeller mellom de to bildene er kanskje listverket? Dette er garantert en hot potato, og prinsipielt er jeg faktisk også temmelig gjerdesittende - men, jeg har - igjen helt siden jeg kjøpte bilen - aldri likt aluminiumslistene i interiøret. Disse ser etter min mening temmelig kjipe ut, de gir ingen god følelse når man tar på dem, og de matcher heller ikke de øvrige detaljene i sølv. Den eneste fordelen med dem er at de er helt matte og følgelig ser man ikke riper, slitasje og fingeravtrykk/smuss på dem - men man skal vel ikke planlegge ut fra så kjedelige kriterier? Jeg hadde egentlig planer om å bytte til sort, blankt treverk, men etter å ha studert en del bilder av andre biler med sort interiør og denne typen listverk bestemte jeg meg for at det ble for kjedelig. Heldigvis kunne man også få disse bilene med andre typer listverk; En annen type aluminiumsstruktur som raskt ble strøket siden jeg ønsket noe annet, sort klavérlakk utgikk av samme grunn som sort treverk, brunt nøttetre utgikk med skyhøye kneløft, og til slutt stod jeg så igjen med det som på tysk ble beskrevet med 'Holz Linde linestructure dunkelbraun glänzend' - med gamledar's Zebranotreverk fra W201 og W124 friskt i minne var jeg mer enn skeptisk, men tok sjansen og har ikke angret et sekund* etterpå! Wow, for et løft det gav interiøret, det føltes som en enorm oppgradering!

 

Temmelig klønete å demontere listene i dører og sidepaneler bak, men med litt tålmodighet og etter hvert noen såre fingre så kom det hele sammen igjen:

6BD94F5D-D315-4E1A-AE37-BC507C29D2D7_1_105_c.thumb.jpeg.120a7d1626cd4a7bb06804be9247a9ff.jpeg

 

D6719A44-1DC9-41EA-9732-30F25C39E58D_1_105_c.thumb.jpeg.a5c6bc2b1e420d33fb0d201de5daa766.jpeg

 

54B883CF-11A8-4796-946B-911262A22D34_1_105_c.thumb.jpeg.9871b2c6188b48d1b3535e96ab06501a.jpeg

 

AA4F037E-50EC-4DC9-A396-C698C8F58871_1_105_c.thumb.jpeg.871c2605ba4bdaacb32463c7db2c20da.jpeg

 

386617FB-7CA6-4E8E-9B06-8E60B0D76AA3_1_105_c.thumb.jpeg.5ff10637c3cddc9816c64f647226b6cb.jpeg

 

B15B5E26-3112-40FA-B643-D40738BDB30A_1_105_c.thumb.jpeg.8f1fc2cc642bf5abd4aed031e8543319.jpeg

 

7836C295-099C-476F-8B08-32A8E023E9B3_1_105_c.thumb.jpeg.383ef0ebc248f99fd42e5c9f8060f695.jpeg

 

 

En bonus med denne oppgraderingen var at vi også fikk tak i ny midtkonsoll til baksetet med treverk; For de første 6-12 månedene av produksjonen av faceliftutgavene ble listverket også representert her, mens det på de nyere modellene (som min er) ble erstattet med kjip, gummiaktig plast. Den originale midtkonsollen i min bil har alltid vært sjukt kranglete å åpne, mens den nye (med treverk) glir lett som bare rakkern - dobbel bonus!

 

image.thumb.jpeg.118d105c370897f123aafc0b743921de.jpeg

 

 

-

 

 

Så, hva er den tredje oppgraderingen som er synlig på bildene? Jo, hele COMAND-systemet faktisk - oppgradert fra NTG4.7 som min bil hadde opprinnelig, til NTG5*1 som er det nyeste systemet som ble levert i 'dette formatet'. Sistnevnte har noen fordeler som jeg har blitt vant til i CLSen, og særlig Apple CarPlay som jeg fikk aktivert i denne i vinter har jeg hatt lyst på her også. Naiv som jeg var trodde jeg at det kun var snakk om å bytte selve 'radiodelen' og kanskje forsterkeren for å få til dette, men der tok jeg feil - både skjerm, radiodel og rotasjonshjulet (i midtkonsollen) måtte byttes i interiøret, og styringsenhet for DAB-radio og 360-kamera måtte byttes i tillegg til forsterkeren i bagasjerommet. I tillegg måtte noen ledninger fjernes og legges til, og midtkonsollen modifiseres litt for å få plass til ny USB-hub.

 

Fun-fact; Visste du at man ikke kunne få facelift A207 med både tilhengerfeste og DAB-radio? Det siste der fant vi ut da DAB-enheten skulle skiftes ut, og braketten for den nye skulle plasseres der styringsenheten for hengerfestet var montert.. Ekstra irriterende siden 87% av DAB-boksen var luft (samme boks brukes for kombinert TV-tuner og DAB på modeller som har begge deler), men vi fant heldigvis en annen løsning på det der hvor den opprinnelige DAB-boksen var montert.

 

 

Mye rart bakom panelene selv i det relativt lille bagasjerommet her:

 

374D7BC7-1C41-446A-A93A-A22C4733AB96_1_105_c.thumb.jpeg.70c631a5eb412dfd3a51364426b432c4.jpeg

 

 

Det gjelder for så vidt bakom alle paneler i resten av bilen også:

 

C8596682-50BB-4ADA-9CD7-8039D7AD1853_1_105_c.thumb.jpeg.65926e3dd4547a9fc0de8382e64c4212.jpeg

 

8C51E03E-4C19-4853-A957-0C2129351E87_1_105_c.thumb.jpeg.ed984e3f442360346fe6d7da1ecf6deb.jpeg

 

 

Den allerede trange og litt overfylte midtkonsollen ble fylt opp med enda mer, denne gang USB-hubene for tilkobling og lading (den sorte vertikale dingsen til venstre er telefonholderen som felles opp for å få tilgang til rommet under):

 

2AEB19CF-4D6A-4A12-8498-CB20E9AD67FB_1_105_c.thumb.jpeg.676e3ef463ed9f3164c85d281b0cbdad.jpeg

 

 

Ledninger strekkes og modifiseres for å stemme med det nye systemet.

 

87229ABA-93A4-4C64-A629-258598396A81_1_105_c.thumb.jpeg.28b5ecaae7c090f4a66a3402ee74924f.jpeg

 

0DCFE94E-D96A-4438-A1B8-0FFB6CE16380_1_105_c.thumb.jpeg.b5aa9c637f2a07f11b356e7652b62505.jpeg

 

 

Nytt rotasjonshjul for midtkonsollen; Legg merke til at det nye kun har én favorittknapp hvor det gamle har to. I det nye systemet åpner favorittknappen en meny hvor man selv kan legge til hvilke funksjoner man vil ha rask tilgang til, samt bestemme rekkefølgen på dem, mens det i det gamle kun var mulig med to gitte funksjoner. På biler med dynamiske seter (som i CLSen min for eksempel) brukes knapp #2 til å åpne skjermen for å stille inn massasje eller andre seterelaterte funksjoner, mens den på øvrige modeller kun skrur av skjermen (uten å skru av systemet). 

 

IMG_4600.thumb.jpeg.e1a5333a9cac467b26d7ce51d763c15c.jpeg

 

 

Med alt av hardware og ledninger på plass kunne bilen igjen begynne å ta form igjen, noe som i hovedsak gjaldt komponentene i bagasjerommet (foruten selve interiøret):

 

IMG_4678.thumb.jpeg.7bbaf802c4dde020829853884731d59a.jpeg

 

3AD10E41-F9BA-4F20-945E-42DFB73BE943_1_105_c.thumb.jpeg.f7b9e2002fae5e5776a557bc413ec85c.jpeg

 

 

På nyere biler er det ikke bare å smelle inn en ny/brukt radio og koble til + og -, ei heller med denne - enheten jeg byttet til kommer fra Mercedes selv, og ble naturligvis levert med garanti og koden som trengs for å aktivere den, så den biten var grei. Men, siden den er en annen modell enn den bilen ble levert med originalt, er det ikke gitt at Mercedes' lar den kodes uten litt ekstra gnissing - Steve har heldigvis god erfaring med dette, og med unntak av at det var litt kranglete å få kalibrert 360-kamerasystemet gikk det hele forbausende smertefritt! Til slutt fikk vi også kalibert 360-kameraet, noe som innebærer å kjøre rundt under perfekte forhold (ikke for mørkt, ikke for lyst, ikke for fort, ikke for mye dreiing på rattet, osv) en god stund. Ikke det at det var noe voldsomt offer all den tid det fortsatt var sommertemperaturer og bra vær:

 

1738008E-A34F-4314-922C-1317E85D36EB_1_105_c.thumb.jpeg.7f7d0c72ad85096f96bcc1d72a7214e2.jpeg

 

7A95D948-9DB9-45C4-8301-AA91446195B7_1_105_c.thumb.jpeg.e45d3d715f634325229e046b8e880003.jpeg

 

 

Etter at alle fire kameraer (representert av de fire pilene nederst til venstre) har bygget seg opp en komplett grønn 'bar' og gitt et klart og tydelig grønt checkmark er kalibreringen ferdig, og kamerasystemet fungerer som det skal - inkludert strekene som hjelper ved manøvrering under rygging, ved kantsteiner og bruk av tilhenger:

 

22A8946B-F38C-4DC8-A5F6-182531D73717_1_105_c.thumb.jpeg.643ac287ef9bf4cb576ffe2094481000.jpeg

 

62D970AF-F62F-4818-94BF-884C303FDACF_1_105_c.thumb.jpeg.496d9b463440757d4010f4150bf42d25.jpeg

 

74F1FDC9-2B90-4389-A237-D93FBB431051_1_105_c.thumb.jpeg.d4cf457397faacac3f2bd1b53ee2d165.jpeg

 

938CFEC3-C708-4CC1-8E3D-815A3AE385B8_1_105_c.thumb.jpeg.8e78ed837e9d936573fba79a68a4adc1.jpeg

 

2FB53BE5-48D4-49A9-84C9-652708E94FA0_1_105_c.thumb.jpeg.2947f742719dadf09a55c7e903762de4.jpeg

 

 

Og, nok en dobbelbonus; Omsider vises bilen i 360-skjermen som en cabriolet og ikke en coupe! Slik ser det ut nå:

 

20848951-1B70-455C-9564-E10C93D3255D_1_105_c.thumb.jpeg.5209621c3b1ce095275c14351b0abdd5.jpeg

 

...og slik så det ut før:

 

A390C397-5534-4700-B4DD-32E57ABC12AC_1_105_c.thumb.jpeg.8fb24d1fe5cddb88fe3c6c66dad56587.jpeg

 

 

De større fordelene med det nye systemet er dog som nevnt Apple Carplay som jeg har blitt vant til i CLSen, og som gjør det mulig å navigere med eksempelvis Google Maps, samt lar meg lete gjennom musikken min i Tidal direkte på skjermen i stedet for på telefonen:

 

IMG_4637.thumb.jpeg.58e457dc425f439e430864dbb19149b0.jpeg

 

 

E4FEE99B-D436-4768-9998-71241DB0E4D5_1_105_c.thumb.jpeg.34ed4777654fb06a04080f7961a77f3f.jpeg

 


Og skulle jeg heller foretrekke å bruke den innebygde navigasjonen i COMANDen, så er også den en oppgradering fra den gamle; Blant annet har den nå en integrasjon med'Attention Assist' som foreslår å finne en rasteplass dersom bilen mener det er på tide med en pause:

 

51264D05-FFDF-415F-ABAB-0B0D53A5BFE4_1_105_c.thumb.jpeg.6d64b88eee68d0650a89beec7c7338ad.jpeg

 

 

-

 

 

De to siste oppgraderingene er gaaanske subtile, og heller ikke så synlige på bildene over - men kanskje du fikk dem med deg likevel? Den første er gulvmattene, som omsider var tilgjengelige som velourmatter igjen - bilen kom opprinnelig med ripsmatter, som jo funker fint de, men særlig behagelige er de ikke (for en som liker å ta av skoene på lengre turer). Velourmattene er ikke bare betydelig mykere, de ser også enormt mye finere ut - nå ser man knapt at det er matter i bilen! Tenkte ikke helt tanken på å ta bilder av disse merkelig nok, men de er i det minste synlige på bildet under:

 

image.thumb.jpeg.38028ecf71f627533da5ad047b7bdd02.jpeg

 

 

-

 

 

Hva så med den siste lille puslespillbiten? Joda, det er en til - men den er såpass subtil at jeg ikke tror noen har fått den med seg (ikke sikkert den er synlig på bildene heller for så vidt). En detalj som egentlig hører til i samme brakett som det nye rattet, som jo egentlig hører til utstyrskode 'P96 Sport Package Exterieur' (så vidt jeg har funnet ut av); Nemlig muligheten til å sette girkassen i manuell modus. Dette var mulig tidligere også, men da bare for en kortere periode etter at man brukte girflippersene på rattet - nå har bilen den tilhørende knappen, samt riktig program i girkassen, for å kunne aktivere dette manuelt (no pun intended). På bildet under ser man faktisk også de nye gulvmattene på litt nærmere hold:

 

31F3C3C1-E269-4DE2-88AF-245818873C0D_1_105_c.thumb.jpeg.adc491a9110e54b090ba7c511e05bb2d.jpeg

 

 

-

 

 

Avslutter med et par (bitte)litt mer helhetlige bilder, så slipper du å scrolle helt opp igjen:

 

9F45D013-6E08-4AE0-BB28-9812B3A9CC24_1_105_c.thumb.jpeg.d2278b5da683fb11d48a33a6b24db927.jpeg

 

537BE86F-E7BD-472C-8A2D-C32FA6CA7297_1_105_c.thumb.jpeg.e2614950d24a64ac72282b1daac1ca96.jpeg

 

C90FE721-5762-4CE2-96AE-5E411C37F46F_1_105_c.thumb.jpeg.f2abd6231b5e166e205cc47974d570f4.jpeg

Edited by Sven Håkon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Stian said:

Kan du ikke bare slå inn et nytt?🙃

 

Eller er du bekmret for at det er noe humbug?

Jo, det kunne jeg gjort dersom jeg hadde visst årsaken til at det mangler, men så lenge jeg ikke vet det så får det bli noen andres prosjekt.. 😥

 

For ordens skyld; Jeg mistenker ikke nåværende selger for å være en luring.

 

...og for dere som eventuelt lurer på hva vi snakker om, så inngikk jeg avtale om kjøp av en annen sommerbil for noen uker siden, men valgte å trekke meg siden det oppstod usikkerhet rundt bilens identitet.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sesongen for denne bilen er over, og den står igjen lagret frem til påsketider. Forberedelser til en ny sesong innebærer vanligvis en god gjennomgang og kanskje noen mindre småfiks, rydding av solkrem og annet som hører inneværende sesong til, samt en grundig vask både under, over og inni. I år gikk dette betydelig raskere enn vanlig siden interiøret ble grundig vasket da jeg var i Nederland for noen uker siden, og jeg omtrent ikke har vært utenfor asfalten i år.

 

Men, det ble likevel en gjennomgang og oppfreshing, som egentlig alltid overrasker meg over hvor godt bilen holder seg - nå med drøye 160Kkm på telleverket.

 

56A23261-A397-4708-B202-BAB59BBBA67F_1_105_c.thumb.jpeg.707fceb73533744f78117330336eb8a5.jpeg

 

F4327687-7564-47DB-9015-982DEB4CFA53_1_105_c.thumb.jpeg.88104fbf07378f2c6c9bb585d00e47b0.jpeg

 

 IMG_5648.thumb.jpeg.4fba4116a53e331f81ddeefb3664f320.jpeg

 

 

Etter vask fikk den en rask runde med litt brå svinging og bremsing for å prøve å bli kvitt så mye vann som mulig, før den fikk stå uten trekk i et par dager. Deretter var det bare å lirke den i posisjon så nært inntil veggen som mulig.

 

18EA7A85-C007-4665-8E3F-09903B199DF9_1_105_c.thumb.jpeg.4a7ccf7615d9a7e479628a4dc6db65e8.jpeg

 

F449B341-6399-4EC9-AEE8-246F5B109915_1_105_c.thumb.jpeg.43cb0bbeed51dbc8949ee6130e6cf663.jpeg

 

1717714D-8504-426A-B6C8-782B16716F19_1_105_c.thumb.jpeg.4c714e15419d69ba316c84ea0048d6c7.jpeg

 

 

Godt parkert gjenstod bare å koble til batteriladeren og henge opp 'tørkeposen' før trekket kunne legges over.

 

6E2D5B11-3D73-4999-87CF-6485FC26AC0E_1_105_c.thumb.jpeg.0e03bfb52de5f926a3ad96b78845c104.jpeg

 

39445101-3799-4B8F-8C49-99EAFEBB3678_1_105_c.thumb.jpeg.47300711d2b33e2136c5648970d4fe5c.jpeg

 

4E27DDD9-0836-4F06-9B23-D0170CFD6225_1_105_c.thumb.jpeg.5d458464b81e9a620d9452d24f4ec268.jpeg

 

 

Med de nye reglene som ble innført i september i år er det ikke lenger nødvendig å levere inn skiltene for å avregistrere bilen, noe som gjør sjonglering av sesongbiler betydelig enklere! Med trekket på plass var det bare å rygge inn garasjekompisenen, i form av mine foreldres EQC, og håpe at alt ser likt ut neste gang jeg vekker den opp igjen!

 

89E5A021-5717-487F-8879-A5E638411FE6_1_105_c.thumb.jpeg.a8cf156d2085093587c38e2840645d00.jpeg

 

B099F3E6-4267-4506-9AC4-13F50E3DC73A_1_105_c.thumb.jpeg.e18a6b0b48aeab6641354dca727af80a.jpeg

FA977834-688B-4EC6-9472-F97D5376ED6B_1_105_c.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dette er nydelig pleie og overvintring!

 

Er dette et trekk som "puster"? Hva er din erfaring med kondens og fuktighet/salt som fordamper fra bilen som står ved siden? Regner med den blir brukt i løpet av vinteren ....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Jan S said:

Dette er nydelig pleie og overvintring!

 

Er dette et trekk som "puster"? Hva er din erfaring med kondens og fuktighet/salt som fordamper fra bilen som står ved siden? Regner med den blir brukt i løpet av vinteren ....

Ifølge selger av trekket puster det - men ifølge selger var det også spesialtilpasset denne modellen, noe det ikke er, så… I alle tilfeller har lagringen fungert fint i de årene jeg har brukt trekket - både på denne, CLSen og den gamle 211en min. Har ikke sett noen tegn til ‘liggesår’ eller annet som indikerer at bilen tar skade av det. 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Sven Håkon changed the title to Sven Håkons 2014 E200 Cabrio

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...