Jump to content

Sven Håkons 2014 E200 Cabrio


Sven Håkon

Recommended Posts

Ny bruksbil er innkjøpt! Denne gang ble en gammel drøm realisert og følgelig er bilen takløs. Slik så den ut da jeg hentet den:

 

IMG_1988.jpg

IMG_1989.jpg

 

Kort oppsummert er det en én-eiers bil, leaset til en middelaldrende advokat siden førstegangsregistrering den 13. mai 2014. Godt utstyrt fra fabrikk og i en annerledes farge (296 Aragonite Silber) enn de resterende 97% av tilsvarende biler på markedet, som later til å være sorte eller hvite. Jeg hentet den i Dresden i slutten av juni 2018, midt i en varm periode som skapt for cabriolet.

 

Utstyrsliste fra fabrikk:

210A LEATHER

211 EPS STEERING (ELECTRIC STEERING)

211A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE

233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)

235 ACTIVE PARK ASSIST

237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST

238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP)

23P DRIVING PACKAGE

242 ELECTRICALLY ADJUSTABLE RIGHT DRIVER SEAT W MEMORY

249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING

253 REAR-END COLLISION WARNING AND PROTECTION SYSTEM

266 DISTRONIC PLUS CROSS SUPPORT (DTR+Q)

268 EXPANDED BRAKE ASSIST (BAS+)

269 BRAKE ASSIST PLUS CROSS TRAFFIC (BAS+Q)

271 AUTONOMOUS BRAKE INTERVENTION/WARN. FOR PED. PROT.

275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)

288 DRAFT STOP FOR CONVERTIBLE (KOF4)

291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG)

296U ARAGONITE SILVER - METALLIC FINISH

300 COLLISION MINIMIZATION BRAKE INTERV./WARNING (CMS)

310 DUAL CUP HOLDER

347 EMERGENCY CALL SYSTEM ECALL EUROPE

386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE

401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL

403 AIRSCARF SYSTEM AT FRONT

409 FRONT LEFT AND RIGHT MULTICONTOUR SEAT

427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED

428 STEER.WHEEL GEARSHIFT BUTTONS/SHIFT PADDLE PAINTED

477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER

501 360 DEGREE VIEWING SYSTEM (SURROUND VIEW)

502 3 YEARS OF MAP UPDATES FREE OF CHARGE

513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION

518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)

51U BLACK FABRIC ROOF INTERIOR TRIM

527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION

550 TRAILER COUPLING

580 AIR CONDITIONER

628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)

642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC

739 TRIM PIECES - ALUMINUM

740 SOFT TOP FABRIC BLACK (9C19)

804 YOM 13/1

810 PREMIUM SOUND SYSTEM

875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM

A21 SHIFT BY WIRE

B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION

B54 MBCONNECT - REAL-TIME TRAFFIC DATA

K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING

P44 PARKING PACKAGE

P50 CONVERTIBLE COMFORT PACKAGE

P64 FRONT MEMORY PACKAGE

R01 SUMMER TIRES

R08 18" LT ALLOY WHEEL 5-HOLE DESIGN WITH MIXED TIRES

U01 REAR BELT STATUS INDICATION

U09 LEATHER-CLAD INST.PANEL + BELTLINE (ART. EMBOSSED)

U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)

U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD

U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN

 

 

Kravet til nybilen var enkelt nok; Mest mulig utstyr og 4-sylindret bensinmotor. Annonsen for bilen jeg endte opp med var temmelig anonym, og hadde det ikke vært for at forhandleren som solgte den var presis nok i utstyrslisten hadde jeg glatt hoppet over denne:

 

Annonse.jpg

 

 

Som så ofte skjer, ble bilen lagt ut for salg før den var klargjort eller det hadde blitt tatt ordentlige bilder av den. I tillegg stod den på tidenes schtøggeste vinterfelger, og så egentlig litt kjip ut. Ansvarlig selger var dog utrolig hyggelig og behjelpelig, og sendte raskt et knippe høyoppløselige bilder som bedre viste bilens tilstand - dog fortsatt på tidenes grimmeste vinterfelger:

 

P1070157.jpg

P1070186.jpg

P1070176.jpg

 

 

Da jeg kom for å hente bilen var heldigvis de originale (fabrikkmonterte) 18" felgene påmontert, noe som løftet utseendet enormt - dog, selv om jeg liker dette felgdesignet godt på 205, synes jeg ikke det kler linjene på 207 noe særlig. I forkant av både kjøp og henting googlet jeg A207 facelift en hel del, og fant en bråte med pressebilder fra Mercedes som hadde en cabriolet i samme farge:

 

Mercedes-Benz-E-Class_Cabriolet-2014-1280-25.jpg

Mercedes-Benz-E-Class_Cabriolet-2014-1280-14.jpg

 

 

Denne bilen hadde noen kledelige 19" felger som jeg tilfeldigvis fant på eBay en ukes tid før bilen skulle hentes, så nok en deal ble gjort, og de originale felgene ble dermed tiltenkt rollen som vinterfelger:

 

IMG_2057.jpg

IMG_2050.jpg

 

 

Meen, etter å ha fått inspisert bilen nærmere klarer jeg ikke helt å se for meg å ødelegge denne ved å kjøre den gjennom norsk vinter. Riktignok har den overlevd fire vintre i Dresden, men det later ikke til å ha gjort stort med den (selv ikke på undersiden av bilen viser den særlig tegn på dette), men foreløpig er planene lagt for å spare den for vinterbruk. 211en blir dermed degradert til å kun brukes i de kaldeste månedene, og står nå bare og venter på å bli stuet vekk så lenge det ennå er varmt og godt:

 

IMG_2097.jpg

Edited by Sven Håkon
Link to comment
Share on other sites

Turen hjem gikk - ikke overraskende - greit, og etter en liten stopp på grensen med kortbetaling av den største enkeltsummen jeg noen gang har gjort, kom både jeg og bilen trygt frem. Kontroll på Mysen førstkommende fredag, siden dette var den eneste trafikkstasjonen som hadde time på denne siden av sommerferien.

 

Litt annerledes tall enn jeg er vant med på slike turer:

 

IMG_2088.jpg

Link to comment
Share on other sites

OI! :shock:

Imponerende forbruk. Keep up the good work, hilsen oss i oljerelatert virksomhet.

 

Jeg regner med at det er enten køkjøring og ikke V8 som har fått det såpass opp.

Haha, dagens kommentar! Ingen V8 her, det ble valgt bort til fordel for nyere bil. Årsaken til forbruket er mer denne typen kjøring:

 

IMG_1999.jpg

 

 

Gratulerer med bil! Skal bli moro å se resten av bilen etterhvert. Du har en fitish med instrument foto, så vi får vel sett x antall av dette før det kommer ut hehe  :lol:

Takk! Det ble i hvert fall ett til - så langt  :lol:

 

 

Gratulerer med ny bil - her må det straks komme mer info... :-)

Takker - det kommer mer info om ikke voldsomt lenge ;-)

 

 

Svarte kjøpet til forventningene? Hva er din umiddelbare reaksjon til komfort, kjøreegenskaper, osv sammenlignet med det du tidligere har kjørt?

Det er jo ikke så ofte det er slik, men kjøpet var faktisk langt OVER forventningene! Som jeg så vidt antydet i denne tråden har bilen gått litt over gjennomsnittet for tilsvarende type og årsmodell, uten at det finnes ett eneste tegn på det. Den har vært leaset til en middelaldrende advokat (selger presiserte dette) de første fire årene, og vedkommende har tydeligvis tatt enormt godt vare på bilen tross en kjørelengde på +25Kkm årlig. 'Inspeksjonen' i Nederland avdekket heller ingen skuffende overraskelser, og for å sitere Steve; "Jeg har fortsatt ikke funnet én eneste ting som har fått meg til å reagere negativt."

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, liker disse meget godt. Minste motor, fortsatt diesel? Var en tur i England med et par kompiser for et par år siden og leide en (2015) E350d cab. Alle ble imponert over bilen, både ift. kjørefølelse, motor/girkasse og komfort, selv med AMG-understell og 19" på dårlig engelsk asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser dere det er en cab eller coupe? Kan ikke se i farta at det står noe sted her hva det er for en bil 🤔

 

Tja, jeg "hang meg bare på kommentaren" om at det vare en coupé, men hvem vet. Kanskje det er en cab?? Vi får vel vite det før eller siden, når insektene er skrapet vekk fra fronten med litt stålull og nye bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Faceliften er virkelig lekker i coupe 8) Montere AMG-pakke da? Synes den tar seg godt ut på disse. Liker også fargevalget, må være deilig å ha lys bil etter alle årene med svart, med tanke på vedlikehold!

AMG-pakke står på lista, men det var andre ting som var viktigere for meg i første omgang. Fargen er utrolig lekker i virkeligheten, og var noe av det jeg var mest skeptisk til før jeg bestemte meg - alt forsvant da jeg faktisk så bilen for første gang, dog!

 

Gratulerer, liker disse meget godt. Minste motor, fortsatt diesel? Var en tur i England med et par kompiser for et par år siden og leide en (2015) E350d cab. Alle ble imponert over bilen, både ift. kjørefølelse, motor/girkasse og komfort, selv med AMG-understell og 19" på dårlig engelsk asfalt.

Takk! Minste motor, men for første gang på nesten 20 år; bensinmotor. En, for meg, kvikk liten firer med turbo på 184hk.

 

Hvordan ser dere det er en cab eller coupe? Kan ikke se i farta at det står noe sted her hva det er for en bil 🤔

Tja, jeg "hang meg bare på kommentaren" om at det vare en coupé, men hvem vet. Kanskje det er en cab?? Vi får vel vite det før eller siden, når insektene er skrapet vekk fra fronten med litt stålull og nye bilder kommer.

Hehe, jammen på tide med litt spekulasjoner her :-D Insektene har jeg fortsatt ikke hatt tid til å fjerne, men vi får nyte et bilde av baksiden først da:

 

IMG_2066.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil Svenni  :D

Takk Aleks, gøy å bli med i to-dørs-klubben omsider! :-D

 

Godt det var bensin siden det var cab, føler ikke helt at diesel og cab hører sammen, i alle fall ikke 4 sylindret diesel  :D

Helt enig - jeg holdt på å fire på prinsippene et par ganger da det ikke var så mange bensinbiler med riktig specs for salg, men er veldig glad jeg ikke gjorde det.. Selv om forbruket sikkert hadde vært det halve med dieselmotor  :lol:

 

 

GRATULERER så mye!!!  :supz: :supz:

 

Blir kjekt å følge denne tråden. Håper på masse oppdateringer og bilder

Takk takk! Har planer om et slags reisebrev om da jeg kjøpte den og hva som har blitt gjort med den, men må bare få satt av tid til det  :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...