Jump to content

ATF olje i hydralikksystemet w124 4matic.

MRun

Recommended Posts

Har mest sannsynelig en intern lekasje i fordelingskassa på min w124 300 te 4matic. Masse brunaktig olje kom ut av fyllpluggen. Det lekker olje ned på eksosanlegget og røyklegger veien. Har ikke helt klart å finne ut av hvor lekasjen er eksakt men har nå gjort skikkelig reint under og håper at jeg dermed kan finne lekasjen.  Mitt spørsmål til dere på forumet er . Er det bedre å ha ATF olje på hydralikktanken til SLS slik at det ikke kommer hydralikkolje i fordelingskassa, eller dreper det SLS systemet. Lurer også litt på å prøve Omega 917 i hydralikktanken, kan vel ikke skade.

Hei 

Sånn som jeg har skjønt det er transfer kassa delt mellom SLS systemet som skal ha hydraulikkolje og 4matic systemet som skal ha ATF olje. Servoen er et eget system. Servoen skal faktisk ha ATF olje ifølge min instruksjonsbok. Så da er spørsmålet om hva tar minst skade av feil olje, ATF i SLS systemet eller hydraulikk i 4matic systemet :shock:.

Servoen skal IKKE ha vanlig ATF-olje.

Noen bøker sier noe sånt som "ATF-olje for servostyring". Det er en helt annen olje enn hva som normalt brukes på girkassa. Olja du skal ha på servoen er gul, og etter spec 236.3.

Heller du vanlig, rød olje på servoen, så vil den begynne å lekke etter hvert. Det kan gå fint lenge, men det vil begynne å lekke. Dessverre er det mange som gjør dette feil.

Se tråden om Alexs 560 SEC under brukernes biler. Der har dette nylig vært diskutert.

Jeg ville satset på riktig olje i alle systemer. Om lekkasjen er veldig liten, så kan det sikkert gå bra en god stund om du sørger for å skifte begge oljene regelmessig.

Takk for info, trodde det var samma olja. Da må det bestilles servo olje.

Vet ikke helt hvor stor lekasjen er ennå, men sikkert smart å bruke rett olje på de forskjellige systemene. Den forrige eieren hadde ATF olje på hydraulikktanken. Var derfor jeg lurte på om det var gjort bevist eller ved en feil. Skal erstatte den med hydraulikkolje.

Høres ut som en salig blanding. Begynn med å få det rett, og se an deretter.

Når det gjelder hydraulikken, så start med å tømme systemet som best du kan. Det sitter en luftenippel oppå ventilen under bilen bak. Skrur du opp den, så vil bilen sige sammen en del, gasskulene tømmes for olje, og du får ut mest mulig. Så må du bare fylle riktig olje, la den heve seg, og antakelig gjenta en del ganger. Du kan flushe ut av rørene ved å først ha ny olje i tanken, ta av returen og samle opp olja som kommer ut i en egen beholder. Du må startet motoren for at det skal sirkulere.

Med servoen kan du gjøre det samme. Da bør forhjula være i lufta, så vil olja pumpes rundt når du svinger fra side til side. Trenger ikke starte motoren.

Stjerneservice.no leverer alt du trenger av olje til hyggelig pris, og vet hva du trenger. Rabatt hvis du er medlem av klubben.

Servoen skal IKKE ha vanlig ATF-olje.

Noen bøker sier noe sånt som "ATF-olje for servostyring". Det er en helt annen olje enn hva som normalt brukes på girkassa. Olja du skal ha på servoen er gul, og etter spec 236.3.

Heller du vanlig, rød olje på servoen, så vil den begynne å lekke etter hvert. Det kan gå fint lenge, men det vil begynne å lekke. Dessverre er det mange som gjør dette feil.

Se tråden om Alexs 560 SEC under brukernes biler. Der har dette nylig vært diskutert.

Jeg ville satset på riktig olje i alle systemer. Om lekkasjen er veldig liten, så kan det sikkert gå bra en god stund om du sørger for å skifte begge oljene regelmessig.

https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_en.html

https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.10_en.html  236.6 er fjernet fra liste.

Spec_231_1.pdf