Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har fått et plutselig og til dels skiftende problem med det nye instrumentpanelet mitt; Normalt så kommer alle varsellampene på når man skrur på tenningen, men i det siste så kommer ingen (foruten ABS som må feilsøkes, spylervæskelampen (som er nesten tom) og glødelampen.. Jeg har fått høre at dette kan komme av for lite Volt på batteriet, så jeg målte dette i dag - med tenning og alt av lå det på rundt 11.5V. Ladingen på tomgang var 12.5V+. Jeg har ingen problemer med å starte bilen, og det eneste andre symptomet jeg merker på lite strøm er at lysene er litt svakere på tomgang enn med litt gasspådrag (dette sier enkelte at er helt normalt).

Er dette for lav spenning for at instrumentlampene skal lyse opp, eller bør jeg feilsøke andre steder? I så fall, hvor da?

Apropos; Første gang det skjedde så kom alle lysene på, for så å slukke etter 2 sekunder med gløding..

Posted

Det høres ut som du har tatt en sikring eller brent en krets..

Abs, gløding og spylevæske virker høres det ut som? Dette er vel alle "advisory" lys, eller gule lys, så det du mangler er de røde og fjernlys? Hvis så, er det nærliggene å tro att ene halvdelen av panelet ditt er uten strøm?

M.

Posted

Hm. vet ikke, men.

Jeg tenker med en gang på dårlig jording, det er sikker bare én ledning til instrumentpanelet som frakter jord til alt.

Klipper du av jording funker selvfølgelig ingenting.

Sjekk jording eller ta en ledning som du surrer fast til et godt jordpunkt og legg den inn på et sted med metall på panelet, eller på stedet det garantert er der jording til instrumentet kommer inn.

Lyser alt som det skal har du funnet feilen.

Oppunder sparkeplate ved pedalene kan det være et samlingspunkt eller flere (trolig brune ledninger) som har dårlig kontakt.

Alle har sikker sett i trafikken at når bilen forran bremser, begynner blinklyset å lyser, årsak: dårlig jording.

Den bremselyspæra som skulle virke, stjeler jord gjennom blinklyspæra, men jordingen er for dårlig til at bremslyset lyser, men nok jord til at blinklyset gløder.

Posted

Helt standard feil når børster/ladregulator eller dioder til dynamoen er gått.

Bytt laderegulator, så er det sikkert oK igjen

Posted

Jeg tror Frode er inne på noe her, for i går kom alle sammen plutselig på som de skal igjen - i hvertfall én gang :D

Jeg sjekket også med et annet instrumenthus, og der var det helt likt, ergo er det ikke noe i selve instrumenthuset som er ødelagt. Jeg har fundert på det med jordfeil, men finner ingenting galt i så måte.

Jeg skal prøve å få byttet regulatoren og se om det bøter på ting.

Posted

Det er i hvertfall tydelig at det er et signal fra dynamoen som feiler; Det automatiske kjørelyset går på med tenning så lenge varsellysene ikke kommer på - normalt skal ikke dette aktiveres før dynamoen faktisk lader..

Posted

Det er i hvertfall tydelig at det er et signal fra dynamoen som feiler; Det automatiske kjørelyset går på med tenning så lenge varsellysene ikke kommer på - normalt skal ikke dette aktiveres før dynamoen faktisk lader..

Sikker på at det ikke går på oljetrykk? Jeg har vært borti det også.

Har du prøvd å bytte regulator?

Posted

Da jeg først hadde ladeproblemer på min 230CE så lyste ABS lampen under kjøring, fikk da beskjed om at varselampene kunne lyse feil ved for lav spenning.

Skjekket opp med bilExtra om dynamo, og på de fleste 124 (sikkert mange andre også) så ville ikke ladingen slå inn med en gang ved start av bilen, først etter et par minutter ville ladingen være på fult og at du har 2000mdr, da yter dynamoen fult. Legger merke til når ladingen slår inn når jeg bruker viskeren, etter en stund så går viskren mye fortere.

Posted

Da jeg først hadde ladeproblemer på min 230CE så lyste ABS lampen under kjøring, fikk da beskjed om at varselampene kunne lyse feil ved for lav spenning.

Skjekket opp med bilExtra om dynamo, og på de fleste 124 (sikkert mange andre også) så ville ikke ladingen slå inn med en gang ved start av bilen, først etter et par minutter ville ladingen være på fult og at du har 2000mdr, da yter dynamoen fult. Legger merke til når ladingen slår inn når jeg bruker viskeren, etter en stund så går viskren mye fortere.

Fikk du noen forklaring på hvorfor dynamoen skulle vente noen minutter før den begynner å lade?

På dieselbiler fra 1989 og oppover kan man oppleve det du snakker om, da de ettergløder i opptil et minutt etter start.

Hvis ikke dynamoen lader umiddelbart etter start, så er det noe feil med den.

Posted

Sikker på at det ikke går på oljetrykk? Jeg har vært borti det også.

Har du prøvd å bytte regulator?

Nei, kjørelyset får signal fra Klemme60 (tror jeg den het) fra dynamoen - har ikke kommet meg til å bytte regulator enda, tiden flyr! :D

Kjørelys på oljetrykk?? Rart :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...