Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo

Som nytt medlem er jeg glad for å bli medlem i denne klubben.

Jeg selv har en Mercedes 500 SL 1996 model kjørt 123 000 km.

I dag morges etter at jeg hadde kjørt 20 min, og stanset noen min, og skulle starte opp igjen lyser lampene for ABS og ASR, prøver å stoppe og starte noen ganger uten at lyset forsvant, prøvde å trykke hardt inn bremsen også, men forsatt lys.

Kjørte så på jobb og i kveld når jeg skulle hjem var problemet der forsatt.

Er det noen som har tips/ide om hva som kan være problemet?

Bør jeg dra på verksted snarest?

Håper at noen kan hjelpe meg her inne.

Ha en fortreffelig kveld.

MVH

Per R Jensen

edit, MBKicker: endret ABS og ABS til ABS og ASR, iht overskriften på tråden...

Posted

Hallo

Som nytt medlem er jeg glad for å bli medlem i denne klubben.

Jeg selv har en Mercedes 500 SL 1996 model kjørt 123 000 km.

I dag morges etter at jeg hadde kjørt 20 min, og stanset noen min, og skulle starte opp igjen lyser lampene for ABS og ASR, prøver å stoppe og starte noen ganger uten at lyset forsvant, prøvde å trykke hardt inn bremsen også, men forsatt lys.

Kjørte så på jobb og i kveld når jeg skulle hjem var problemet der forsatt.

Er det noen som har tips/ide om hva som kan være problemet?

Bør jeg dra på verksted snarest?

Håper at noen kan hjelpe meg her inne.

Ha en fortreffelig kveld.

MVH

Per R Jensen

edit, MBKicker: endret ABS og ABS til ABS og ASR, iht overskriften på tråden...

Det kan være litt dårlig kontakt en eller annen plass i systemet...

Det har kanskje ikke så mye med saken å gjøre, men er det lenge siden du skiftet bremseklosser/skiver på bilen?

Posted

Takk for svaret.

Husker ikke når det sist ble skiftet klosser på den. Men når du sier det så husker jeg at det "pep" litt i dag tidelig når jeg startet opp og første bremsing.

Men jeg får sjekke litt rundt i morgen.

Takk igjen for svaret

Posted

Takk for svaret.

Husker ikke når det sist ble skiftet klosser på den. Men når du sier det så husker jeg at det "pep" litt i dag tidelig når jeg startet opp og første bremsing.

Men jeg får sjekke litt rundt i morgen.

Takk igjen for svaret

NO Problem! Jeg synes å huske nemlig, at jeg fikk feildiagnose via ABS-lampa (+ ei anna lampe) på min gamle 300E da bremseklosser/skiver var litt over grensen utslitte....

Posted

Skal innom verksted i morgen med en annen sak, så de får sjekke, om ikke lyset er vekk i morgen, og da får jeg komme tilbake med svaret

Men takk igjen

Posted

Skal innom verksted i morgen med en annen sak, så de får sjekke, om ikke lyset er vekk i morgen, og da får jeg komme tilbake med svaret

Men takk igjen

Flott, flott!  8)

Posted

Takk for nytt tips.

Jeg har nå sjekket batteriet og det har strøm på 12, 5 V og den lader med 14,5 V, og det er et ganske nytt  batteri.

Jeg skal inn til Algaard i Bergen i morgen og få den lest av på computer, så de finner nok feilen.

Dagen før jeg fikk signalene, vaske jeg bilen, og da brukte jeg høytrykk og spylte mellom hjulene bak, kansje det har kommet noe fuktighet inn i det eletriske eller?

Men takk igjen for at dere bidrar med hjelp, det setter jeg pris på

Ha en fortreffelig fin dag

Per R

Posted

Takk for nytt tips.

Jeg har nå sjekket batteriet og det har strøm på 12, 5 V og den lader med 14,5 V, og det er et ganske nytt  batteri.

Jeg skal inn til Algaard i Bergen i morgen og få den lest av på computer, så de finner nok feilen.

Dagen før jeg fikk signalene, vaske jeg bilen, og da brukte jeg høytrykk og spylte mellom hjulene bak, kansje det har kommet noe fuktighet inn i det eletriske eller?

Men takk igjen for at dere bidrar med hjelp, det setter jeg pris på

Per R

Jeg har opplevd ved den feilen, at når jeg blåser rent hele området (i mitt tilfelle foran - begge sider) med trykkluft, så forsvant feilindikasjonen.... Men etterhvert så ble bremsene såpass utslitte at de var klare for utskifting, og da nyttet det ikke bare med trykkluft! ;)

Posted

Takker igjen jeg.

Skal prøve det litt senere i dag å blåse rent. Klart er det noe som er slitt så er det jo bare å skifte.

Posted

500SL har vel canbus den, så der blir feilmeldinger på ABS og ASR liggende i systemet (iallefall på ASR) til feilmeldingen er slettet.

Mener å huske at det ble sagt at det er tilfelle på 500E/E500 (men ikke på 300, da den har eldre ASR-system) da jeg forsket på koblingsopplegg for å slå av ASR på min 300TE.

edit: Forøvrig vet jeg at feil på OVP-rele kan slå av både ASR og ABS, men jeg aner jo ikke om SL 500 har slike ting.

Guest joakim
Posted

hei!kan være abs følere eller trigger hjul som kan være slitte..ta diagnose du. skjedde det sammen på min 99 c180 det var en abs føler som jeg skifta på 10 min;) da slette feilmelding seg selv da alt har funket i ettertid..

mvh joakim bjerkmo

Posted

Hei

Takk for alle gode tips og svar fra dere.

Jeg har nå nettopp vært hos Algaard i Bergen (mercedes verksted) og kjørt en kontroll og tilstad på ABS systemet. Fikk bakoversveis

De sier det er feil på hydrolikk enheten (pris på del 28.527 kr.

Er det noen som kan gi meg ett nytt tips hvor jeg event kan komme fra det på en rimligere måte, kansje noen har tips på noen i Bergen som kan se på det. Eller andre plasser i landet.

Ble litt drøyt dettet.

Per R

Posted

Hmm.. er ikke ofte den går i stykker.

Jeg hadde trøbbel med at ASR slo seg av i vinter, men det skyldtes rett og slett lekkasje på en liten gummislange mellom hovedsylinder og abs/asr kladden bak venstre hovedlyset.  Fikk bytta slange og luftet, så har det vært 0 problem etterpå

Posted

Hei

Angående feilen/problemet på ABS/ASR så har jeg forhørt meg rundt og pumpen/hydrolikk delen er kjempe dyr. Er det noen her inne som vet om noen verksted/flinke persober nær Bergen som jeg kan ta kontakt med, som har peiling på dette problemet. Må jeg skifte delen så snakkes det om over 30000 kr.

Har desverre ikke så mye teknisk innsikt at jeg kan fikse/sjekke dette selv.

Takker igjen for de som har prøvd å hjelpe så langt

PRJ

Posted

Hallo

I dag var lysene på ABS/ASR vekke, håper at det kun var en kontakt feil, og at den ikke dukker opp igjen.

Takker for hjlep som jeg har fått fra dere her inne.

MVH

PRJ

Posted

Takker for den Alexsander.

Bare spør meg selv, siden de leste av en feil på hydrolikken og  lysene er forsvunnet nå, om det var kun en kontaktfeil, og at feilen er vekke. Er den vekke så synes jeg at det blir for enkelt av et verksted å si at den delen må skiftes.

Men jeg krysser bare fingrene, har vært litt sjakk matt de siste dagene, grunnet kostnaden med å skifte delen, for prisen hvist nok i Tyskland er ikke billigere.

PRJ

Posted

jeg håper ikke de sa til deg at delen måtte byttes uten videre feilsøking. Når jeg hadde problemer med OVP releet slo ASD lampa seg på. Feilsøking da tilsa at hjernen måtte byttes. Heldigvis er jeg smartere enn som så, så jeg tok ikke det for god fisk og fortsatte feilsøkingen. Dermed fant jeg feil på OVP releet.

Posted

Når jeg hadde gjort målingen fikk jeg som sagt tilbakemelding på at det vil koste kr 28.527 for delen, og ikke noe annet svar.

Men jeg går heller ikke i fellen før jeg har vurdert alle muligheter.

PRJ

Posted

Jeg mener bestemt at det er noen releer og muligens en sikring eller 2 under dekslene på hydralikkenheten. Er iallefall det på det gamle ASR II systemet på 300. (kan jo hende det er forskjell på ASR III på 500E/SL500 osv)

Er det OVP-rele på biler med M119 motor? Noen som vet?

Posted

Håvard

Som sagt på onsdag forsvant lysene, og alt er normalt igjen. Kan tenke seg at det har vært som nevnt her en kontaktfeil, eller som jeg har tenkt kansje et fukt problem. Men det funker nå.

Per R

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...