Fredrik D. Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Her er min stjerne *montert nye framlyker ( skulle vært 94front ) *montert nye baklykter dioder ( kolbla så alt lyser ved parklys, og ved bremselys så lyser de innerste og yterste sterkere, var litt tenking her får å finne riktig motstand og sperre dioder ) [vedlegget ble slettet av en administrator.]
Guest 2271 Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Ser ut som en veldig pen bil! ...og personlig synes jeg det gjør seg med konstant lysende blinkers foran! Hvordan har du fått det til på din bil? Med 2-polet pæreholder fra Volvo, eller?
MB-ERIK Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Ser ut som en fin bil,har en 87 model 230ce selv.Digger dette karroseriet.
Guest 2271 Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Ser ut som en fin bil,har en 87 model 230ce selv.Digger dette karroseriet. Legg ut bilder av din bil også da i en egen tråd, så fort som mulig, Erik?
TEH Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Synes hvite 124 er berre lækkert. Blir enda penere om du lakkerer panelene i samme hvitfarge som resten av bilen samt fangerne.
Fredrik D. Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Ser ut som en veldig pen bil! ...og personlig synes jeg det gjør seg med konstant lysende blinkers foran! Hvordan har du fått det til på din bil? Med 2-polet pæreholder fra Volvo, eller? Takker for hyggelige tilbakemeldinger. I blinkersen tok jeg bare i borret et nytt hul i holderen (etter mye måling) og satt inn en ny holder. Seriekoblet pærerne på h/v side så lyset ikke skulle bli så sterkt. Tok power fra høyre parklys da det har egen kurs.
Guest 2271 Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Okei.. I min er det bare byttet til 2-polet pæreholder, og lagt ut en ekstra 12V-ledning fra original 12V`n... Fungerer ålreit det også.. Lyser bra konstant, og blinker som besatt når jeg setter på blinkers..
FrodeS Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Ser ut som en veldig pen bil! ...og personlig synes jeg det gjør seg med konstant lysende blinkers foran! Hvordan har du fått det til på din bil? Med 2-polet pæreholder fra Volvo, eller? Takker for hyggelige tilbakemeldinger. I blinkersen tok jeg bare i borret et nytt hul i holderen (etter mye måling) og satt inn en ny holder. Seriekoblet pærerne på h/v side så lyset ikke skulle bli så sterkt. Tok power fra høyre parklys da det har egen kurs. Vil det gi samme effekt som å sette i 24v-pærer?
Guest 2271 Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Ser ut som en veldig pen bil! ...og personlig synes jeg det gjør seg med konstant lysende blinkers foran! Hvordan har du fått det til på din bil? Med 2-polet pæreholder fra Volvo, eller? Takker for hyggelige tilbakemeldinger. I blinkersen tok jeg bare i borret et nytt hul i holderen (etter mye måling) og satt inn en ny holder. Seriekoblet pærerne på h/v side så lyset ikke skulle bli så sterkt. Tok power fra høyre parklys da det har egen kurs. Vil det gi samme effekt som å sette i 24v-pærer? Enten har noen skrevet litt feil her, og heller ment parallell-koblet(er vel helst det jeg vil tro), eller så...? Nei.. Har ikke noe annet svar? Parallell-kobler man, så beholder man 12V-strømmen, men nesten halverer effekten til hver pære ved bruk av 2 pærer. Derfor vil jeg si at det er en dårligere løsning enn den som er brukt i min bil (2-polet pæreholder med 2-polet pære)...
FrodeS Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Enten har noen skrevet litt feil her, og heller ment parallell-koblet(er vel helst det jeg vil tro), eller så...? Nei.. Har ikke noe annet svar? Parallell-kobler man, så beholder man 12V-strømmen, men nesten halverer effekten til hver pære ved bruk av 2 pærer. Derfor vil jeg si at det er en dårligere løsning enn den som er brukt i min bil (2-polet pæreholder med 2-polet pære)... Først og fremst : Paralellkobling, så kobles + og + til + , og - og - til - Hver pære får den samme spenningen, og hver pære får den samme strømmen (- økt spenningstap). man halverer IKKE strømmen ved å paralellkoble. Ved en seriekobling vil pærene "dele på" spenningen, de vil altså få bare 6volt være, og vil lyse veldig svakt. Ohms lov sier : U = R * I (spenning = motstand * strøm) Hvis en pære er 5watt, så er den 5w/12v = 0,42 A Går vi utfra 12volt (selv om ladespenning gjerne er rundt 14v), så har vi : 12 = R * 0,42 . R = 12/0,42 Pæra er 28,5 ohm. Ved en halvering av spenningen : U = R * I 6 = 28,5 * I I = 0,21 0,21 A * 6 volt = 1,25 watt. Halvering av spenningen gir 1/4 av effekten. Altså vil hver av pærene lyse med 1,25 watt når de er koblet i serie.
Fredrik D. Posted April 17, 2007 Author Posted April 17, 2007 Har koblet pærerne i SERIE fordi jeg syntes det lyste for mye i klarglassene ved paralell. Prøvde på de gammle lyktene (orginale hvite) først og der lyste det greit i paralell. Jeg syntes liksom at det blei for liten forskjell mellom blink og park.
Rolf Åge Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 jeg fikk tak i 2 pære holdere, borra hull i blink lyset, (vanli hvit blinkers) kobla venstre blink til venstre venstre park lys. fungerte som bare de.. fin styrke.. tror det var 5 watt pære
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now