Fredrik D. Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 hei, Har en 230CE fra 90 som jeg er veldig fornøyd med. Men her like før julen på vei til jobb om morran begynte plutselig ABS lampen å lyse, kjørte på motorveien så kunne ikke stoppe der skulle kjøe 10min til så gadd ikke stoppe å se etter noe. Men etter en stund skrudde radioen seg av (som ved for lav spenning) og lampen til bakrutevarmeren begynte å blinke (denne var på), kjørte litt videre og så at jeg ikke hadde lys verken inni eller utenpå, men etter 2min kom alt på svakt, da jeg startet på morran var alt OK ikke no tregheter. Kom på joben og målte 9.2V rett på batteriet:S Men hvis jg tok av minus polen ble det 12V, helt til jg skrudde tenninga på trinn 2 eller prøvde å starte bilen (som nesten var umulig). Hadde ikke mer tid til å se på akkurat da, skulle på jobb. Da jeg skulle dra fra jobben 7timer senere startet bilen helt fint, lys og alt var OK. Fikke kjørt i 1minutt så ble alt døtt. Kjørte ned på et verksted i byen, fikk da konstatert at dynamoen var brent....5000,- rett ut. Så kommer nåværende problem, Innimellom så virker det som at ladingen blir borte dvs, spenningen ligger på 12,76V ved tomgang etter at jg har kjørt i et kvarter:S Og andre ganger ligger den på 13.9V. Dette er bare i perioder da, så innmellom må jg lade batteriet selv (batterilader) og da er alt som det var før. Har hatt 1 100ah som er et halvt år, bytta med et nesten nyt som jg hadde hjemme på 85ah, ingen forskjell. Begyner å bli ganske irriternede, så trenger litt hjelp. Verkstder vill bare ha bilen og MASSE penger som ikke er så greit for en læregutt;)
Alexander Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Jeg ville sjekket kablene fra dynamoen til batteriet aller først i hvertfall. Forøvrig, 5000 for dynamobytte: du har blitt lurt. (Så sant de ikke byttet en haug med andre ting da.)
RunarV Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Er enig med Aleksander at kabler (og jordinger forøvrig) er den mest sansynlige feilen hvis du virkelig har fått en ny dynamo. (5000 er vel bortimot det dobbelte av det en skulle forvente). Ca 1500 for dynamo og en tusenlapp for jobben ville jeg ha estimert. Vel..vi får ta utgangspunkt i at du faktisk har fått en ny dynamo med ny regulator i. (de satte vel ikke inn den gamle regulatoren din?) Sjekk jordingsledninger mellom motor og chassis..og mellom - polen på batteriet og chassis. Dårlige jordinger kan forårsake de utroligste symptomer i en bil. En annen sterk kandidat er at du har en elektrisk feil et sted i bilen. Et eller annet kan ligge med et altfor høyt forbruk av strøm. Du nevnte at gamle dynamoen var brent. Det kan ha blitt forårsaket av et altfor høyt forbruk. Hvis dynamoen din har jobba overtid på spreng hver eneste gang du har vært ute og kjørt, kan det være årsaken til at lakken i viklingene har blitt overopphetet med påfølgende kortslutning. Kobla noe nytt stereoanlegg med noen gromme basshøytalere i det siste?....sveisa kanaler?...boret hull? Sjekk forbruket ditt ut fra batteriet med et tang-amperemeter hvis du har tilgang på et. Skru av alt forbruk...skru så på en og en ting og se hvor mye strøm ting trekker. lykke til ! Runar
Fredrik D. Posted February 26, 2007 Author Posted February 26, 2007 takker for svar. Er helt enig at 5000,- for skifte er drøyt blei ikke helt fornøyd når de ikke en gang ringte å sa i fra at dt kom på så mye. Men betalte 1800,- for dynamo (en gammel overhalt enn, ny koster 5200,- i følge bilextra) + 1200??? for eletriske arbeider (det står det på reginga) sikkert feilsøking og 500,- for ny multirem + litt diverse dritt. Er det ikke auto stramming disse motorene??? Har montert subb i bilen, men har prøvd å koble fra aklt dette over en periode og ingen forskjell:s Har byttet ut gammel jordkabel med en nye tykkere enn. Ingen forskjell, det var noe av det første jeg gjorde da jeg merket at dt var dårlig spenning på batteriet. Skal skjekke jording fra motor i morgen;)
Guest 1442 Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Som nevnt av andre er jording MEGET viktig, spesielt de "tykke", det er ikke nok å se på de, "joda denne ser bra ut" og "se" på neste. Det er anlegget til gods som er avgjørende. Ved bruk av nær og kurve grøft lys samtidig, ved kjøring eller tomgang, forbruker dette 20 Amp. strøm. (55W x 4 = 220W / 12V = 18 Amp). + parklys og noe småtteri utgjør dette ca. 25 Amp. strømforbruk. Bilen er 17 år gammel, og det kan nok dessverre være flere jordingspunkter som kan ha irr / rust på anleggsflatene. Det går like mye strøm i jordingsledningen som i plussledningen. Ved lite kjøring og ofte starting, starter er vel sikret med en 30 Amp. sikring, blir selv et 100 Amp. batteri tomt.
FrodeS Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Ved lite kjøring og ofte starting, starter er vel sikret med en 30 Amp. sikring, blir selv et 100 Amp. batteri tomt. Starter er sikret med MYE mer enn 30A. Vet ikke om den er sikret i det hele tatt. Min er på 2,2kw, noe som skulle tilsi 183A. Heldigvis drar den ikke så mye i praksis, og heldigvis er det så få sekunder at det knapt tar noe strøm fra batteriet i det hele tatt. 1 min med starter ville dratt ca. 3Ah, 20 sekunder 1ah. De fleste starter vel i løpet av max 5 sek kinning, noe som skulle tilsi 0,25ah med min starter ved full belastning. Det viktige er at batteriet greier å levere høy strøm over kort tid. Når en skrur på tenninga skal alle varsellampene lyse. Hvis de ikke gjør det, så tyder det på diodebrudd, gåen laderegulator eller nedslitte børster i dynamoen. Diodebrudd er kjipt, de to andre fikses lett ved å bytte børster.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now