Jump to content

Dekktrykk 19" - Hva kjører dere med ift. hva fabrikk oppgir?


hlieberg

Recommended Posts

Ser at MB oppgir 2,6 bar i dekktrykk for min bil med 19", noe "alle" dekkforhandlere mener er for lite. De anbefaler gjerne 3 bar+

 

Hva er deres erfaringer ift. grep og jevn slitasje? Bruker dere kun de fabrikken oppgir, eller går dere opp?

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av størrelse på felgen, så lenge vi snakker om lavprofil, så har jeg god erfaring med å legge på 10% og runde av oppover til nærmeste hele med ett desimal.

 

2.6 bar oppgitt på min X164 med 295/40-21 blir med det regnestykket 2.9 bar og det fungerer fint. Gjorde det samme på S211'en med 19", det fungerte fint der også.

 

Bedre med tanke på både grep og slitasje er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Aleks og Frode. Det er ikke så langt unna hva jeg ligger på ift. deg, Frode. Skal følge med litt, vet at C43 spiser framdekk til frokost... C250'n slet også mye mer på framhjulene, særlig i ytterkant. Holdt riktignok 40.000 km før det var relativt blankslitt i ytterkant. På MBWorld ser jeg flere skrive at C43'n har brukt opp framdekkene på 6.500 miles / ca 10.500 km... Tipper det er de som bruker sommerdekk hele året, slik at man kan doble dette for Norge med bruk av vinterdekk halve året. Vet en del der borte også bruker helårsdekk, som nok er mykere og slites raskere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører 3-3.1, billigere med litt mer slitasje på dekk enn å bytte en felg.

 

Absolutt. Jeg er mest opptatt av best mulig kjørefølelse/kjøreegenskaper selv, det betyr ofte litt høyere dekktrykk enn hva fabrikk oppgir, men da slår man jo to fluer i en smekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...