Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter et par sidesprang er jeg tilbake i det gode selskap. Min søster kjøpte ny bil, og "for å være grei" overtok jeg 190'n hennes. Det er en 92 modell som startet sitt liv som "Jahreswagen" hos en av de ansatte i Mercedeskonsernet i Sindelfingen den 10/7-1992.  Den 15/9-1993 ble den registrert på en 63 år gammel herremann i Pinneberg i Nordtyskland. 2 år senere, 26/7-1995 ble den overtatt av en 64 år gammel herre i samme område. Han hadde bilen frem til 23/5-2000. På den tiden hadde en kar på Romerike bestemt seg for at han skulle  ha en slik bil, og ga Melby Bilsalg på Minnesund i oppdrag å spore opp et pent eksemplar. Etter en grundig besiktigelse ble bilen kjøpt og eksportert til Norge. Den 3/7-2000 fikk den norske skilter og ble overlevert til sin nye eier. Uforutsette hendelser gjorde at den lykkelige Mercedeseieren på Romerike måtte selge sin nyinnkjøpte kjeledegge allerede i Januar 2001. Jeg hadde da i en tid vært på utkikk etter en passende bil til min søster, og etter å ha gått over bilen var vi ikke sene om å skrive kontrakt. Bilen ble overtatt av den 12/1-2001, og hadde da en km.stand på drøye 100 000 km. Nå seks år senere har den gått dobbelt så langt, telleverket viser 216000.

Fødselsattesten finner dere her:

VIN WDB2010181A693404

Model 190 E 1.8

Chassis 2010181A693404

Engine 102910 10 108553

Transmission 716217 06 175072

Order 0 2 299 50078

Approx. year 1992

Lights HELLA

Wiper BOSCH

Cab 08251

Dealer company employees / shares (299)

Interior fabric plaid black (371)

Paint

481 bornite (blackberry) metallic (с 01.01.1990 по 31.12.1996)

Options

331 cassette compartment in centre console (с 01.10.1989)

center console below instrument panel with cassette compartment

412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)

430 headrests in the rear (с 01.01.1977)

451 revolution counter (с 01.12.1972 по 31.10.1993)

tachometer

466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)

470 anti-lock braking system (abs) (с 01.06.1978 по 31.10.1993)

508 outside rear view mirror, left, heated and outside rear view mirror, right, electrically adjustable and heated (l.h.d.)

outside rear view mirror, left and right, heated (с 01.01.1990 по 31.10.1993)

537 mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)

620 emission control system

vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

I dag fikk den en omgang med såpe og vann, så jeg tok noen bilder.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

Som dere ser er det borte et stykke av støtfangeren. Harejakt i 25 minusgrader er hardt for plastikken. Denne må jeg få skiftet.

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Interiøret er helt og pent bortsett fra den vanlige slitasjen på førersetet. Mobilholderen blir muligens feste for navigsjonen, eller den går til gjenvinning.

007.jpg

008.jpg

Under kjøpsforhandlingene ble det sterkt poengtert at det var helt nye vinterdekk. Sommerhjul var det imidlertid dårligere med. :D

Vi får se til våren om det blir nye dekk på disse, eller om jeg oppgrader til råere såler.

Ellers er jeg godt fornøyd med bilen. Jeg kjenner jo godt til hva den har vært ute for, så jeg tror ikke jeg får noen store overraskelser. Før jeg flyttet hadde jeg vanligvis et par omganger med polering på den hvert år. Tydeligvis er det nå en stund siden sist, så jeg har en jobb å gjøre der. Vi får bare vente til det blir annen farge på bakken først. :D

En høyttaler er defekt, og radioen er ikke helt god heller, så det blir en oppgradering der også med det første.

I det store og hele har jeg fått meg en grei og rimelig bil å trille rundt i. Litt rust er det, men å finne en 15 år gammel rustfri bil til denne prisen tror jeg blir vanskelig. :)

Posted

Det ser ut som alle ønskene om god bedring etter at du kjøpte opel har funket.

Gratulerer med bil av riktig merke igjen!

Er det sportinteriør det rutete, på samme måte som i 124?

Bytt høyre og venstre trekk, så har du "nytt" førersete, det er jo der du sitter :-)

Posted

HERRE MOSES den 190en var pen, Olav!!!

GRATULERER SÅ MYE!!!!

(Siden du spør, så hadde jeg nok latt den derre mobilholderen blitt resirkulert ja :lol: :lol:)

Posted

@FrodeS: Det er ikke sportinteriør, selv om jeg ofte ser at det blir betegnet som det. Karo stoff som er det korrekte navnet var tilvalg på alle modeller, og kostet 387,60 tyske riksmark i -92. Grunnen til at det kalles sportsinteriør er nok at det ble levert som standard på 2,5-16. Men da i kombinasjon med utstyrskode 243 - Sportsitze vorn und hinten. Karo stoff var nok et vanlig tilvalg mot slutten av modellenes levetid, lagertømming kanskje? Mange 91-92 modeller W201 og 94-95 124 har dette. Å bytte trekk er en mulighet, men det er allerede hull. :(

@CHARLIE: Såååå pen er den da ikke, men en grei bruksbil.

Mobilholderen ligger tynt an, men den sitter limt oppå dashbordet så det er ikke bare å røske den av. Får jeg til et greit feste for navien der går jeg for det. Tross alt bedre enn sugekopp på ruta.

Har du forresten tips til gummi på den. Standard er jo 185/65*15, men 205/55*15 er oppført som alternativ dimensjon i det tyske vognkortet. Det var også standarddimensjon på 2,5-16.  Jeg er ikke så hypp på å bruke større felger, mest fordi at de felgene jeg har kler bilen og var nye sommeren -01.

Posted

@FrodeS: Det er ikke sportinteriør, selv om jeg ofte ser at det blir betegnet som det. Karo stoff som er det korrekte navnet var tilvalg på alle modeller, og kostet 387,60 tyske riksmark i -92. Grunnen til at det kalles sportsinteriør er nok at det ble levert som standard på 2,5-16. Men da i kombinasjon med utstyrskode 243 - Sportsitze vorn und hinten. Karo stoff var nok et vanlig tilvalg mot slutten av modellenes levetid, lagertømming kanskje? Mange 91-92 modeller W201 og 94-95 124 har dette. Å bytte trekk er en mulighet, men det er allerede hull. :(

Hvis ikke jeg bommer veldig, så ser sportline stoffinteriør i 124 sånn ut.

Hvis du bytter om nå, så slipper du i hvertfall at hullet blir større, og du får et bedre sete å sitte i. Mindre nedsitti.

Posted

Sportlinesetene ble levert enten i Karo stoff

Sitz%20SLkarob1.JPG

Eller skinn.

Sitz%20SLlederb1.JPG

men Karo stoff ble også levert på vanlige seter.

Det fantes også delskinn interiør med karo. Her i beige fra et sportsinteriør i W124:

124_375_Creme-Beige-Karo.jpg

For full oversikt over interiør og farger se her: http://www.meinbenz.de

Posted

Jeg har en original Becker Europa kassettspiller liggende dersom det er interessant  :lol:

Slik:

1984_254_europa_cassette_electronic_stereo_kurier_lmu_typ_731.jpg

Ikke så veldig aktuelt, men en Mexico kunne være interessant.

d769_12.JPG

Posted

Int_Becker_mexico.jpg

Jeg har en slik en i 600en. Muligens at jeg er på litt tynn is her, men ettersom jeg har forstått, så er dette bare en kontroll-enhet. Selve anlegget ligger isammen med forsterkeren???

Posted

Man får også Mexico med fjernkontroll, utrformet som selve radioen.

Jeg har den i midtarmlene mellom stolene bak.

Der er det utformet et rom som passer eksakt til denne fjernkontrollen. Litt hyggelig for de som sitter bak og har sjåfør, blir vel kanskje ikke fullt så hyggelig for meg når dattera mi finner ut av dette :lol: :lol: :lol:.

Heldigvis er den batteridrevet, så jeg kan ta den ut :wink:

Og, ja! Min Becker er sammenkoplet med Bose Sound System :wink:

Posted

Man får også Mexico med fjernkontroll, utrformet som selve radioen.

Jeg har den i midtarmlene mellom stolene bak.

Der er det utformet et rom som passer eksakt til denne fjernkontrollen. Litt hyggelig for de som sitter bak og har sjåfør, blir vel kanskje ikke fullt så hyggelig for meg når dattera mi finner ut av dette :lol: :lol: :lol:.

Heldigvis er den batteridrevet, så jeg kan ta den ut :wink:

Og, ja! Min Becker er sammenkoplet med Bose Sound System :wink:

Likedan som den på bildet? Den er vel koblet med kabel såvidt jeg skjønner.

BMW har den også:

Radio-Fernbedienung.jpg

Posted

Likedan som den på bildet? Den er vel koblet med kabel såvidt jeg skjønner.

Oi! Nei, jeg har ikke en sånn (heldigvis). Jeg har en vanlig fjernkontroll som er laget for å passe i et rom inni midtarmlene bak. Den er grå, og så står det Becker på den.

Posted

Enig i at Mexico er en god del grommere, men disse er relativt dyre enda - selv når tilstanden er ukjent. Europaen slumpet jeg over og valgte å overta den som en kuriositet :) Kanskje jeg bytter ut COMANDen med denne og den originale kassettholderen en gang i fremtiden når jeg finner det for godt å gjøre bilen original igjen......

Bildene dine inspirerer meg virkelig til å ta fatt på vårpussen av min egen bil også - noe som ikke akkurat er prioritert all den tid den fremdeles ikke har noe interiør enda...

• 2 weeks later...
Posted

Knipset et par bilder i dag også. Mest for å eksprimentere litt med bakgrunnen. :)

Vurderer forøvrig å selge bilen. Sjekk under til salgs.

Posted

Hei Olav.

Tenkte jeg skulle gratulere deg og hilse deg velkommen tilbake jeg, meeeeeen selge alt..... fysj og fysj.... den fine bilen jo.... :shock:

Takk for det Thor-Egil. Jeg kan berolige deg med at salget er avlyst.

Hadde forøvrig kollosal respons på annonsen. La den ut på Finn kl 2028 Søndag. Kl 2036 ringte førstemann, bodde her i byen og ville komme og se på den med en gang. Neste telefon var kl 2044, og når jeg hadde vært ute og prøvekjørt med førstemann hadde det kommet to mailer. Samme maset fortsatte både Mandag og i går. Til slutt gadd jeg ikke mer og sa at bilen er solgt. Man kan da ikke selge noe som er så attraktivt. :D :D

• 1 month later...
Posted

I påsken ble noen rustflekker på sidedørene slipt ned og lakkert. Samtidig fikk speildekslene et strøk med lakk, og et sett hvite blinklys jeg har gjemt på i flere år kom omsider til nytte.

012.jpg

013.jpg

Posted

Og nå er den min  :D

Takk for handelen, Olav!

Gratulerer så mye Kjetil - det ser ut til at du har gjort et bra kjøp!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...