Jump to content

Dieselpower


Guest Thomas Nygård

Recommended Posts

Guest Tin Nguyen

He, he, det er heftige saker. Motorene er 3-4 etasjer høye, 2-taktere, svære turboladere med ladeluftkjøler og max turtall ligger rundt 100-200 rpm. Jeg jobber med sertifisering av slike til daglig, og kan love at det er heftig å klatre på disse mens de går for fulle mugger. Spesielt moro er det når motorbyggerne skal teste lavest mulig stabilt turtall. Da går det ned mot 15-20 omdreininger pr min, og du kan høre stemplene på over meteren i diameter bevege seg opp og ned i motoren!! :mrgreen:

 

Det er faktisk bare et par motorprodusenter som konstruerer slike to-taktere i hele verden, og de befinner seg i Norden. Wärtsilä er en av dem. Resten produserers på lisens...

Link to comment
Share on other sites

Tenk en skikkelig turbo til denne da!

Det måtte ha vært litt av en snurre! Å all den svart røyken :twisted:

 

Det er vel en slags overlading på den?

 

Hvis det er to-takter, så _må_ den ha turbo eller kompressor av noe slag. Diesel + totakt er nesten avhengig av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...